18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    dennissch

Foto App OSX, lokale foto's simpel weergeven?

Beste,

Sinds deze week voor het eerst een MacBook gekocht, super mooi dingetje. Ik heb altijd Windows gebruikt (nog steeds op de pc boven) maar er is 1 ding wat ik niet kan vinden op internet en zelf ook niet. Ik wil gewoon een simpele viewer voor foto’s te openen. Ik wil gewoon 1 foto kunnen openen en dan met de pijltjestoets navigeren. De simpele voorbeeldviewer kan niet navigeren. Dus ik dacht ik probeer de foto app zelf, maar ik zie geen mogelijkheid om lokale files te zien zonder te importeren. Ik heb alles netjes in mappen qua jaartal en dat weer onderverdeeld in het activeert. Dus wil dit graag zo houden. Iemand met een oplossing, of iemand een goede gratis viewer kent?

Bijdrager
    TheBigZ

Heb je de Finder al geprobeerd? En dan de fotomodus van weergave? Of “Cover Flow” mode? Zie link voor uitleg.
    http://macperformanceguide.com/Optimizing-ImagePreview.html

Bijdrager
    dennissch
    TheBigZ op 20 juni 2015

Heb je de Finder al geprobeerd? En dan de fotomodus van weergave? Of “Cover Flow” mode? Zie link voor uitleg.
    http://macperformanceguide.com/Optimizing-ImagePreview.html

Dank voor je reactie. Heb de link bekeken, mijn Engels is niet bijster goed. Maar hij opent standaard niet met de foto app. Als ik instel dat hij wel standaard foto’s opent met fotopap navigeert hij ook niet. Ja je kunt navigeren maar dan moet je alle foto’s selecteren. Ik wil gewoon dat ik een mapje open, 1 foto open en dat ik dan met de pijltjestoets kan navigeren naar de rest van de foto’s in het betreffende album in de finder.

Bijdrager
    TheBigZ

Dat kan allemaal in de Finder. Je opent de Finder, gaat naar het mapje, en dan kies je “Cover Flow” mode. Zie rode pijl.

Bijdrager
    tijns

Andere mogelijkheid:
    In Finder naar de betreffende map met foto’s, selecteer de eerste foto (enkel klik, dus niet dubbel klik) druk op de spatiebalk; de betreffende foto verschijnt en nu kun je met de pijltjes toets naar beneden alle foto’s zien.

Bijdrager
    dennissch

@TheBigZ Dan kun je inderdaad navigeren, maar dan is het een kleine preview. Ik wil de foto gewoon in groot formaat zien. Dus eigenlijk hetzelfde als in Windows. Je opent een foto met een dubbelklik. Je ziet hem dan groot en dan kun je navigeren met pijltjestoetsen of op pijltje klikken. Dus eigenlijk lukt het nog niet.

Bijdrager
    dennissch
    tijns op 20 juni 2015

Andere mogelijkheid:
    In Finder naar de betreffende map met foto’s, selecteer de eerste foto (enkel klik, dus niet dubbel klik) druk op de spatiebalk; de betreffende foto verschijnt en nu kun je met de pijltjes toets naar beneden alle foto’s zien.

Jouw optie lijkt te werken, echter navigeert hij maar 3 foto’s? “edit” jouw manier lukt wel! Ik navigeerde met de pijltjes toets naar rechts dan gaat hij maar tot 3 foto’s, maar ik las jouw bericht nog eens na en met pijltje naar beneden werkt het inderdaad wel! Dankjewel!

Bijdrager
    dennissch

Is er overigens wel de optie om de foto app zo in te stellen dat je alleen lokale albums ziet als een soort verkenner? Zou een nog betere optie zijn aangezien ze dan automatisch goed gecentreerd geschaald zijn.

Bijdrager
    TheBigZ

“als een soort verkenner”.

Je moet duidelijk nog even ontslakken van je Windows maniertjes!:lol:

Bijdrager
    computer space

Je kunt ook Windows op je nieuwe Macbook zetten. Is ie tenminste niet zo sloom. Als je het over dingetje hebt ga ik van uit dat het die flappermac is met slome Core M processor. Win 8 kan daar tenminste nog enige performance uit peuteren.

Bijdrager
    dennissch
    computer op 20 juni 2015

Je kunt ook Windows op je nieuwe Macbook zetten. Is ie tenminste niet zo sloom. Als je het over dingetje hebt ga ik van uit dat het die flappermac is met slome Core M processor. Win 8 kan daar tenminste nog enige performance uit peuteren.

Uhm nee heb de MacBook Pro 13 inch retina early 2015 model. Die trekt OSX makkelijk en die 12 inch macbook zou ook ook makkelijk osx deftig moeten kunnen draaien?

