6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    nielzr6

Foto: live ordenen foto's

Heren goedemiddag,

Op mijn werk heb ik een leuk project opgepakt waar ik jullie hulp bij nodig heb.

De situatie is als volgt; Wij maken elk uur foto’s van een groep mensen, deze foto’s krijgen de mensen afgedrukt mee als ze naar huis gaan.
    Dit gaat op dit moment allemaal handmatig, dit is behoorlijk foutgevoelig door het grote aantal handelingen.

Graag zou ik het e.e.a. automatiseren.

stap 1. Foto maken
    stap 2. Automatisch via Wi-Fi verzenden naar een computer, hiervoor heb ik de eye-fi oplossing gekozen. Wellicht in de toekomst een Wi-Fi camera aanschaffen.
    stap 3. Deze foto’s komen automatisch binnen op een mac mini.
    stap 4. De foto’s moeten automatisch op tijd en datum worden gesorteerd. Bijvoorbeeld alle foto’s die op 2-4-2014 tussen 14.00-15.00 gemaakt zijn in 1 map, de foto’s die tussen 15.00-16.00 gemaakt zijn weer in een ander mapje. Zo wil ik uiteindelijk de volgende structuur krijgen.

2014
    1-2-2014
    11.00-12.00
    12.00-13.00
    13.00-14.00
    2-2-2014
    11.00-12.00
    12.00-13.00
    14.00-15.00
    3-3-2014
    etc.

Jullie begrijpen het al. Voor deze oplossing ben ik nog zoekende, wie kan mij op weg helpen.

stap 5. 1 medewerker benadert vanaf haar eigen windows pc de mac mini via vnc o.i.d. en print het aantal foto’s uit wat nodig is.

Alvast bedankt voor het meedenken, suggesties zijn meer dan welkom en vooral voor het ordenen ben ik nog opzoek naar een geschikt programma.

gr Niels

Sleutelbeheerder
    Night

Als je iPhoto gebruikt, doet deze dat al automatisch voor je. Per ‘event’ worden foto’s gesorteerd, deze events staan weer op chronologische volgorde en tussen de events wordt ook nog eens een maand- en jaaronderscheid gemaakt. Zo hoef je niets in de Finder te doen.

Het enige wat je nog zelf zou moeten doen is een Automator-scriptje maken, die ervoor zorgt dat alle foto’s uit een bepaalde map automatisch in iPhoto worden geplempt.

Bijdrager
    Shmoo

En als je niet platform afhankelijk wilt zijn qua het gebruik van Apps omdat je miss. te maken hebt met PC vs Mac dan kun je het ook met een online oplossing bouwen.

Let wel op dat je hiervoor een goede stabiele internetverbinding nodig hebt, ligt het internet eruit dan kun je niet bij je foto’s.

Je kunt het natuurlijk zo geautomatiseerd maken als je zelf wilt, bij dit verhaal denk ik aan een pretpark waar ze periodiek foto’s maken van een achtbaan. Dat gaat ook geheel auto. het sorteren, verzenden naar de server en het tonen op een scherm – er is alleen nog iemand nodig die op afdrukken duwt zodat je niet alles afdrukt maar alleen X foto’s.

Bijdrager
    nielzr6

Dank voor jullie reacties. Ik werk zelf thuis met iPhoto maar dit programma voldoet niet omdat ik geen datum kan selecteren en al helemaal geen tijd.

Zou je wat meer uit kunnen leggen over die online optie? Denk je dan aan bijvoorbeeld de foto’s rechtstreeks doorsturen naar Picasa o.i.d.?

Bijdrager
    Shmoo

Ik moet eerlijk toevoegen dat het niet iets is dat je even in elkaar zet je hebt zeker wel een tijdje nodig om dat allemaal op te zetten en uit te testen. Dat laatste is vooral belangrijk voordat je aan zo’n nieuw project begint.

Maar dit zou kunnen:

– Fotograaf maakt periodiek foto’s
    – Hij plaatst ze op een computer, laten we er even vanuit gaan dat dit een Mac mini is
    – Hij maakt dagelijks een foldertje aan op datum bijv. /02-04-2014/ hierin stopt hij alle foto’s
    – Wanneer de foto’s in de folder zitten zorgt hij dat het Automator script gaat lopen over die aangemaakte folder. Het Automator script past de bestanden aan op basis van tijd en stopt ze miss. nog wel in sub-folders per uur, de laatste stap zal dan zijn dat Automator ook gelijk de Root folder verplaatst naar een Externe HD -/laten we het even een web sever noemen maar denk aan iets als Dropbox. Zo’n gekoppelde public folder waarin je kunt uploaden. Web server kan ook maar dan via sFTP uploaden.

Nu komt het stukje dat best cool is al zeg ik het zelf.

– Zodra de bestanden ergens online staan heb je een web omgeving nodig die de bestanden kan tonen in de browser. En met web omgeving bedoel ik niets meer dan een een HTML pagina + continue internetverbinding omdat je online werkt. Dit is vrij simpel te maken, zeker met één van de vele Open Source frameworks die op vandaag zeer populair zijn en je kunt zelfs een navigatie erin maken zodat je per uur één pagina op de website voor-of-achteruit kunt navigeren.
    Met een Block Grid kun je eenvoudig thumbnails maken zodat de foto’s mooi uitgelijnd zijn + het maakt niet uit op welk type device je deze thumbnails bekijkt op een iPhone of een Mega TV scherm (denk aan de mensen in het pretpark zelf) die thumbs zullen altijd netjes weer gegevens worden.

Als je het nog mooier en advanced wilt maken kun je er een full-screen image-viewer inbouwen of deze slider
    En onder elk thumbnail kun je natuurlijk weer een button plaatsen die de bestanden download. De persoon die verantwoordlijk is voor de printer die dag moet dan alleen zorgen dat in zijn browser de bestanden die gedownload worden (foto’s) in X folder terecht komen op de computer.
    In die X folder staat dan weer een Automator script te wachten die direct het bestandje doorstuurt naar de printer.
    Dat is denk ik voor iedereen te gebruiken omdat je alleen maar op download hoeft te drukken onder de foto die je wilt printen de rest gaat dan allemaal automatisch.

Dit kan super werken omdat je vrij dynamische workflow hebt..
    De tijd (folders) + de namen (bestanden) blijven altijd gelijk ( door Automator )
    Hierdoor kun je absolute urls maken die vandaag werken maar morgen net zo goed omdat dit bold -gedeelte altijd gelijk blijft, vandaag of morgen er zal altijd een een bestaand 001.jpg zijn in het album 13:00 uur – en mochten er geen foto’s gemaakt zijn om 13:00 uur dan kun je met de navigatie gewoon een uur vooruit totdat er wel foto’s zichtbaar worden.
    url://domein.nl/datum/tijd/0001.jpg

Bijdrager
    nielzr6

Dank voor je uitgebreide reactie. Ik ga er mee aan de slag. Als ik het e.e.a. werkend heb zal ik me wel weer melden.

Ik ben nu ook aan het kijken naar de eigen software van Eye-fi. De foto’s worden in de cloud opgeslagen en kunnen dus vanaf elke computer benaderd worden!

Nogmaals dank!

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.