12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    mdmx

Foto mozaik maken met MacOSaiX en printen op canvas

Ben van plan om een foto mozaik te maken met MacOSaiX en te laten printen op canvas [exacte afmetingen zijn mij op dit moment nog bekend]

Nu is m’n vraag hoeveel foto’s heb ik ongeveer nodig om een mozaik te maken als ik het laat printen op een doek van bijv 45 cm x 70 cm bijv bij de canvascompany.nl ? ?

Ps: Het is me bekend dat het afhangt van een aantal factoren zoals waneer je meer foto,s toevoegd het eindresultaat scherper word, en de bron foto niet al te veel details moet bevatten.
    Kort gezegd ik begrijp nog niet hoe ik het kan berekenen, zodat ik weet hoeveel ik er ongeveer nodig heb ?

Bijdrager
    macsterdam

Hoeveel foto’s je nodig hebt kan alleen jij bepalen aangezien je dat moet instellen in de voorkeuren van MacOSaiX zelf. Het kunnen er dus 100 zijn maar ook makkelijk 7000, dat is helemaal aan jou. In geval van het laatste hoop is dat je voldoende foto’s hebt want als MacOSaiX op internet gaat meezoeken krijgen je veelal allen lo-res plaatjes, niet heel fijn dus om te laten drukken.

Bijdrager
    DTP2

Maar het voordeel is dat als je veel plaatjes kiest ze zo klein worden dat dat lo res niet meer zichtbaar zal zijn. Zeker niet met een hoge kwaliteit printer op canvas. Plaatjes op het web zijn veelal 72 dpi en wij printen hier grootformaat meestal op 72dpi. Dan zou zo’n klein plaatje wel moeten kunnen, toch?

Bijdrager
    macsterdam

klinkt goed maar ik neem aan dat je in dat geval desalniettemin toch zo’n pakweg 1000+ plaatjes nodig hebt om het inderdaad zo klein te maken dat resolutie minder relevant wordt

Bijdrager
    MacBeer

Je hebt zeker meer dan 5000 plaatjes nodig omdat lang niet ieder plaatje geschikt zal zijn…

Bijdrager
    macsterdam

da’s ook 1000+ :wink: Maar goed, mdmx krijgt het druk met plaatjes zoeken dan. Ben benieuwd wat hij/zij er van vindt.

Bijdrager
    Freek.

* zoekt verbinding met feauteau-server van de studio *
    :lol:

Bijdrager
    Freek.

G’skolere wat loopt de site traaaag zeg… :kleenex:

Bijdrager
    mdmx

Bedankt voor ieders tip’s, begrijp hier uit dat er mogelijk enorm veel plaatjes voor nodig zijn [duizenden] om tot een goed eindresultaat te komen, exacte hoeveelheid is gezien de variabelen lastig in te schatten.

Als ik afbeeldingen te kort zou komen, zou ik evt batch proccesing [oa beeld bewerkingen] op de afbeeldingen kunnen los kunnen laten, waardoor ik een aantal afbeeldingen hergebruik in het totaal beeld, dat wil zeggen, een aantal dupliceren daarna helderheid contrast,kleur filters, kleur filters etc

Ik ga het mozaik overgens maken van zelf geschoten foto’s, scan’s of afbeeldingen van camcorder.

Bijdrager
    macsterdam
    ”mdmx”

exacte hoeveelheid is gezien de variabelen lastig in te schatten.

wel door ons, niet door jou aangezien dat in te stellen is in het programma.

Bijdrager
    Flying Dutchman

Ik heb een print op canvas laten maken van ongeveer 100 bij 80 cm. Dat kwam neer op zo’n 47 foto’s breed bij 40 foto’s hoog = 2115 foto’s. Ik zou bij het formaat wat jij wilt meer foto’s nemen omdat anders het eindresultaat te “grof” wordt. Je ziet dan door het tekort aan foto’s het origineel niet meer (tenzij je op 10 meter afstand het resultaat bekijkt).

Wat je natuurlijk wel kan doen is in MacOSaiX aangeven dat je foto’s een bepaald aantal keren wilt laten herhalen. Dit scheelt een stuk als je iPhoto bibliotheek niet voldoende beelden bezit die passen bij de foto die je wilt gebruiken voor het mozaiek.

Mijn exemplaar:

Bijdrager
    mdmx

Leuk om te zien wat je gemaakt hebt met MacOSaiX, door je verhaal vanuit de praktijk, is het me duidelijk geworden, bedankt ! !

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.