30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 57)
  • Q:
    Bijdrager
    HrdVdr

Foto bibliotheek verwijderd, help alstublieft

Mijn ouders zijn op vakantie en nu heb ik per ongeluk de hele fotobibliotheek van iPhoto verwijderd toen ik iets wilde kopieren naar een externe harde schijf.
    Hoe het precies is gekomen weet ikniet, maar in de prullebak kan ik het ook niet terugvinden.

Ik ben al op internet op zoek geweest naar iets om de bibliotheek terug te halen,
    en ook op deze website, maar ik kom uit op dure programmas voor data recovery,
    die ik zou moeten aanschaffen met een credit card, maar ten eerste kan ik dat niet betalen omdat ik alleen maar een krantenwijkje heb, en ten tweede heb ik geen creditcard.

Me vader gaat echt woest worden als ze volgende week terug komen en er zijn meer dan 10.000 fotos weg

is er iemand die me daar mee kan helpen?
    alstublieft , ik zou jullie eeuwig dankbaar zijn

ben nu op van de zenuwen

Bijdrager
    iDuck

Neem even aan dat je met de prullenmand in je bericht de OSX prullenmand bedoeld:

Als je iets verwijderd uit de bibliotheek komt het in de prullenmand van iPhoto te staan… als deze niet is geleegd dan staat daar alles nog in.

Bijdrager
    HrdVdr

de hele fotobibliotheek is weg, als ik iPhoto op wil starten , dan krijg ik ook de vraag of ik een nieuwe bibliotheek wil aanmaken omdat er geen gevonden wordt

Bijdrager
    Buzz

Probeer eerst even tot rust te komen voordat je van de zenuwen andere foutjes gaat maken.

Hoogst waarschijnlijk heb je in de Finder de Library per ongeluk naar een verkeerde plek gesleept in je bestandssysteem, en hem daarbij verplaatst in plaats van gekopieerd. Als je hem terug vindt kan je de map waarschijnlijk weer gewoon terug slepen naar de fotomap, en dan doet iPhoto het weer als voorheen. Heb je al met spotlight gezocht naar de map iPhoto Library (of iPhoto bibliotheek)? Of gezocht op de naam van een foto? Of desnoods op “jpg”?

En ik weet niet of je er iets aan hebt, maar je vader is natuurlijk verantwoordelijk voor het opzetten en bijhouden van een backup van de gegevens die belangrijk voor hem zijn.

Bijdrager
    Nihilist

Probeer inderdaad ’s via Spotlight te zoeken. Dikke kans dat je de boel verplaatst hebt. Een paar standaard bestandsnamen in iPhoto zijn

– Library.iPhoto
    – Library.data

Als je die vindt, zul je daar hopelijk ook je library in de buurt vinden.

Bijdrager
    Misja

Vergeet niet je externe HD aangesloten te houden!

Bijdrager
    HrdVdr

heb helaas niets kunnen vinden

krijg ik nu grote problemen thuis of is het op een andere manier op te lossen?

Bijdrager
    Nihilist

Wat heb je precies allemaal gedaan dan? Wat wilde je kopieren naar de externe HD? Waarom ging het mis (heb je het afgebroken?)? En wat heb je daarna allemaal gedaan?

Bijdrager
    HrdVdr

Kan er niet van slapen:(

wat ik gedaan heb…
    ik had een paar afbeeldingen gemaakt met photoshop en die had ik in eerste instantie opgeslagen in de map afbeeldingen
    Daarna heb ik die bestandjes geselecteerden gekopieerd naar mijn nieuwe externe hd.
    Daarna heb ik die zelfde selectie naar de prullenmand gesleept en toen de prullenmand geleegd.
    Op de een of ander manier lijkt het wle of toen ineens de hele map van iPhoto mee is gegaan in de vuilnis bak terwijlik de zelfde sleectie had gebruikt, en de map is nie t naar de hd gekopieerd

Mijn vader had altijd wel een back up op een nexterne hd van Lacie, alleen daar is de harde schijf van doorgebrand een tijdje geleden en daarom moet er nog een neiuwe back up gemaakt worden of zoiets

de bestanden
    – Library.iPhoto
    – Library.data

kan ik helaas niet vinden

Bijdrager
    appletick

in photoshop kun je ook browsen, kun je iedere map scannen op aanwezige foto’s.
    je kunt ook gl image browser daarvoor gebruiken. testversie is gratis te downloaden.

mocht je echt recovery nodig hebben zorg er dan voor dat je zeker niet nog iets in de prullenbak sleept en leegt.

