6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    Ruben

Foto repareren zonder software!

Ik heb een oude foto van een opa die ik in zou scannen om op te poetsen en daarna groter uitprinten. Probleem is echter dat deze foto aan een andere vast geplakt heeft gezeten. Bij het losscheuren is papier op de foto achtergebleven en dat zit tamelijk vast. Ik wil dus eerst die papier-snippers eraf hebben voordat ik ‘m verder softwarematig op ga poetsen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Kan ik de foto gewoon in water leggen om het los te weken of heb ik daar speciale chemicalien voor nodig? Zou stoom een goed idee zijn, of juist absoluut niet. Het is niet erg als de foto uiteindelijk gaat bobbelen ofzo, als ik ‘m maar zo goed mogelijk in kan scannen.

Bijdrager
    Gatekeeper

je moet de foto in water laten weken met een scheutje van een ‘oppervlakte-ontspanner’ zoals dat in het oude doka-jargon heette. Wat eigenlijk precies zo werkt is een scheutje afwasmiddel…. scheutJE dus…

Rustig laten weken tot het aangekleefde papier vanzelf loslaat, niet aan krabben of poetsen of zoiets en dan de foto hangend laten drogen. Niet droogwrijven of zoiets!!

Succes!!

Bijdrager
    artimachead

Helemaal eens met de keeper. Ter aanvulling, de oppervlakte-relaxer heet bijvoorbeeld Amaloco H10 of Agfa AGEPON.

Bijdrager
    JJmac

:D
    Dit is wel een van de beste methode maar je hebt het over een oude foto
    dus het zal nog wel van papier zijn, dus te lang in water zal ook niet best zijn, onder de kraan en daarna het bad H10 en weer fixeren en door de droger halen.

JJmac

Bijdrager
    ArthurZZZ

Nee nee, wij maccers hebben niet alleen maar verstand van Mac’s… lekkere topic op een mac board!:D

Bijdrager
    Ruben

Ach, zodra ik de papier-snippers van opa af heb weten te weken ga ik de foto verder bewerken op een Mac, dus toch nog wel een heeeeeel klein beetje on-topic toch?:-)

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.