10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Phenoo

Formule numbers Mac

Ik ben op zoek naar een formule in Numbers, en kom er maar niet achter welke ik moet gebruiken.

In kolom A heb ik de datum, in kolom B de naam van de verkoper, en in kolom C een valuta.

Nu wil ik graag het hoogste valutagetal weten van een bepaalde verkoper, zodat ik een rankinglijst kan maken.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Alvast bedankt.

Bijdrager
    jaapvp

ranglijst

Zo iets?

Bijdrager
    Phenoo

Hallo Jaap,

Bedankt voor je reactie.

Het is alleen niet helemaal wat ik bedoelde. In mijn sheet komen in de kolom ‘naam’ dezelfde personen steeds terug. John staat er misschien wel 20x in. Ik zoek dus een formule (of mogelijkheid) om uit die database de hoogste opbrengst van John te filteren.

Je hebt “som.als” en “gemiddelde.als”, maar geen “grootste.als”. :).

Ik hop dat er een manier voor is.

Bijdrager
    jaapvp

Bedoel je zoiets?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Phenoo op 2 mei 2020 om 22:41</p>
    database

Dat is de kern van je probleem: een spreadsheet is geen database. Spreadsheets zijn bedoeld om gegevens door te rekenen, databases om er gegevens uit te halen volgens bepaalde voorwaarden.

<p class=”cite”>jaapvp op 3 mei 2020 om 09:16</p>
    Bedoel je zoiets?

Ik heb de indruk dat @Phenoo het anders bedoelt. Jij telt alle waarden op om dan te bepalen dat Peter de hoogste totaalopbrengst heeft, maar volgens mij is de bedoeling dit:

Dat wil zeggen: uitzoeken wie de hoogste opbrengst per „keer” heeft gehaald. (Bovenstaande heb ik trouwens met de hand gemaakt ter illustratie, er zitten geen formules achter om dit uit te rekenen.)

Het lijkt me dat de makkelijkste manier eigenlijk gaat zijn om iedereen een eigen kolom te geven, dan ben je er zo uit:

Want meer dan =MAX(kolomnaam) in de voetcel heb je niet nodig op deze manier. Alleen gaat dit misschien moeilijk werken als er ook allerlei andere gegevens bij de opbrengsten moeten, hoewel dat weer zou kunnen met meer kolommen.

Bijdrager
    pruus

In excel kun je een draaitafel maken, waarbij je de verkoper in de linkerkolom zet en de omzet in de bovenzijde. En klaar ben je.

Bijdrager
    Phenoo

Allen bedankt voor het meedenken.

Ik denk dat ik het verste kom met de draaitabellen (categorieën voor Numbers). Ik had gehoopt dat er een formule voor was zodat ik 1 tabblad kon gebruiken als database, en 1 tabblad met de voor mij uitgefilterde waarden.

Mocht er nog iemand een idee hebben hoor ik het graag.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Je zult ergens tussenstappen moeten nemen, want voor wat jij wilt zijn er twéé dingen nodig: uitzoeken welke namen er allemaal in de lijst staan, en uitzoeken wat de hoogste waarde voor elk van die namen is.

Bijdrager
    Phenoo

Welke tussenstappen?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Goede vraag … Ik heb hier gisteren al over na zitten denken, en volgens mij is het helemaal niet zo eenvoudig als je een lange lijst met namen onder elkaar wilt hebben in plaats van alle waardes voor een naam in één kolom (of rij, als je ze liever horizontaal ziet). Ik kan er in elk geval niks voor bedenken (wel allerlei beginnetjes, maar niks waarvan ik denk dat het ook ergens gaat komen), maar een ander misschien wel?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.