Bijdrager
    ragoooon

In de krokusvakantie ook voor gehad. Vader van mijn vriendin had alle foto’s van in de bibliotheek verwijderd, hij had nog maar sinds 2 weken een macbook pro en wist nog niet hoe alles werkte.

Met behulp van Data Rescue 2 heb ik ze terug kunnen halen. Omdat ik het maar eenmalig nodig had heb ik er nu wel niet echt voor betaald :roll: :? .
    [size=7:e874e0a6c4]
    (Misschien even via torrent zoeken)[/size:e874e0a6c4]

En dan weet je het voor in het vervolg, kleine jongetjes mogen niet prullen met de computer van de papa. :)

Bijdrager
    Yaris

Volgens mij moeten die foto’s nog wel ergens op je Mac staan. 10.000 foto’s verwijder je niet per ongeluk in één seconde. Het verwijderen duurt minstens enkele minuten en in die tijd zie je een pop-up screen met de voortgang van de verwijdering.

Moderator
    unSOUND

En natuurlijk WEER iemand die gelijk de prullenmand moest legen… :?

Als mensen nou eens stopten met die dwangmatige behoefte om altijd maar gelijk dat ding zonder na te kijken leeg te gooien… dat zou denk ik 10 van dit soort topics per week schelen… Gooi het gewoon in de prullenmand, en laat het daar nog even liggen. Als je dan per ongeluk wat weg hebt gegooid, en dat de volgende dag, of de dag erna pas merkt, heb je het nog…

Bijdrager
    Turbanus

Maar de werkelijke oorzaak van dit steeds terugkomende fenomeen ligt wel bij Apple. Het besturingssysteem in niet gemaakt op inventieve Nederlanders, die zelf ook wel eens iets willen. Het is gemaakt met het oog op gemakzuchtige gebruikers, zoals heel veel Amerikanen. En dat is hetgeen waar dit systeem telkent tegenaan botst. Er zou een veel betere intro voor de nieuwe Mac-gebruiker moeten zijn, (net als vroeger) waarin deze zaken en de gevaren ervan, worden “geoefend”. Helaas is men daarmee in de fout gegaan in Cupertino.

Moderator
    unSOUND

Dat vind ik dus flauwekul. Zonder te kijken je prullenmand legen heeft niks te maken met inventief zijn, eerder met lomp en ongeduldig.

Apple heeft juist voor de inventieve medemens de Prullenmand gemaakt als vangnet. Zodat ALS je een keer iets per ongeluk weg gooit, je het op inventieve manier terug kunt halen. Maar men moet en zal gelijk die prullenmand legen…. zoals zo vaak zit de zwakste plek van OS X niet in de systeemkast, maar op een stoel.

Bijdrager
    Turbanus

In principe heb je daar helemaal gelijk in. Maar als je het van de andere kant bekijkt en dus vaststelt hoe vaak dit probleem hier wordt aangemeld, moet je ook toegeven dat het dus niet zomaar uit de lucht is komen vallen. Als Apple wil dat zijn Mac’s ook uitstekend geschikt zijn voor die categorie gebruikers, zal men zich daar op het punt van gebruiksvriendelijkheid ook op moeten richten. Er zijn te veel switchers en nieuwelingen die zoiets beleven en dat toch naar een PC terugswitchen. Dat is geen stelling maar een feit. En dat is een gemiste kans.

Moderator
    unSOUND

Tegen domme mensen is geen enkele beveiliging opgewassen Turb… wat Apple ook bedenkt.

