10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    meesje

Foto bibliotheek op externe ssd via thunderbolt?

Sinds een paar weken heb ik een nieuwe MBA met 128gb. Van deze opslag heb ik nog ruim 90gb over. Dus voldoende ruimte om foto’s op te slaan. Echter deze ruimte is wellicht ooit te klein. Daarom vraag ik me af of het een werkbare oplossing is om foto’s op te slaan op een externe SSD schijf aangesloten via Thunderbolt.

Kan ik de foto’s dan beheren in de Foto app van macOS? Waar moet ik verder aan denken? Ik had ergens iets gelezen dat je een vinkje uit moet zetten in de preferences van de Foto app. Anders worden de foto’s gekopieerd en staan dan als nog op de MBA.
    Wat gebeurt er trouwens als ik de Foto app open terwijl ik de externe SSD nog niet heb gekoppeld?

Moderator
    Night

Ja. (simpel, hè?)

Je volgt gewoon deze stappen:

Make sure the drive is formatted Mac OS Extended (Journaled)

1. Quit Photos

2. Copy the Photos Library from your Pictures Folder to the External Disk.

3. Hold down the option (or alt) key while launching Photos. From the resulting menu select ‘Choose Library’ and navigate to the new location. From that point on this will be the default location of your library.

4. Test the library and when you’re sure all is well, trash the one on your internal HD to free up space.

Er veranderd binnen Foto’s verder helemaal niets en je kunt hierna gewoon verder gaan waar je gebleven bent. In het geval dat de externe disk (nog) niet is gemount, terwijl je Foto’s opstart, zal deze vragen de locatie aan te geven van je Bibliotheek, omdat Foto’s deze niet kan vinden. (ook logisch)

Overigens zou ik hiermee zo lang mogelijk wachten; de prijzen van SSD’s met TB of USB3 aansluiting zullen alleen maar dalen – nu is het nog een niche.

Zorg verder wel ALTIJD voor een goede (timeMachine) backup. Just in case.

Bijdrager
    meesje

Bedankt voor je reactie.
    Hoe is de performance via Thunderbolt i.c.m. SSD? Lijkt dat alsof je gewoon vanaf de interne schijf werkt? Of kan ik net zo goed op een NAS mijn foto’s opslaan?

Moderator
    Night

Ach…. de enige keer dat je de performance gaat merken is als je een hoop foto’s tegelijk importeert en/of bewerkt (en dan bewaart). Voor de rest worden er maar weinig eisen aan de disk gesteld hoor.

Bijdrager
    GoeieDag

En waar je dan ook even aan moet denken is hoe je die SSD back-up’t.

Bijdrager
    meesje

@Night: maakt het qua performance dan uit of ik een gewone harddisk gebruik of SSD?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Voor foto’s bekijken en licht bewerken vermoed ik dat het enige echte voordeel van een SSD boven een harde schijf is dat die laatste geluid maakt.

Moderator
    Night

Oftewel, neuh…..

Bijdrager
    meesje

Wanneer heb je dan echt profijt van een externe ssd schijf?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik denk bij gebruik van programma’s die grote hoeveelheden data van de schijf lezen en/of er naartoe schrijven — films bewerken en monteren lijkt me daar een goed voorbeeld van.

Misschien dat het een goed idee voor je is om Activiteitenweergave te openen en naar het tabblad Schijf te gaan. Onderin het venster staat een grafiekje met de hoeveelheid gegevens (als er „IO” bovenstaat moet je daar even op klikken en „Gegevens” kiezen), en er rechts naast staat hetzelfde in getallen. Als je kijkt naar de gelezen en geschreven gegevens per seconde, en daar een beetje een oog op houdt bij je dagelijks gebruik, kun je inschatten welke doorvoersnelheid je nodig zult hebben. Van harde schijven, SSD’s, en de Thunderbolt-aansluiting kun je de doorvoersnelheid zo opzoeken en kijken of die sneller zijn dan wat je ook echt nodig hebt.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.