6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Vindplaats

Formatteren

Mijn USB stick is geformatteerd als Ms-Dos (Fat 32). Bij het verlaten van de USB stick krijg ik bijgaande melding. Wat betekent dat precies en kan ik dat zodanig wijzigen dat de USB stick op zowel een Windows pc als op een Macbook nog te lezen en / of te schrijven is?

Bijdrager
    Ir.Bob

Het betekend dat er niet automatisch versies worden bijgehouden, en je dus zelf ‘handmatig’ zult moeten opslaan als je wijzigingen hebt gemaakt. De enige twee formaten die tussen Windows en Mac uitwisselbaar zijn, zijn FAT32 en ExFAT. Beide ondersteunen geen versieopslag.

P.s. je wist het vast al, maar pages documenten zijn niet te openen in Windows, dus het heeft weinig zin ze op te slaan op een uitwisselbaar bestandsysteem.

Bijdrager
    brusk

Wat er staat. Nu is de stick prima bruikbaar op Windows en Mac omdat deze FAT32 geformatteerd is. Wil je gebruik maken van de functie Auto Save/Versions (permantente-versieopslag) in Pages, dan zal de stick GUID/Mac OS Extended (Journaled) geformatteerd moeten worden. Maar dan is deze niet bruikbaar op Windows.

Bijdrager
    Vindplaats

Ok,bedankt voor de antwoorden.

Sleutelbeheerder
    Night

@Brusk: Ook dát is niet helemaal waar; de stick is welliswaar standaard niet leesbaar onder Windows. Maar met behulp van een hulprogramma’tje als MacDrive (maar er zijn er meer) kun je onder Windows prima HFS+ geformatteerde media lezen én schrijven.

Bijdrager
    brusk

@Night Tuurlijk. En zo zijn er ook programma’s om bijv. NTFS schrijfbaar te maken op een Mac. Maar je hebt niet altijd de mogelijkheid om op alle computers waar je een USB stick wilt gebruiken 3rd party software te gaan installeren.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.