Bijdrager
    macmickey2

Ja joh Turb, tuurlijk is het de schuld van Apple die hadden moeten bedenken dat ze het systeem moesten aanpassen met net zulke achterlijke zooi als in die Windhoos zit…zoals UNSound het al zei: PEBKAC! Of als je het niet weet…
    .
    ..
    <———

Bijdrager
    Turbanus

Ik zou me met die instelling niet door onze maatschappij willen begeven…..

Als je een nieuweling als gebruiker achter een Mac zet, gaan er dingen mis die voor ons ondenkbaar zijn. Ik heb dat hier thuis ook zien gebeuren. Als die nieuwelingen geen toegang tot ehulp via een forum hebben, loopt het helemaal mis en zitten ze binnen de kortste keren achter een PC. Als je bij voorbaat deze mensen uitsluit als een gewenste groep Mac-gebruikers, ben je naar mijn mening niet goed bezig. Elke medaille heeft 2 kanten. Als wij dit blijven ontkennen en steeds de basisoorzaak voor 100% verlaggen naar de verantwoordelijkheid van de gebruiker, dan maken we in principe dezelfde fout als de gebruiker die de andere kant van de medaille zit verkloten. Die gebruiker heeft zijn Mac ook niet gekocht om dat moedwillig te doen. Hij wil een machine waarop hij lekker zijn dingetjes kan doen en waarop hij langzaam meer en meer vaardigheden kan leren.

Bijdrager
    Turbanus

En als ik een update of een programma download, krijg ik als eerste gebruiker altijd een melding dat de download een programma bevat, met de vraag of je wel verder wil gaan. Waarom dat geen melding in het systeem ingebakken als je iets versleept of hernoemd, dat dit niet wenselijk is voor je keychain/sleutelhanger? Dat had Apple simpel in kunnen programmeren.

Ik wil trouwens ook niet dat mensen die zo’n fout maken hier voor “dom” worden uitgemaakt. Er zijn briljante artsen en andere mensen die juist op dit gebied niet zo snel iets aanvoelen en dan is het pijnlijk om door een iets meer ervaren Mac-gebruiker voor dom te worden uitgemaakt.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik ben het best wel wel behoorlijk met Turbanus eens. :wink:

Er zit zo hier en daar wel wat in Apple’s systeem geïmplementeerd dat er voor kan zorgen dat dingen héél erg mis gaan.

Zoiets als het verplaatsen of her-noemen van je Thuis-locatie bijvoorbeeld.
    Wij weten dat dat niet kan en mag, maar welke logica ziet een onervaren gebruiker daar in?

Als je telkens dezelfde fouten ziet terugkeren, moet je je toch eens achter je oren gaan krabben en misschien wat beveiligingen gaan inbouwen.

Domweg zeggen dat die mensen dan allemaal ‘dom’ zijn, is wel héél erg kort door de bocht.

n.b.: Ook hier thuis leeg ik de prullenmand zonder er in te kijken.
    Waarom zou een mens dan op de computer wèl in de prullenmand kijken voor dat er geleegd wordt?
    Dat is dus een aangeleerde omgekeerde logica, die absoluut ingaat tegen wat een mens gewend is.

Bijdrager
    sally

De laatste keer dat ik meemaakte dat een intelligent iemand in paniek raakte vanwege alles kwijt, bleek hij zonder hetzelf door te hebben onder een andere gebruiker te werken… (?)

Verder vind ik dat je een nieuw lid op het forum, in paniek vanwege alles kwijt, niet moet lastigvallen met wat hier allemaal al eerder voorbij gekomen is en alles wat verder nu niet helpt..

Bijdrager
    HrdVdr

Dom ben ik absoluut niet hoor, ik zal niet zo ervaren zijn als de meeste bezoekers hier,
    maar ja wat wil je, ben ook net 15 jaar.

ik weet overigens niet of de fotobibliotheek al weg was voordat ik die afbeeldingen verwijderde.
    ik heb wel de zelfde selectie verwijderd als die ik verplaats had naar de externe hd, en zonder deze te wijzigen.
    Als ik in deze selectie de fotobibliotheek had meegenomen, dan had deze ook op de externe hd gestaan.
    Meer bestanden heb ik echt niet verplaatst, het enige wat ik had gedaan was een paar jpeg bestandjes aangemaakt met photoshop.

