9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Deskman

Formulieren-font

Ik ben naarstig op zoek naar een font waarmee je formulieren kunt maken, je weet wel, de invulvakjes van de girokaarten, de L-vormige blokjes op aanvraagformulieren e.d.
    (LLLLLLLLLLLLLLLLL *met blokletters invullen)
    Ik heb al her en der gezocht en niet gevonden. Ik kan het natuurlijk zelf maken, maar als het nou gewoon bestaat??

Bijdrager
    The Photographer

Is het voor drukwerk? en zo ja welke software gebruik je?

Wat ik altijd doe in Quark is een vierkantje tekenen van 3 bij 3 mm die kopieren.
    En dan kun je die gewoon netjes in je tekst plakken, heb je ook invul hokjes.

Bijdrager
    Deskman

Ja, dat heb ik tot nu toe ook meestal gedaan. Of: ik gebruik Apple Symbols’ hokesteken. Maar echt mooi is dat niet, en veel mensen vinden hokjes niet prettig schrijven of hebben moeite met mikken. Daarom zijn echte formulieren vaak heel zorgvuldig samengesteld en is de maat en vorm van de hokjes van belang. Dus ik houd me nog steeds aanbevolen voor de gouden tip.

Bijdrager
    was frans

van een mooie letter de kapitale L gebruiken zoals je zelf al doet in je vraag en die als opvulteken gebruiken in een of meerdere tabs….

kun je er zelfs nog een teksttypogram aangeven….

Bijdrager
    Brims

Je kan de ITC Zapf dingbats gebruiken.

Bijdrager
    Zora la rousse

Moet in de collectie zitten van LinoType.

Bijdrager
    Macclown

Een font met de blokjes zoals je ze bedoeld heb ik nog niet gezien.

Je kunt ook in Illustrator een rij maken met blokjes precies zoals je die zelf mooi vindt. Je hoeft er natuurlijk maar één te maken en je kopieert er een stuk of 20 achter elkaar.

Deze rij importeren in een illustratiekadertje, in Quark of Indesign op de plek zetten waar je hem hebben wilt en het kader afkappen op de juiste hoeveelheid blokjes. Daarna het kadertje zoveel keer kopiëren als je hem nodig hebt, de lengte hier en daar aanpassen en klaar is klara.

Wat ik ook wel is doe is in Quark een klein kadertje met afgeronde hoeken maken en deze een stippel rand geven. Dit kadertje via de bibliotheek in de tekst integreren zodat het altijd meeverschuift met tekstaanpassingen.

Bijdrager
    Brims

Ja dat kan heel goed.
    In illustrator dingen goed op de juiste afstand van elkaar zetten doe je met shift-appeltje-M

En wist je dat je in Xpress en Indesign in plaats van mm ook pt kunt invoeren bij stap en herhaal. Das handig waneer je bijvoorbeeld de Interlinie invoerd.
    Dan staan de hokjes mooi tegen over iedere zin.

Bijdrager
    was frans

ik ben er zelf een voorstander van om dit soort dingen zoveel mogelijk in quark te doen, je bent dan veel flexibeler. Als je een deel in illustrator doet en dat weer importeert maak je het jezelf een stuk ingewikkelder. Zeker als het om grote formulieren gaat. En als je in quark toch met losse kaders gaat werken dan is het zeker zo slim om ze in je tekst te ‘verankeren’ je kunt het dan namelijk ook wat tekst specificaties meegeven waaronder interlinie, als er in je tekst iets verschuift of je past de interlinie aan dan gaat alles mee ipv dat je anders alle blokjes opnieuw moet uitlijnen.

hieronder een voorbeeldje in quark gemaakt en geheel in tekst

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.