15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    cheryl

(foto) bestanden in finder oplopend sorteren

ik heb foto bestanden van mijn telefoon op mijn iMac gezet. Hier zitten ook foto’s bij die ik toegestuurd heb gekregen.

wanneer ik in finder naar afbeeldingen ga en ik kies voor ” lijst”  zie ik alles netjes oplopend op datum staan.

inmiddels is het me ook gelukt ( om ook bij symbolen alles op datum te sorteren, maar dan staat wel mijn laatst genomen foto bovenaan, terwijl ik de eerst genomen foto bovenaan wil hebben staan.

boven aan de map staat, ” afgelopen”  30 dagen….. kan dit ook weg.

Ik heb nu wel alle “ontvangen” foto’s (whats app en air drop) uit deze lijst gefilterd (andere bestandsnaam).

In principe wil ik dit niet omdat de foto’s die ik heb gekregen ook op datum staan zoals ze ontvangen/gemaakt zijn.

bij lijst kan ik dit wel op datum sorteren (oplopend en aflopend) maar zodra ik overschakel naar symbolen komt alles door elkaar te staan.

heeft iemand DE oplossing voor mij.

Bijdrager
    McMeller

Het is mij nog niet helemaal duidelijk maar ik denk graag met je mee.

Een andere vraag staat voor mij even voorop: waarom behandel je je foto’s als bestanden in de Finder als er een prachtig programma voor op je Mac staat, genaamd Foto’s? Één van de dingen die je, zo te zien, graag wilt, doet het helemaal vanzelf: je foto’s chronologisch sorteren.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>cheryl op 16 augustus 2018 om 16:08</p>
    inmiddels is het me ook gelukt ( om ook bij symbolen alles op datum te sorteren, maar dan staat wel mijn laatst genomen foto bovenaan, terwijl ik de eerst genomen foto bovenaan wil hebben staan.

boven aan de map staat, ” afgelopen”  30 dagen….. kan dit ook weg.

(Dit is geen iOS-vraag maar een Mac-vraag :))

Wat je wilt lijkt niet te kunnen: sorteren op datum is blijkbaar altijd de nieuwste bovenaan, met een aanwijzing erbij van wanneer of hoe lang geleden de bestanden ongeveer gemaakt/bewerkt/geopend/toegevoegd zijn. Je kunt kiezen waarop je wilt sorteren met het menu Weergave → Rangschik op (of de knop Rangschik bovenin het venster), maar gek genoeg is er geen optie om de sorteervolgorde om te keren.

Met andere woorden: wil je de oudste foto vooraan, dan zul je de bestanden in lijstweergave moeten bekijken, met als gevolg dat je de foto’s amper kunt zien.

Bijdrager
    McMeller

Cheryl is even andere dingen doen.:-)

Bijdrager
    cheryl

Sorry ben er weer en waardeer jullie reactie enorm…. maar helaas niet in de gelegenheid om.

de reden dat ik de foto’s ook in Finder wil bekijken is om in een selectie uit de ruim 3000 genaakte vakantie foto’s te filteren en direct definitief  te verwijderen zodat ik dit daarna weer als bestand kan opslaan op externe “foto oplag”

daarnaast wil ik het overzichtelijk houden om dit weer te kunnen gebruiken om een foto album (zo’n ouderwetse van papier weet je wel 😉).

maar ik ben daar een beetje een zeikerd in,  want ook de foto’s die zijn gemaakt door anderen tijdens deze laatste reis wil ik gebruiken.

Zie het als een soort van dagboek.

maar ik

begrijp dat dat niet mogelijk is……

maar alle tips zijn welkom 😊😊

Bijdrager
    koen

Ook dat kan allemaal in Foto’s 👍

Bijdrager
    McMeller

Ja, dat is nou juist waar Foto’s zo geschikt voor is. En de Finder niet.

Even nieuwsgierig. Met een externe foto-opslag bedoel je hopelijk niet een losse externe harde schijf?

Bijdrager
    cheryl

<p class=”cite”>koen op 18 augustus 2018 om 07:22</p>
    Ook dat kan allemaal in Foto’s 👍

Er gaat een wereld voor me open :)…..dus foto uit “foto’s” is definitief weg

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Na 30 dagen.

Bijdrager
    cheryl

<p class=”cite”>McMeller op 18 augustus 2018 om 09:40</p>

Even nieuwsgierig. Met een externe foto-opslag bedoel je hopelijk niet een losse externe harde schijf?

ehm daar bedoel ik wel een externe schijf mee, zo doe ik het al jaren…..en die bewaar ik apart stel dat ik 15 jaar foto’s kwijt ben….

Bijdrager
    McMeller

En je bent in de veronderstelling dat die externe schijf niet kapot kan?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als je van die schijf ook een back-up hebt is dat niet zo’n punt. Als je echter de foto’s alléén op die schijf hebt staan, en hem apart bewaart (buitenshuis of zo) dan is er niet het risico dat je de foto’s kwijt bent als je huis afbrandt of een inbreker je computer meeneemt, maar zoals gezegd kan die schijf allicht kapotgaan en ben je alsnog alles kwijt. Bewaar hem ergens anders én maak een back-up van de schijf (eventueel, of misschien liefst, ook in „de cloud”) en je bent redelijk veilig.

Bijdrager
    cheryl

<p class=”cite”>McMeller op 19 augustus 2018 om 19:03</p>
    En je bent in de veronderstelling dat die externe schijf niet kapot kan?

dat zeker niet, maar nadat ik mijn foto’s heb uitgezocht zet ik deze allemaal ” veilig”  op een externe schijf en deze ligt op een veilige plek.

Maar ik heb niet een schijf,ben een beetje paranoïde dus heb meerdere schijven met mijn foto’s …

Bijdrager
    cheryl

<p class=”cite”>Jakko Westerbeke op 19 augustus 2018 om 19:25</p>
    Als je van die schijf ook een back-up hebt is dat niet zo’n punt. Als je echter de foto’s alléén op die schijf hebt staan, en hem apart bewaart (buitenshuis of zo) dan is er niet het risico dat je de foto’s kwijt bent als je huis afbrandt of een inbreker je computer meeneemt, maar zoals gezegd kan die schijf allicht kapotgaan en ben je alsnog alles kwijt. Bewaar hem ergens anders én maak een back-up van de schijf (eventueel, of misschien liefst, ook in „de cloud”) en je bent redelijk veilig.

daar heb je een punt….. ik bewaar mn spullen dus al wel apart, maar wellicht ook een idee om alles in de cloud te bewaren….. zitten daar nog risico’s aan?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Afgezien van de risico’s dat het datacenter waar de gegevens ook daadwerkelijk staan, afbrandt, of dat de exploitant ervan failliet gaat en de boel van de ene op de andere dag offline haalt? Allebei lijkt me dat nogal vergezocht.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.