Bijdrager
    HrdVdr

En sorry Unsound dat er misschien voor de zoveelste keer een topic werd aangemaakt, maar zoals ik eerder al zei, die ik gelezen had kwamen uit op data rescue, een programma wat geld kost wat ik als 15 jarige echt niet zomaar heb, en een credit card heb ik al helemaal niet.

Bijdrager
    Turbanus

Mischien kun je onder je Appletje nog even kijken of je dat bestand nog kunt openen???

Bijdrager
    KingAchille

Je kan beroep doen op enkele professionele firma’s of toch overwegen om een programma aan te schaffen (Data Resue II is ideaal)
    Mvg,

Bijdrager
    sally
    ”KingAchille”

Je kan beroep doen op enkele professionele firma’s of toch overwegen om een programma aan te schaffen (Data Resue II is ideaal)
    Mvg,

En als je dat wilt, kun je maar het beste van deze mac afblijven tot je vader terug is.
    Die heeft er vast wel iets voor over om zijn foto’s terug te krijgen.
    Hoe minder jij er ondertussen mee doet, hoe beter.

Moderator
    unSOUND
    ”KarelWillem”

Waarom zou een mens dan op de computer wèl in de prullenmand kijken voor dat er geleegd wordt?

Ja, waarom zou je dat nou doen… omdat er misschien geen weg terug is na die handeling ?

Omdat we nu eenmaal mens zijn, en dus fouten kunnen maken ? En we dus ook de fout kunnen maken om iets weg te gooien en daar spijt van kunnen krijgen ? En dat kan dus van alles zijn, dat hoeven geen systeembestanden te zijn, daar is nog een vorm van beveiliging voor te bedenken namelijk…

Maar dat kan ook een filmpje zijn waar je achteraf van denkt: “Eigenlijk was ie niet zo heel slecht…” Tegen dergelijke “foutjes” is geen systeem te maken, hooguit een prullenmand die de naam van elk bestand laat zien, dan krijg je dus binnen een dag een topic met de vraag hoe je dat uit kunt zetten… gevolgd door een topic wat we al vaker gezien hebben, namelijk hoe je een bestand terug kunt halen na het legen van de prullenmand.

Moderator
    Poezenbeest

….kan me nog herinneren dat ik in GWBASIC een programmaatje had aangemaakt (alhoewel… zeg maar een script). Ik kende het commando voor verplaatsen in DOS nog niet en ben dus vanuit de DOS-dir gaan kopiëren naar mijn eigen dir.

Toen moest dat dingetje nog weg uit de DDOS-dir… en ja, ik had er verschillende versies van, dus ik type >del *.bat…. dat trok dos niet…. Mijn god, wat heb ik op mijn flikker gehad!

… unSOUND: over dat legen van de prullenmand… met een HD van dertig gieg, die voor 90% gevuld is, is het erg noodzakelijk om dingen meteen weg te flikkeren… Maar goed, het is toch tijd voor de lente-schoonmaak!

Maar even on topic….

Als het goed is staat er toch gewoon een map iPhoto Library in je map Afbeeldingen???

Bijdrager
    HrdVdr

nee die hele map is weg,
    dat is ook waarom ik betwijfel of ik zelf de oorzaak wel ben of dat het misschien al zo was, aangezien ik echt niet meer dan die 4 jpeg bestandjes had geselecteerd.

de prullenmand was overigens een dag eerder ook nog geleegd. Wanneer ik een selectie van 4 jpegs naar een prullenmand sleep, waarvan ik weet dat ik die een dag eerder al geleegd had, en dat niemand anders de computer gebruikt heeft, dan kan ik naar mijn mening de prullenmand legen zonder er in te kijken

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 57)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.