6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Lukkiey

Foto management

Hoi!

Sinds vorige week hebben wij een NAS aangeschaft om met name backups te maken via TimeMachine.

Nu willen we de NAS ook gaan gebruiken voor het beheren van onze foto-collectie.
    Alleen komt nu de vraag wat handig is om te doen.
    – Foto’s in de NAS opslaan en dan ‘importeren’ uitzetten zoals hier beschreven? http://osxdaily.com/2015/04/21/stop-photos-copying-importing-picture-files-mac-os-x/
    – Een fotobibliotheek op de NAS zetten?

Dus wie heeft er tips? Of voorbeelden hoe hij het zelf heeft gedaan?

Luc

Bijdrager
    hokkie

Welke NAS heb je?

Over het algemeen (beetje afhankelijk hoe groot) is het openen van een bibliotheek op een NAS niet heel ‘snappy’. Hierbij moet ik wel opmerken dat ik een MacBook heb en draadloos verbonden met mijn netwerk. Bedraad werken via iMac/Mini/Pro zal redelijk goed moeten gaan, vermoed ik.

Op mijn Synology NAS plaats ik alle RAW/Originele foto’s in mappen-structuur op jaar en gebruik ik “Photo Station”. Deze kan ik vervolgens openen met DS Photo op iPhone/iPad.

Kortom ik laat “Foto’s” links liggen… just my 2 cents

Bijdrager
    Afroman

Waarom wil je je foto’s op je NAS?

-Ruimtebesparen op je computer?
    -Bereikbaarheid vanaf elk apparaat op elk moment?(Televisie, tablet, computer etc)
    -Veiligheid(Back-up/RAID5 etc)
    -Hoeveelheid foto’s op 1 plek opslaan?

Niet dat het een slechte koop is een NAS voor je foto’s, integendeel. Maar je moet wet weten wat je wilt. Zo heb ik bij een Studio gewerkt en die gebruikten het puur als opslag. Eentje om erop te werken en de ander als archief.

Maar hier thuis bijvoorbeeld hebben we het puur om het vanaf elk apparaat te bekijken en ook om foto’s te delen. Zo heb ik mijn eigen collectie foto’s en mijn vader ook. Maar mijn vader hoeft niet al mijn foto’s te hebben van concerten bijvoorbeeld.(want daar hecht die geen waarde aan). Maar wel aan familiefoto’s. Dan wordt de NAS echt een groot centrum voor alle foto’s die we met elkaar willen delen en ook nog op diverse apparaten kunnen zien.

Zo hebben we hier thuis 2 computers met Aperture en Lightroom, en die worden zelf beheerd.(Keywords, gezicht herkenning, en alle meta data). Maar ze worden per jaar en paar event geexporteerd op de NAS zodat je die ook makkelijk kunt bereiken vanaf andere apparaten.

Ben benieuwd naar je antwoord.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Lukkiey op 08 januari 2016

Sinds vorige week hebben wij een NAS aangeschaft om met name backups te maken via TimeMachine.
    [snip]
    – Een fotobibliotheek op de NAS zetten?

Die twee zijn niet goed met elkaar te rijmen: als de bibliotheek op de NAS staat, is een back-up ervan niet „veilig” want als er iets misgaat met de NAS ben je zowel back-up als origineel kwijt.

Bijdrager
    abbenhui

Ik gebruik Foto voor foto’s die ik met de iPhone maak en “kort” wil bewaren.
    Als ik ze langer wil bewaren exporteer ik ze als origineel uit Foto. Deze en alle andere foto’s die ik belangrijk vind heb ik in aparte mappen op m’n Mac staan en die mappen worden wekelijks gesynchroniseerd met mijn NAS.

Bijdrager
    Lukkiey

Allereerst, excuus voor de late reactie (geen email-meldingen ontvangen, bug?).

@hokkie

We willen graag Foto’s gebruiken, zodat het makkelijk werkt.
    Zelfs moeders kan er gemakkelijk mee overweg.
    We hebben de WD MyCloud 4TB.

@Afroman

Met name de NAS voor de backups en het centraliseren van de foto’s.

@Jakko
    Dat is inderdaad waar.

@abbenhui

Niet van toepassing bij ons denk ik. Aangezien we het langer willen bewaren. En het moet toegankelijk blijven via Foto’s.

Mijn idee is om op de iMac (met 1TB, vrijwel alles kan voor foto’s gebruikt worden) alle foto’s op te slaan in mappenstructuur (per jaar, per maand, per gebeurtenis??) in de Finder. En dan Foto’s te laten linken naar de foto in de finder via de link die ik in de beginpost gaf.
    Dus dan staan de foto’s lokaal op de iMac en de iMac wordt dan geback-upt naar de NAS.
    Goed idee?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.