4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    Zeeuwsdiep

formule in combinatie met keuze popup

in cel A2 een getal

cel B2 een keuze popupveld met tekst

de waarde van A2 wil ik, afhankelijk van de gemaakte keus in B2, geplaatst hebben in bv in cel D2

kan dit? en hoe doe ik dat dan?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Zet iets als dit in cel D2:

=ALS(B="Keuze 1"; A; "Waarde die in kolom D moet als kolom B niet gelijk is aan keuze 1")

Wat ALS() namelijk doet, is kijken wat de vergelijking is in het eerste stuk (tussen het haakje en de puntkomma). Is de uitkomst daarvan waar, dan wordt de eerste optie in de cel weergegeven (dat tussen de twee puntkomma’s), en anders de laatste optie (die tussen de puntkomma en het haakje-sluiten).

Mocht je keuzemenu meer dan twee opties hebben, dan kun je iets doen als dit:

=ALS(B="Keuze 1"; A; ALS(B="Keuze 2"; "Waarde voor kolom D als B gelijk is aan Keuze 2"; "Waarde die in kolom D moet als kolom B niet gelijk is aan keuzes 1 of 2"))

Dit kun je blijven herhalen door elke keer een nieuwe ALS() in het laatste deel van de vorige te zetten. Heb je er daar veel van (meer dan, laten we zeggen, een stuk of drie) dan zijn er echter betere manieren, zoals een tweede tabel gebruiken om daarin waardes op te zoeken.

Bijdrager
    Zeeuwsdiep

Hoi Jakko, bedankt voor de reactie. je laatste opmerking is echter waar. Ik heb meerdere optie, vooralsnog een stuk of negen. Jij zegt er zijn betere optie’s, welke?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als bij elke keuze een vaste waarde hoort, dan kun je een tweede tabel maken, in kolom A daarvan de keuzes zetten en in kolom B de bijbehorende waardes. Dan wordt cel D2 iets als:

=ZOEKEN(B; naam tweede tabel::A; naam tweede tabel::B)

Oftewel:

Het wordt moeilijker als de waarde die hoort bij de keuze, afhankelijk is van de waarde in kolom A. Gaat het maar om één cel (bijvoorbeeld alleen A2) dan kun je de waardes in Tabel 2 daaraan aan laten passen, maar als de hele kolom B met keuzemenu’s wilt vullen dan kan dat niet en zul je toch met geneste ALS-en moeten werken denk ik. Afhankelijk van de situatie is een combinatie ook mogelijk, bijvoorbeeld:

=ALS(B="Keuze 1"; A; ALS(B="Keuze 6"; A+10; ZOEKEN(B; naam tweede tabel::A; naam tweede tabel::B)))

Daarmee krijg je als Keuze 1 gemaakt is de waarde van A in de cel, maar als Keuze 6 gemaakt is komt er A+10 te staan, en bij elke andere keuze krijg je de waarde uit de tweede tabel te zien.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.