19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Free_ltd

Foto bib per ongeluk gewist

Geachten,

Vind niet zo direct een goed antwoord en ben een beetje in paniek:-)

Ben al een week bezig met alle foto’s te importeren van mijn vrouw. Want dat was een puinhoop. Alles stond door mekaar op de MBP en externe HD. Vermits alles dubbel was, was het zelfs zoveel dat het niet op 200gig op icloud kon. Beetje opgeschoond en alles staat nu netjes op icloud.com bij de foto’s.

Maar daarstraks nog een import gedaan van haar iphone en zag later op de avond ineens nog veel foto’s in de map afbeeldingen. Snel ff gewist, en de prullebak ook gewist. Met gevolg dat ik die bibliotheek mee weggesmeten heb en deze dus compleet kwijt ben :-(.

Dus hier zijn we dan. TM draait nog en de kans is klein dat er een versie op gaat staan van die bib. Ze loopt nog, maar tot nu toe niets te vinden, en dus zal die later op de avond wss ook niet meer te vinden zijn.

Iemand een idee hoe ik dit nog in orde krijg? Foto’s staan wel nog in de cloud. Ik heb schrik dat wanneer ik zomaar een nieuwe bib aan maak dat hij ineens alle foto’s in de cloud gaat wissen. Ben niet zeker natuurlijk, maar dit is de laatste backup en als dat mis loopt, hebben we helemaal een probleem.

Kan ik op één of andere manier gewoon die systeembibliotheek terug aanmaken en alle foto’s van in de cloud terug halen?

Alvast bedankt voor een spoedig antwoord.

Bijdrager
    Bremsy

Of een nieuwe bibliotheek aanmaken voorkomt dat de foto’s in de iCloud gewist worden, weet ik niet. Wat je wel kunt doen, is een nieuwe account aanmaken en daarin Foto’s koppelen aan je AppleID en je iCloud. Wanneer deze gesynchroniseerd is, kun je je bibliotheek kopiëren naar een externe HD en heb je een extra back-up.

Succes!

Bijdrager
    Free_ltd

Hey. Alvast bedankt. Denk dat ik eerst toch nog afwacht ivm die nieuwe bib.

Dat met die nieuwe account snap ik helemaal niet :-s

Ik heb laatst mijn iphone hersteld zonder reservekopie. Dus ik ga er vanuit dat dit ook kan als ik een nieuwe bib maak in de foto app. Maar ben dus niet zeker en wil 100% zekerheid.

Een andere manier is ze manueel van icloud.com downoaden. Maar dat is 29000 keer klikken :-s

Bijdrager
    Free_ltd

Pieker er am de hele nacht over :-s

Bijdrager
    tarun

De Fotos in iCloud hebben een map “Onlangs verwijderd”. Staan daar je foto’s niet?

Bijdrager
    Free_ltd

Nope, want ik heb geen foto’s verwijderd, maar wel op de macbook pro de primary library. Dus als ik nu foto’s opstart, krijg ik een kadertje dat er geen library is. De foto’s staan nog op icloud.

Volgens mij als ik nu gewoon een nieuwe library aanmaak en deze primary maak (systeembib), dan ga ik er vanuit dat hij de thumbnails van icloud gaat inladen en verder de foto’s met rust laat in de icloudbibliotheek.
    Maar surf me er zot achter, maar nergens een duidelijk antwoord daarop.

Want die nieuwe bib is leeg en als ik dan connecteer, heb ik schrik dat de foto app ineens de hele library in icloud gaat leeg maken.

Ik hop dat er hier mensen zijn die er ervaring mee hebben. Want stel dat je geen backups hebt en je mac gaat verloren? Dan is het handig om al die foto’s online te hebben in icloudlibrary. Maar hoe krijg ik ze dan weer in mijn nieuwe mac?
    Mss dat het gewoon werkt, maar ik wil 100% zekerheid dat het gewoon zo simpel is.