Bijdrager
    dennissch

Bedankt. Heb net nog even gekeken maar punt 4 lukt niet hoor. Zie nergens een optie om het zo in te stellen dat je kan “verkennen” in lokale mappen. (Thuismap)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Laat ik eens proberen duidelijkheid te scheppen, want dat lukt de voorgaande berichten niet echt geloof ik:)

De Finder is eenzelfde programma als de Windows Verkenner. Je gebruikt hem om door de mappen en bestanden op je computer te bladeren en ze te openen door erop te dubbelklikken. Doe je dat met een foto (of PDF, of nog een paar soorten bestanden), dan wordt die geopend in Voorvertoning. Ik neem aan dat Dennis dat bedoelt met de „simpele voorbeeldviewer” — die kan inderdaad niet navigeren wanneer je er één foto in opent. (Zo simpel is hij trouwens niet: zoals veel OS X-programma’s kan Voorvertoning veel meer dan op het eerste gezicht lijkt.)

De Finder heeft echter zelf ook een ingebouwde eenvoudige vertoning, Quick Look genaamd: klik een foto aan (één klik, geen dubbelklik) en druk dan op de spatiebalk. Je krijgt hem dan groter in beeld en kunt de pijltjestoetsen gebruiken om door je foto’s te navigeren. Bedenk wel dat je met die toetsen de selectie in het Findervenster bedient, en niet de foto zelf — dat betekent dat als je bijvoorbeeld de bestanden op raster hebt staan en je drukt op de pijltje-naar-rechts-toets, dan kom je na een paar drukken niet meer verder omdat je aan de rechterkant van het Findervenster beland bent; je zult dan naar beneden moeten, links indrukken, enz. Dit kun je voorkomen door het venster in een andere weergaven te zetten, zoals de genoemde Cover Flow of een eenvoudige lijst, dan kun je met de toetsen voor links/rechts of boven/onder door alle bestanden gaan. Nog een druk op spatiebalk en de foto verdwijnt weer.

Quick Look werkt trouwens niet alleen voor foto’s maar voor heel veel soorten bestanden: films, tekstbestanden, tekstverwerkerbestanden, spreadsheets, presentaties, enz. En vind je met Quick Look een bestand dat je wilt bewerken, dan hoef je het niet eerst te sluiten om daarna op het icoontje van het bestand te dubbelklikken zodat het opent in het bijbehorende programma — dubbelklikken op de Quick Look-voorvertoning is hetzelfde als dubbelklikken op het icoontje van het bestand.

Het programma Foto’s (onhandige naam, ik weet het) is bedoeld om je fotoverzameling te beheren en te bekijken, op dezelfde manier als iTunes bedoeld is om je muziek en films te beheren. Mijn advies is om Foto’s te gaan gebruiken voor je foto’s, en de Windowsmanier (alles met de hand in mappen rangschikken) los te laten. Ja, je moet dan je foto’s importeren, maar je wint daarmee heel veel flexibiliteit en gebruiksgemak, bijvoorbeeld door de mogelijkheid om sleutelwoorden aan foto’s toe te wijzen, slimme mappen te maken die foto’s sorteren op allerlei criteria, de mogelijkheid foto’s te verbeteren zonder dat het origineel verloren gaat, enz.

Bijdrager
    dennissch

Bedankt voor je uitgebreide reactie, nu weet ik meteen wat meer over de diverse mogelijkheden in OSX wat betreft foto’s bekijken!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Iets dat ik nog vergeten was: Quick Look werkt ook met bijlages in Mail. Klik één keer op het icoontje dat de bijlage voorstelt en druk dan op de spatiebalk, dan krijg je een voorvertoning van het bestand op dezelfde manier als in de Finder. Dit scheelt je het opstarten van bijvoorbeeld een log programma als MS Word om even te kijken wat iemand je nu precies gestuurd heeft.

Bijdrager
    dennissch

Thanks, gebruik momenteel een hotmail account al zo’n 10 jaar. Dus ik check mijn mail gewoon via Safari. Het mailprogramma op OSX is gekoppeld aan mijn icloud account. Nog een vraagje trouwens gaat niet over de foto’s. Ik heb momenteel iTunes op mijn Windows PC staan en daar is mijn iPad en iPhone dus op ingesteld. Wat zijn de stappen die ik moet volgen om voortaan alles met iTunes te doen op mijn MacBook. En dan bedoel ik met name het punt dat een i-device niet op 2 computers gesynced kan worden.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Zet je bibliotheek over naar je Mac en geef dan in iTunes aan dat de iPhone en iPad voortaan daarmee moeten synchroniseren.

Bijdrager
    dennissch
    Jakko op 22 juni 2015

Zet je bibliotheek over naar je Mac en geef dan in iTunes aan dat de iPhone en iPad voortaan daarmee moeten synchroniseren.

Wederom dank voor de informatie, ik weet voldoende en heb genoeg stof om me in te verdiepen.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.