25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    Link

foto database iphoto of anders?

ben net overgestapt van windows naar macbook en vraag me even af hoe ik het beste mijn foto-database kan organiseren. In windows gebruikte ik lightroom en had alle foto’s automatisch in een mapje op jaar / maand / dag in explorer staan. Nu heb ik op de macbook even een testje gedaan met import in iphoto. op zich binnen iphoto zie ik dat dit wel simpel werkt, echter ik vraag me af, als ik een behoorlijke database wil opbouwen, is dat dan wel handig. ik kan met finder moeilijk de foto’s vinden en zit dan min of meer vast aan iphoto.

daarnaast zou ik de foto’s op een nas willen zetten waarbij ik vandaar uit incidenteel een back-up maak naar een externe schijf. dit om de macbook zelf wat schoon te houden (maar 256gb ssd schijf). Werkt dit wel met iphoto?

wat is jullie ervaring, hoe kun je dit het beste organiseren.

Bijdrager
    KarelWillem

En je wilt niet met Lightroom verder gaan?

Als die werkwijze bevalt, kun je dat op je Mac toch ook doen?

Bijdrager
    Link

nou op zich vind ik de functionaliteit in iphoto voorlopig voldoende. dus als t niet nodig is, schaf ik lightroom niet aan. ben juist overgestapt om mac om het allemaal wat simpeler te maken

Bijdrager
    tarun

Als je eenvoudig wilt dan is iPhoto je keuze. Prima programma. Let er wel op dat je alles vanuit iPhoto doet en niet in de Finder gaat rommelen. Dat verpest je database.

Geblokkeerd
    Bento

Goede tip van tarun. Windows gebruikers moeten na de overstap af van het werken vanuit de “explorer” (finder op de Mac). Werk met de app, in dit geval iphoto. Daarin vind je alles wat je moet hebben. Ook de foto’s;-)

Bijdrager
    Link

dank je Tarun en Bento. moet dus af van explorer gedachte, helder.

zou ik voor opslag kunnen volstaan met een timecapsule in combinatie met een harddisk op de usb poort van de timecapsule, waarbij ik dan de timecapsule gebruik voor:
    1. Time Machine back-up
    2. aparte partitie waar ik de iphoto database neerzet, film en muziek opsla. waarbij ik dan van deze partitie periodiek een back-up maak naar de usb schijf aangesloten op de timecapsule.
    gaat dat werken? Kan ik die timecapsule partitie ook bereiken vanaf een windows machine en erop schrijven?

Geblokkeerd
    Bento

Puntje 1 zou ik heroverwegen. TM is waardeloze software. Lees de vele klachten er maar op na.

Geblokkeerd
    Bento

Oh ja: partitioneren is ook zo Windows;-)

Bijdrager
    Ir.Bob

@ Bento, een verklaring waarom TM zo slecht is zou wel prettig zijn in plaats van lukraak verwijzen naar de vele klachten. Zoals algemeen bekend vinden klachten sneller hun weg naar internet dan positieve ervaringen en afgaan op alleen het aantal klachten op het web is dan nogal een slechte raadgever.

De klachten die ik over TM lees zijn mensen die ermee gaan lopen knoeien en zo de boel overhoop halen. Als je TM lekker z’n werk laat doen en backups terug zet vanuit de TM-interface is er niks aan de hand.

Geblokkeerd
    Bento

BesteBob, een verklaring waarom TM zo slecht is heb ik niet. Ik heb de programmacode niet bekeken. Het feit dat er heel veel klachten zijn, zegt mij genoeg. Ik kies liever voor software waarover ik geen of weinig klachten lees. Ik heb geen positieve ervaringen nodig om een oordeel te vellen. Maar wat verwacht je nu eigenlijk van me: dat ik hier een lijst van alle klachten neerzet en bespreek?

Je hebt duidelijk niet alle klachten gelezen gezien je opmerking. Je laatste zin is zelfs simpelweg niet waar.

Als ik wil weten of een product voor mij het aanschaffen waard is lees ik op internet de gebruikerservaringen. Ik lees dan met name de slechte ervaringen omdat daaruit blijkt wat er niet goed is of werkt. De positieve ervaringen zeggen niet meer dan dat het product doet wat er van wordt verwacht. Dat zegt dus niks.

Bijdrager
    MouseMighty

@kuipers.hans Je hebt een licentie voor Lightroom? Welke versie? Want je zou kunnen informeren bij Adobe om je licentie om te zetten naar een Mac licentie (voor zover het van toepassing is). Dan heb je gewoon je bekende applicatie terug. Ben je Lightroom gewend dan ga ik je nu alvast vertellen dat je je op den duur vreselijk aan iPhoto gaat ergeren.

@Bento

TM is waardeloze software. Lees de vele klachten er maar op na.

een verklaring waarom TM zo slecht is heb ik niet.

Bemoei je er dan ook niet mee. Vele klachten over TM komen voort uit het RTFM/PEBKAC principe. Ik heb er al een paar jaar 3 werkstations (MacPro) aan hangen en een iMac, alles zonder welk probleem dan ook. Als het echt zulke brakke en slechte software was geweest dan had Apple het allang weer uit het systeem gehaald of niet?

