One More Thing » Community » Forum » Mac Software » Mac Apps (Apple) » Foto library kopieren

Foto library kopieren

Profielfoto van madcat

madcat op 18 mei 2017 #

Mijn Mac is denk ik aan het dood gaan (had een tijdje geleden al kernel panics bij het booten en nu is hij erg traag) en wil voor de zekerheid nog een extra backup van mijn foto library maken.
Een Time machine backup heb ik al, maar omdat de fotos van mijn pasgeboren zoon er tussen zitten wil ik graag nog een extra backup.

De library is 170 GB, en als ik deze naar een externe USB 3 disk kopieer krijg ik na 120-130GB een leesfout waarna het compleet stopt.
Via de command line heb ik ook al een backup via cp -r proberen te maken, maar deze is veel groter dan het orgineel.

Heeft iemand een idee hoe ik een goede kopie van de library kan maken?

Profielfoto van KarelWillem

KarelWillem op 18 mei 2017 #

Als je een leesfout krijgt, is dat al een teken dat je harddisk aan het sterven is denk ik.

Wellicht is het voor nu alvast een idee (hoewel een stuk minder handig), om de foto’s handmatig in bijvoorbeeld drie delen uit Foto’s (iPhoto?) naar een map op je externe harddisk te slepen. Dan heb je in ieder geval de foto’s, al ben je dan de indeling van je library kwijt.

Je kunt ook de libabry openen (Gebruiker > Afbeeldingen > Foto’s-bibliotheek (of een gelijkwaardige naam met iPhoto) )
Klik met ctrl ingedrukt op de library > Toon pakketinhoud
Ga naar de map Masters
Hier vind je per jaar al je foto’s
Dan kun je per jaar proberen een kopie te maken.

Profielfoto van madcat

madcat op 18 mei 2017 #

Thanks,

Ik ben de masters van de afgelopen jaar ook maar aan het backupen, dat zijn wat kleinere chunks die wat makkelijker te kopieren zijn.

Daarna maar even een disk tool erover geen halen om te kijken of het te repareren is.

Daarom… dan kan je het prima per kleiner onderdeel doen.
Hoe meer je zo veilig stelt hoe beter natuurlijk.

Profielfoto van Beech

Beech op 18 mei 2017 #

Is je externe harde schijf hoofdlettergevoelig geformatteerd ?

Profielfoto van timmerman

timmerman op 18 mei 2017 #

ik heb mijn fotobibliotheek per ongeluk geïmmigreerd in iPhoto met gevolg dat ik de foto’s die in de foto bibliotheek staan die krijg ik niet meer te zien
vraag me niet hoe ik dat gedaan heb.
wat ik wel weet is dat ik de iPhoto bibliotheek wilde verplaatsen naar de foto bibliotheek.
hoe krijg ik dit nu weer goed?????
alvast bedankt
gr timmerman

Beech op 18 mei 2017

Is je externe harde schijf hoofdlettergevoelig geformatteerd ?

Zou die dan 130 GB probleemloos kopiëren en daarna ermee nokken?

Profielfoto van madcat

madcat op 18 mei 2017 #

Inmiddels heb ik alle master fotos gekopieerd, er zaten een 3 tal foto’s in die verloren zijn gegaan (kan ik mee leven)
Ben op dit moment een bad block scan aan het doen en heeft al meer dan 2500 fouten gevonden.

Gelukkig was apple vrij soepel, ik heb op de imac van 2012 nog een extended garantie omdat de 3TB drives al een callback hadden gehad in 2015.
Toen vond ik het een beetje een gedoe om alles te backuppen voor een “goed functionerende mac” maar nu toch maar een extra HDD besteld zodat ik toch nog een full backup kan doen voordat ze er een nieuwe in knallen.

Profielfoto van GoeieDag

GoeieDag op 18 mei 2017 #

Je kunt ook, ipv te ‘rommelen’ in de Bieb, de foto’s exporteren via Archief>Exporteer met de nodige opties en keuzes.

Wel goed dat je voor een 2e backup gaat, in dit geval.

Profielfoto van DBLCreations

DBLCreations op 19 mei 2017 #

Kan iemand mij een goeie scanner aanbevelen voor de controle op de harde schijf?

Profielfoto van madcat

madcat op 19 mei 2017 #

Ik gebruik drive genius, maar run het dus niet elke maand.

Profielfoto van DBLCreations

DBLCreations op 19 mei 2017 #

madcat op 19 mei 2017

Ik gebruik drive genius, maar run het dus niet elke maand.

Ah, ok heel erg bedankt. Mijn Macbook Pro 2012 begint een beetje raar te doen de laatste tijd, dus ik denk dat mijn hdd aan het falen is…

Over dit topic

Gestart op 18 mei 2017 door madcat

Laatste reactie door DBLCreations

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?