9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Frabans

Foto bibliotheek splitsen

Ik heb een foto bibliotheek waarin ruim 30.000 foto’s zitten. Die wil ik splitsen in meerder bibliotheken van b.v. 2 of 3 jaar. Hoe kan ik dat het beste doen. Ik dacht ga naar de fotobibliotheek in de Finder en open de pakket inhoud. Van daaruit sleep ik de juiste foto’s naar map. Maar dan? En is dit de goede manier?

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Frabans op 1 mei 2020 om 12:48</p>
    Van daaruit sleep ik de juiste foto’s naar map. Maar dan? En is dit de goede manier?

nee, dat is zeker niet de goeie manier.

er wordt nml. ook gebruik gemaakt van een database, waarin staat welke foto’s er zijn en waar die staan.

door “zo maar” foto’s weg te halen uit de bibliotheek help je de gehele structuur om zeep.

de manier zal zijn: foto’s exporteren, daarna in een andere bibliotheek importeren en dan verwijderen uit de oorspronkelijke bibliotheek.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Frabans op 1 mei 2020 om 12:48</p>
    Ik heb een foto bibliotheek waarin ruim 30.000 foto’s zitten. Die wil ik splitsen in meerder bibliotheken van b.v. 2 of 3 jaar.

Wat is de reden hiervoor? Misschien zijn er namelijk handigere manieren om het resultaat te krijgen dat je voor ogen hebt. Als het je er — om maar wat te noemen — om te doen is dat je alleen foto’s wilt zien van de laatste paar jaar, dan doet een slim album dat bijvoorbeeld zonder één centje pijn voor je:

Bijdrager
    TheBigZ
    Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>TheBigZ op 1 mei 2020 om 19:26</p>
    Ken je deze?

https://www.fatcatsoftware.com/powerphotos/

ja, dat kan, maar er zit een addertje onder het gras:

Moving photos between libraries with PowerPhotos will not allow you to move the original and the edited version as a pair.

If you want to save the originals as well as the edited photos you will have to move them separately.To split the library without losing the ability to revert the edited photos to the original versions it would be easier to duplicate the library and then remove the photos you do not need on your system drive from one library.

Bijdrager
    Frabans

Mijn Engels is helaas niet goed genoeg om alles te volgen. Ik heb nu foto’s per jaar geëxporteerd naar een harde schijf. Ik begrijp dat als ik een andere bibliotheek systeembib maak, omdat ik er meerdere heb, dan gaan die foto’s uit de andere bibliotheek ook uit iCloud Drive. Maar op mijn computer staan ze dan in een lagere resolutie. Die krijg ik dan niet terug als ik die bibliotheek weer gebruik. Klopt die redenering?

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Frabans op 2 mei 2020 om 11:36</p>
    Mijn Engels is helaas niet goed genoeg om alles te volgen.

het addertje onder het gras is, dat als je de bibliotheek met Powerphotos wil splitsen, alleen de gewijzigde versie van een foto en niet het origineel wordt meegenomen.

je kunt dus een eventuele wijziging aan een foto niet ongedaan maken.

met foto’s, die je niet hebt gewijzigd, heb je uiteraard geen problemen.

Bijdrager
    Macgb

De tip van Jakko is zeker een goed optie.

Als je het volume van de bibliotheken wil spreiden, met behoud van alles wat je gedaan hebt is er vlgs mij maar een manier:

Kopieer je bibliotheek, verwijder in die bibliotheek vanuit Foto’s alles wat je kwijt wil, tot de jaren die je wilt hebben, geef die bib. een andere naam. Herhaal dit tot je de splitsingen naar tevredenheid hebt uitgevoerd. Je kunt je bibliotheken dan op ieder in Mac-formaat geformateerde schijf plaatsen, ze kunnen dan gewoon volledig gebruikt worden zoals je gewend bent.
    wel even wat werk, maar wel de veiligste manier n.m.m.

HtH

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Veel mensen zullen ditzelfde hebben.

De oplossing is simpel: elk jaar een nieuwe Bibliotheek aanmaken, door Foto’s met ALT ingedrukt op te starten.

De jaar-bibliotheken komen dan allemaal apart op je schijf. Kan ook op een externe schijf.

Met terugwerkende kracht kan dat ook:

Dupliceer de Bibliotheek (in de Finder), hernoem die, en kies die bij het opstarten van Foto’s met Alt ingedrukt.

Verwijder in die Bieb foto’s naar wens.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.