Geblokkeerd
    Bento
    MouseMighty op 29 december 2013

Als het echt zulke brakke en slechte software was geweest dan had Apple het allang weer uit het systeem gehaald of niet?

Een prima argument. Je bent echt heel dom.

Bijdrager
    Stirf

Oh jee, aandacht te kort of ben je net weer een anabolen kuurtje begonnen?
    Trouwens ik vind het dom om $ 70 uit te geven aan software welk al standaard aanwezig is.

Bijdrager
    GoeieDag

Ik lees ook heel veel klachten hier over allerlei zaken op de Mac. Slechte computers en software dus, Bento?

Bijdrager
    Ir.Bob
    Bento op 29 december 2013

BesteBob, een verklaring waarom TM zo slecht is heb ik niet. Ik heb de programmacode niet bekeken. Het feit dat er heel veel klachten zijn, zegt mij genoeg. Ik kies liever voor software waarover ik geen of weinig klachten lees. Ik heb geen positieve ervaringen nodig om een oordeel te vellen. Maar wat verwacht je nu eigenlijk van me: dat ik hier een lijst van alle klachten neerzet en bespreek?

Ik verwacht ook niet dat je de oorzaak van het probleem hebt onderzocht, of een bespreking houdt van alle problemen, maar een of enkele bronvermeldingen zouden toch wel op z’n plaats zijn, zodat de lezers zelf hun oordeel kunnen vellen.

Je hebt duidelijk niet alle klachten gelezen gezien je opmerking. Je laatste zin is zelfs simpelweg niet waar.

Klopt en ik pretendeer ook helemaal niet dat ik dat heb gedaan. Het lijkt me overigens heel sterk als jij dat wel hebt gedaan. Wat betreft de laatste zin, in alle ervaring die ik heb met TM is die absoluut waar en zonder dat jij vermeld hoe je tot je mening gekomen bent vooralsnog niet onwaar. Sterker nog, er is zelfs nog ondersteunend bewijs in de reactie van MouseMighty

De positieve ervaringen zeggen niet meer dan dat het product doet wat er van wordt verwacht. Dat zegt dus niks.

OK, en de definitie van een goed product is dus niet dat het doet wat er van wordt verwacht? Tsja als je eisen gaat stellen aan TM dat het niet doet wat je ervan mag verwachten, dan kan ik me voorstellen dat je het brak vindt. Een raket lanceren gaat bijvoorbeeld erg lastig met TM, maar ik kan uit ervaring vertellen dat het erg goed helpt om roze olifanten uit de huiskamer vandaan te houden.

Positieve verhalen zijn net zo waardevol als negatieve verhalen. In mijn optiek gaat het om de verhouding tussen die twee om te kunnen beoordelen hoe goed een product werkt.

Geblokkeerd
    Bento

Het heeft hier nu meer weg van een wedstrijd wie de domste reactie kan geven. Omdat ik die toch nooit win onthoud ik me van verder commentaar en stel voor, ook aan de domme mensen, om weer OT te gaan.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Ir.Bob op 29 december 2013

OK, en de definitie van een goed product is dus niet dat het doet wat er van wordt verwacht?

Beste zin die ik de laatste tijd gelezen heb:)

Dan een positieve reactie waar schijnbaar niemand wat aan heeft: ik heb geen enkele slechte ervaring met Time Machine. Keurig stukje back-upsoftware, als je het mij vraagt.

En terug naar het eigenlijke onderwerp:

kuipers.hans op 29 december 2013

moet dus af van explorer gedachte, helder.

Dat geldt niet alleen voor iPhoto maar voor alle vergelijkbare programma’s. Ik dacht vandaag handig bezig te zijn door eerst m’n muziek te verplaatsen naar een NAS en dan iTunes even aan z’n verstand te brengen waar het nu de bestanden kon vinden, maar na een uurtje klooien bleek dat alleen goed te gaan door in iTunes te kiezen waar ik de muziek wil hebben en dan iTunes zelf het daar te laten zetten. Voor programma’s als iPhoto, Aperture, e.d. is het niet anders: knutsel zelf niet met de bestanden als het programma de vereiste dingen zelf kan. (Waarbij je verder wel nog op moet passen dat je niet in de Finder „alle afbeeldingen” bekijkt en dan bestanden weg gaat gooien „omdat die in iPhoto staan” — grote kans dat je ze dan juist uit iPhoto’s bibliotheek gooit.)

kuipers.hans op 29 december 2013

2. aparte partitie

Niet doen. Een partitie maken is alleen nodig als het echt nódig is; voor je bestanden hoef je dat niet te doen. Nee, ook niet „omdat ik misschien eens het besturingssysteem opnieuw moet installeren” — dat gaat keurig op dezelfde partitie als je documenten zonder dat die gevaar lopen. Ja, ook wanneer OS X 10.10 Golden Calf uitkomt.

