9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    eldece

Foto in vouw magazine

Ik ben bezig met een magazine (164 paginas, garenloos gebonden).

Nu zijn er enkele foto’s die over 2 paginas lopen en dus over de vouw in het midden. Omdat daardoor die beelden niet meer 100% aaneensluiten wanneer je door het mag bladert, dacht ik de foto’s te splitsen, en ze lichtjes te verschuiven (uit elkaar) zodat de ruimte in de vouw “overlappend” is en de fotos visueel aansluiten bij het bekijken van het magazine.

Is dit een goede werkwijze, zijn er betere andere opties?

Alvast bedankt.

Bijdrager
    KarelWillem

Lijkt mij een gevaarlijke werkwijze.
    Daar die vouw stevig kan variëren, al naar gelang dikte van het magazine en/of manier van afwerking.

Bijdrager
    Nick Nack

Zorg er gewoon voor dat er geen belangrijke elementen in die vouw terecht komen.

Bijdrager
    Carlo

Als je Afloopgebied hebt aangegeven in InDesign document (ik veronderstel dat je in InDesign werkt) dan gebeurt het volgende bij het aanmaken van een pdf.

In Indesign zie je enkel het afloopgebied rond de spread staan, Maar bij het maken van een pdf gaat InDesign rond elke pagina afloopgebied meegeven.

In jouw geval wil dat zeggen dat er aan de linkse pagina van je spread een stukje van de foto op de rechtse pagina wordt meegenomen, etzelfde gebeurt dus voor de rechtse pagina.

Dus je hoeft zelf niks te doen. Gewoon de foto positioneren zoals je ze wil en klaar is de spreekwoordelijke Kees.

Wel afloopgebied definëren in je document setup.

grtz

Bijdrager
    KarelWillem

Hij bedoelt denk ik meer, dat je door de verschillen in vouw en dikte soms niet meer de exacte aansluiting hebt.

Daar kan InDesign ook weinig aan doen.
    Dat is nu eenmaal inherent aan het schuiven van een foto óver de vouw.

Bijdrager
    eldece

Uiteraard maak ik gebruik van bleed. Maar het is inderdaad wat Karel zegt.

Het is inderdaad inherent aan het schuiven van een foto óver de vouw, maar ik dacht op die manier een oplossing gevonden te hebben.

Bijdrager
    Carlo

De creep (ik ken de nederlandse term niet) wordt normaliter aangepast door het imposiieprogramma van de drukker

Bijdrager
    nookie

Niet aan gaan beginnen, dat is een te grote klus en teveel poespas en gepriegel.
    Ik heb nog nooit een magazine gezien waarbij dit gebeurt overigens. Koop er maar eens wat en haal de nietjes eruit. Het is nogal een gek gezicht als je het zo maakt en aanlevert aan een drukker.

Bijdrager
    macfocus

Carlo heeft gelijk. De nederlandse term is “Knijp” Als je de PDF zo maakt dat alle pagina’s “los” staan (dus niet als spread PDFfen, dan regelt de impositie (inslag) software van de drukker de rest.

Bij twijfel je drukker vragen hoe hier mee om te gaan.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.