6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    marcvk45

Foto's ordenen in mappenstructuur?

Ik ben nieuw met mac. Ik heb een mac mini en nu zou ik al mijn foto’s willen ordenen op mijn mac mini. Maar hetgeen ik niet kan vinden is hoe ik in foto’s een boomstructuur kan opzetten m.a.w hoe kan ik een map maken met daarin verschillenden submappen zodat ik alles van dezelfde reis bestemming kan onder brengen in dezelfde map maar in verschillende mappen.

Bedankt, alvast voor de goede raad die ik zeker zal krijgen.

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 jaren, 1 maand geleden door  Pete.Z. Reden: Titel aangepast

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

In Foto’s (met ’s:) ) doe je dat het makkelijkst door eerst de navigatiekolom tevoorschijn te toveren: menu Weergave → Toon navigatiekolom. Daarna kun je in het menu Archief kiezen om een nieuw album maken (of je kunt op ⌘N drukken om dat te doen). Foto’s kun je in een album krijgen door ze op de map te slepen, of door éérst foto’s te selecteren en dan een album te maken, want dan komen al de geselecteerde er gelijk in.

Je kunt een boomstructuur opzetten door mappen te maken, wederom in het menu Archief, of door ⇧⌘N in te drukken. Met mappen kun je slepen: sleep je een map op een andere, dan krijgt die tweede blauwe achtergrond in de navigatiekolom om aan te geven dat je hem erop los kunt laten; hij zal er dan in komen te staan. Je kunt ze ook naar een andere plek in de navigatiekolom slepen om ze te ordenen, waarbij je een blauwe lijn zult zien op de plek waar de map neergezet zal worden wanneer je ophoudt met slepen. Albums kun je op dezelfde manier een map inslepen, maar niet in een ander album.

Vergeet ook de kracht van slimme mappen niet: die kun je laten filteren op trefwoorden, datums, gezichten, en nog veel meer — en ook combinatie’s daarvan. Dat maakt het bijvoorbeeld makkelijk om al je vakantiefoto’s bij elkaar te krijgen, of al je foto’s die met je hobby’s te maken hebben, of wat dan ook zonder met de hand elke keer vanalles toe te moeten voegen als je weer eens foto’s aan het nemen bent geweest.

Bijdrager
    marcvk45

Daar ben ik mee akkoord. Maar ik vind mijn foto bestanden niet terug. Waar kan ik die ergens vinden. Deze worden rechtstreeks geïmporteerd in foto’s en het is daar dat ik die boomstructuur wil maken. Maar zoals door u gezegd gaat dit niet.
    Alvast bedankt voor uw antwoord.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Het is me even niet duidelijk hoe je het precies wilt doen: wil je in het programma Foto’s een mapstructuur maken, of wil je op je harde schijf (in de Finder) mappen maken waarin je je foto’s ordent?

In het eerste geval vind je je foto’s gewoon in het programma Foto’s, door op „Foto’s” te klikken bovenaan de navigatiekolom:

Klik je daarop dan wordt het grootste deel van het venster van Foto’s ingenomen door (jawel) je foto’s en kun je daar doorheen bladeren op zoek naar de foto’s die je in je albums wilt steken.

Wil je je foto’s met de hand op je harde schijf ordenen, dan zou ik je ten eerste afraden om dat te doen. Ja, het kan, en het is niet moeilijk — maar op de lange termijn ben je hoogstwaarschijnlijk véél beter af door een programma als Foto’s dat voor je te laten doen. Terugvinden van foto’s is bijvoorbeeld veel makkelijker met zo’n programma dan wanneer je door allerlei mappen moet bladeren in de Finder tot je vindt wat je zoekt. Daarnaast geeft Foto’s je de mogelijkheid om foto’s bij te werken (bijknippen, kleur aanpassen, enz.) zonder dat het origineel verloren gaat. Om de bestanden hoef je jezelf dan niet te bekommeren: dat regelt Foto’s voor je.

Dat gezegd: als je het toch wilt doen dan kun je de foto’s die je in die mappen wilt steken gewoon vanuit Foto’s naar elk willekeurig Finder-venster slepen. Bedenk dan alleen dat ze dubbel op je harde schijf zullen staan: een keer in de bibliotheek van Foto’s en nog een keer in de map waarin je hem zelf gezet hebt. (Je kunt de foto dan natuurlijk wel weer wissen in Foto’s.)

Bijdrager
    marcvk45

Het is eigenlijk de bedoeling om in het programma foto’s een boomstructuur te maken zoals bv:
    Een map verlof met daarin verschillende mappen van de alle jaren
    verlof : 2010
    2011
    2012

en zo verder.

Maar zover ik begrepen heb zou dit niet mogelijk zijn.

Bedankt voor uw reactie

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Natuurlijk kan dat wel:) Gewoon een map maken met de naam Verlof en dan daar albums in zetten voor de jaren:

Let op dat ik hier slimme albums gebruikt heb in plaats van gewone, zodat ze automatisch bijgewerkt worden mocht ik later aan foto’s het trefwoord „vakantie” (geen „verlof” want ik heb geen foto’s met dat trefwoord, maar die kunt je toch zelf bepalen) toevoegen.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.