Ondertussen ook aan het zoeken geweest voor een recovery program om te zien of ik die library nog kan ophalen van de HD. Maar die zijn allemaal pokkeduur.:-(

Bijdrager
    Free_ltd

Voor alle duidelijkheid: Er zijn geen foto’s gewist. Dus alle foto’s staan in de icloudbibliotheek (gelukkig). Net nog gechecked voor de zekerheid:-)

Mijn vrouw is een sloddervos op dat vlak en kon haar MBP niet meer updaten omdat er niet meer genoeg vrije ruimte was. Dus heb ik al haar foto’s naar icloud gezet. En gisteren de map afbeeldingen waar die library tussen de 4800 foto’s stond, mee verwijderd naar de trashcan. En hoe idioot ik ook ben, die maak ik altijd direct leeg, anders blijft de HD even vol staan.

Bijdrager
    tarun

Als je foto’s in iCloud staan (login op iCloud om ze te zien) dan haal je ze binnen door een lege bieb te maken en te wachten.

Bijdrager
    Free_ltd

Dus je bent zeker dat die lege bieb de icloudbieb niet gaat leeg maken? :-)

Mag, zit op hete kolen. Zou jullie op een pilsje willen trakteren als het terug in orde komt:-)

Mijn vrouw is minder gelukkig voor de moment omdat ze denkt dat ze 29000 foto’s kwijt is. Ze durft zelfs met haar iphone geen foto meer te maken.

Bijdrager
    tarun

Dat weet ik zeker, als jij zeker weet dat je de foto’s in iCloud ziet staan. Ik had laatst zelf de foto’s uit iCloud opgehaald. Duurt erg lang (dagen). Minpunt is dat in iCloud gezichtsherkenning niet werkt, die ben ik nu dus aan het aanbrengen met de hand.

Bijdrager
    Free_ltd

Joehoe.

Eerst op mijn eigen mac hetgeen van Bremsy getest. Ging, maar voor zekerheid gewist en nieuwe gemaakt.

Dus nu op de MBP en hij is aant lopen.

Het is met ootimalisatie, dus binnen een uurtje klaar.

Gezichtsherkenning was nog niet ingegeven en mappen en albums ook nog niet. Staan nog veel dubbele en slechte tussen die ze zelf gaat verwijderen.

Thanx you guys
    ;-)

Bijdrager
    Free_ltd

Hij was na 20 minuten al klaar met ‘voorbereiden’:-)
    Nu moest nog alles afgehaald (kleinere exemplaren) en dat neemt wel wat langer in beslag. Maar daar waar meer dan een week geleden nog 14GB vrij was op haar MBP, is dat nu nog 190GB.

Maar ze wil nu absoluut een externe HD bij kopen om haar foto’s op te slaan, want ze heeft geen vertrouwen in icloud. Volgens mij kan je geen betere backup hebben. En de bibliotheek wordt mee opgenomen in de Time-Machine backups op een externe HD.

Bijdrager
    SunKeeper

Wie gooide ook al weer zijn bestanden weg? iCloud? Oh nee, toch de gebruiker…

Dus je kunt iCloud niet meer vertrouwen, maar de persoon die de computer bestuurt is nog minder te vertrouwen.
    PEBKAC, Google maar eens.:-D

Bijdrager
    Free_ltd

I know :-(. En ik heb zo een ziekte met een drang om telkens die trashcan leeg te maken:-)

Maar alles weer in orde nu.

Geblokkeerd
    SusanUSA

Als het downloaden van de bibliotheek dagen duurt vanuit iCloud kan je ook eigenlijk niet van een back up spreken. Het voordeel van iCloud is dat je de foto’s op ieder willekeurig device kan bekijken. maar een back is het, zeker niet met grote bibliotheken, niet.

Bijdrager
    tarun

Vervelend is dat voor de bibliotheek van Fotos Time Machine niet werkt. Je kan alleen de hele bieb terugzetten en niet enkele foto’s. Overigens kreeg ik na het terugzetten van een bieb de foutmelding dat ik geen rechten had. Kreeg dat niet gecorrigeerd en moest dus wel uit iCloud alles terugzetten.

Geblokkeerd
    SusanUSA

Time Machine werkt wel vaker niet.
    Het maken van een back up is niet zo’n kunst. Het herstellen van data vanuit een back up is een heel andere discipline. En op dat laatste moet je back up software waarderen. Niet op het gebruikersgemak van het maken van de back up.

Bijdrager
    tarun

Toch bijzonder dat het voor Mail wel prima werkt.

Geblokkeerd
    SusanUSA

Dat is niet bijzonder. Je mag van back-up software verwachten dat het werkt. Daar is niks bijzonders aan.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.