6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Boyd

Formule in Numbers

Ik beschik op mijn MBP Pro ret over de nieuwste versie van Numbers. Helaas weet ik niet hoe ik het volgende moet uitvoeren:

In tabblad B heb ik in cel A10 een optelling gemaakt. Het getal van die som wil ik graag automatisch in tabel A, in cel B5 ‘boodschappen’ laten plaatsen. Wanneer ik een bedrag in de lijst post boodschappen aanbreng, moet het bedrag in tabel A achter de cel ‘boodschappen’ automatisch worden aangepast.

Wie weet de formule daarvoor duidelijk aan mij uit te leggen?

Dank bijvoorbaat!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je kunt de som berekenen van een lijst met cijfers via de formule: =som(startcel:eindcel). Dus als de lijst loopt van b.v. A1 tot A10 krijg je dus: =som(A1:A10) en die formule zet je dan in ‘boodschappen’. Bedoel je dit?

Bijdrager
    Marius8

Hendrik ik denk dat Boyd wat anders bedoeld nl. hoe kun een waarde overnemen van een ander sheet.

Ik wist het ook niet (wel hoe het moet in Excel) maar heb even een proefje gedaan.
    Een rijtje van 4 getallen in sheet 1 (B4 t/m B7) en daarvan het totaal in sheet 2 zetten.
    In sheet 2 moet je dan de volgende formule opnemen SUM(Sheet 1::Table 1::B4:B7)

In dit proefje werkt het, als ik een getal in sheet 1 wijzig wordt de som in sheet 2 aangepast.
    Ik heb geen idee waarom er twee dubbele punten in de formule moeten staan maar zo heeft Numbers het aangemaakt.
    Succes.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik kan nergens uit opmaken dat de TS twee spreadsheets open heeft staan. Alleen maar dat er iets staat in de kolommen A en B. De TS gebruikt de termen onjuist want een ‘tabel’ of tab is een onderdeel van een sheet en niet de sheet zelf. In ieder geval kan zoiets simpels als dit gewoon in één sheet staan en snap ik niet waarom er een tweede nodig is.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Hoe dan ook werkt het precies hetzelfde: typ „=” (zonder aanhalingstekens) in de cel, klik met de muis in de cel waarvan je de waarde over wilt nemen, en druk op de Returntoets.

Bijdrager
    Boyd

Iedereen dank voor de snelle reacties!

De tip van Jakko was van alle tips die ene tip die ik zocht. De formule van Marius8 heb ik (nog) niet geprobeerd, dat ga ik later doen. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, immers.

Hendrik, de formule die jij beschreef, die kende ik al. Niettemin, ook jij bedankt.

groet,

Boyd

Mijn vraag is beantwoord. Mooi, hoor!

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.