Bijdrager
    MouseMighty

Even over puntje 2: Je hoeft geen aparte partitie op je TimeCapsule te maken. Je kan gewoon je bestanden daar neerzetten. Wel even voor de goede orde in een andere map dan waar je TM backups in terechtkomen. Ik heb op mijn TimeCapsule ook een hoop losse bestanden staan die niet elke keer meehoeven in een TM back-up. EN of nou 10.10 of 10.25 uitkomt dat heeft hier helemaal niets mee te maken.

@Bento
    Ach, niet elke geweldige applicatie heeft het eeuwige leven toch? http://www.onemorething.nl/2013/07/filemaker-trekt-stekker-uit-bento/
    Fantastische gebruikerservaringen, toch ingehaald door de grote broer. Om maar even aan te geven dat je inderdaad uit je nek lult.

Bijdrager
    Ir.Bob

Goed even terug on-topic. We zijn er inmiddels wel achter dat een backup maken van een iPhoto database die op een NAS staat geen probleem hoeft te zijn. Uiteraard niet (of voor Bento, zélfs niet) als je TM gebruikt. Maar misschien nog een paar kleine puntjes om in je achterhoofd te houden:

kuipers.hans op 28 december 2013

ik kan met finder moeilijk de foto’s vinden en zit dan min of meer vast aan iphoto.

Al je photo’s zitten in de library, en die kan je vanuit elk ‘open’ dialoog direct benaderen. Er is dus geen reden om in de Finder te kijken als je iets zoekt. Daarnaast is de Library technisch gesproken niet meer dan een map en kan je in geval van nood dus altijd nog bij je foto’s komen.

Wel iets om rekening mee te houden bij iPhoto is de hoeveelheid foto’s. iPhoto heeft de foto’s graag in de Library en die kan maar op 1 schijf staan en niet verspreid over meerdere. Heb je veel foto’s, dan kan dat dus een probleem opleveren. Je kunt er voor kiezen om foto’s buiten de library op te slaan, maar het gevaar is dat je dan snel het overzicht kwijt bent. (Je kunt ze dan wel weer benaderen via de Finder overigens) In die gevallen ben je beter af met Lightroom, of als je software zoekt met een betere mogelijkheid tot beheer en een betere userinterface met Aperture.

Bijdrager
    MouseMighty

Helemaal mee eens, afgezien van je laatste zin. User-interface is maar net waar je voorkeur ligt en Lightroom heeft prima beheersmogelijkheden incl het automatisch maken van backups van je bibliiotheek (he kijk toch geen TM nodig?:P )

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    MouseMighty op 30 december 2013

User-interface is maar net waar je voorkeur ligt

Deels. Een deel van het ervaren gebruiksgemak van een programma is voorkeur, een deel gewenning en een deel doordachtheid aan de kant van de maker. Het is vooral die laatste factor die bepalend is voor of een programma handig werkt of niet: met een goed ontworpen gebruikersinterface kun je makkelijker uit de voeten en zul je sneller wennen. Mijn ervaring is dat Apple beter over dat soort dingen nadenkt dan Adobe — maar ben je vertrouwd met Lightroom dan heft die gewenning de (vermoedelijk – ik heb nooit met Lightroom gewerkt) makkelijkere interface van iPhoto of Aperture waarschijnlijk op, of in elk geval als je net overschakelt. Het is dus maar net wat je wilt:)

Bijdrager
    MouseMighty

Ik heb beide applicaties vanaf dag 1 getest en gebruikt. Aperture viel heel snel af (destijds) omdat het een enorm zwaar programma was in vergelijking met Lightroom. Nou is het voor mij net even wat anders aangezien ik ook gebruik maak van Photoshop, InDesign, Illustrator en dus aardig “ingeburgerd” ben in de interfaces van Adobe. Het grote voordeel voor mij is dat Lightroom perfect samenwerkt met de andere Adobe apps.

Er is natuurlijk wel een (wereld van) verschil tussen een consumentenprogramma als iPhoto (waar op zich niets mis mee is) en de pro applicaties als Aperture en Lightroom. Even terug on topic. Ben benieuwd wat de TS nou doet/vindt van de diverse suggesties.

Bijdrager
    Link

@mousemighty denk dat ik in eerste instantie maar ff voor iphoto ga. alleen weet ik nog niet waar ik de data het beste kan opslaan. ik heb het liever niet op mijn macbook staan maar extern en daar zoek ik nog een voordelige NAS oplossing voor. de vraag is kan dat met timecapsule of toch beter een losse nas.

Bijdrager
    fred44nl

je kunt een iPhoto library prima op een TimeCapsule zetten.
    een TM-backup kun je daar ook op zetten.
    de vraag is alleen: hoe maak je dan een backup van iPhoto ??

Bijdrager
    MouseMighty

Je kan je iPhoto library gewoon op je TimeCapsule zetten. In principe maakt TM ook een back-up van iPhoto, tenminste dat wat er op je SDD staat. Je kan in de instellingen/voorkeuren van TimeMachine dingen (mappen) kan uitsluiten voor TM back-up maar of je ook dingen kan toevoegen weet ik zo snel even niet. Een losse NAS kan prima maar ook daar zal je een back-up strategie voor moeten hebben.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.