27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:

Bijdrager
    Bas517

Formatteren of niet?

Dag,

Ik heb een macbook van late 2009 waar nu 10.9.3 op staat. Deze is nu weer zo langzaam geworden dat het weer tijd is om de originele software, 10.6.1 erop te zetten en alles behalve mijn persoonlijke bestanden te formatteren. Normaal kon dit altijd gewoon als ik de cd erin deed en vervolgens opstartte met c ingedrukt. Als ik nu mijn harde schijf selecteer om hierop te installeren geeft hij aan dat dit niet mogelijk is. Heeft iemand een idee waarom dit zo is? Ik heb al drie keer eerder alles verwijdert en 10.6.1 geinstalleerd en dit is de eerste keer dat het niet werkt.
    Kan iemand me hiermee helpen?

Bijdrager
    TBITW

Ten eerste;

Formatteren is in dit geval niet het goede woord…

Ten tweede;

Waarom wil je er weer 10.6.1 op zetten? Kan je niet beter direct een herinstallatie van 10.9.3 uitvoeren? Of heb je daar nog een speciale reden voor?

Bijdrager
    fred44nl

het lijkt me beter om de oorzaak van het trager worden te zoeken.
    ant bij OS X is het niet gebruikelijk om een probleem op deze manier op te lossen.
    je kunt bijv. met het programma EtreCheck een overzicht maken van wat er allemaal draait.
    maak van de uitkomst een pdf en plaats die ergens, zodat we er bij kunnnen, bijv. op DropBox.

Bijdrager
    Bas517

10.9.3 vind ik niet lekker werken, bovendien weet ik uit ervaring dat als ik alles eraf haal en opnieuw installeer hij weer werkbaar wordt. Hij is nu eigenlijk zo langzaam dat ik er niet meer normaal op kan werken.

Bijdrager
    fred44nl

als je alles er af haalt en er weer 10.9.3 opzet, dan werkt ie ook weer lekker vlot:)
    maar goed, als je opstart van de installatie DVD, dan moet je de HD geheel kunnen wissen.
    en daarna 10.6.1 er weer opzetten.

je start op met cmd + R, dan kom je in de recovery partitie, en dan kun je niet de gehele HD wissen.
    sinds Lion staat er een kleine partitie op de HD, waarmee je een herinstallatie kunt doen.

Bijdrager
    tarun

Probeer eens te herstarten in Veilige Modus. Dat doe je door bij het opstarten de shift ingedrukt te houden. Na inloggen kan je gewoon herstarten en zou de MacBook soepeler moeten draaien.

Bijdrager
    Bas517

Net weer geprobeerd via cmd+r geprobeerd de hele schijf te wissen, werkte niet echt, daarna opgestart met dvd erin en c ingedrukt en weer zei hij dat hij niet kon installeren op deze schijf. Iemand nog een ander idee?

Bijdrager
    tarun

Voor je gaat wissen: heb je een goede backup gemaakt?

Bijdrager
    BoniMacX
    Bas517 op 21 mei 2014

10.9.3 vind ik niet lekker werken…

Heb je een voorbeeld van wat er niet lekker werkt? Ik draai 10.9.3 op een MBP eind 2008 met 4GB geheugen. Werkt heel lekker.

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet

Heb je al geprobeerd de doelschijf te formatteren met Schijfhulpprogramma?

Bijdrager
    Bas517

30 seconden wachten voor Chrome werkt, of een volle minuut op Word wachten zijn enkele van de voorbeelden waardoor ik dit ding door het raam wil gooien.

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet

Klinkt als een probleem met je harde schijf.. Formatteren Kan helpen.

Bijdrager
    BoniMacX

to bas517: dat heeft niets met 10.9.3 te maken. Kijk maar is eerder naar je HD.

Bijdrager
    koen

Probeer het eens met een ander gebruikers account. Hoeveel RAM zit er in, en hoe vol is je harde schijf? Misschien is die laatste wel langzaam aan het kapotgaan.

En zoals hierboven al gevraagd, post het resultaat van etrecheck eens.

Bijdrager
    Nora Nora

Je kan je HD klonen op een externe HD en dan vanaf daar opstarten. Zo kan je zien of je interne HD kapot aan het gaan is of niet. Loopt het allemaal soepel vanaf de externe HD, dan is er iets mis met je interne HD. Je kunt sowieso overwegen er een ssd in te zetten, dat ga je pas echt merken! Desnoods met behoud van de huidige HD als deze nog goed is, stop je de ssd op de plaats van de superdrive.

Bijdrager
    Bas517

2 gb ram, hd van 250 gb waarvan de helft vol zat. Heb hem nu helemaal geformatteerd en 10.9.3 erop gezet omdat 10.6 helaas niet meer kon. Kreng blijft helaas vreselijk traag, heb net even een Excelbestandje van 250 Kb geopend en dat was geen succes. Ik ben bang dat het toch binnenkort een nieuwe zal moeten worden.

Bijdrager
    BoniMacX

steek er 8GB in en een SSD’tje of hybride SS/HD en je spaart een pak geld uit.

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet

Het goede nieuws: SSD is niet duur meer;)

Bijdrager
    Bas517

@nora Daar heb ik allemaal helaas geen/weinig verstand van, en ik ga geen nieuwe ssd in een laptop met max 4 gb ram van 5 jaar oud zetten. Eerdere keren kon ik hem weer aan de gang krijgen door alles te verwijderen en opnieuw osx te installeren, als het deze keer niet werkt moet ik misschien toch maar eens een nieuwe gaan halen.

Bijdrager
    BoniMacX

Bijdrager
    Bas517

Dank je voor de link, maar dit ding is op sterven na dood en ik wil het gewoon zo lang mogelijk uitstellen. Behalve dat hij traag is heb ik ook nog maar 1 usb-poort over, ben ik 7 van de 8 schroeven kwijt, mis twee toetsen, de oplader werkt nog maar in 1 bocht en ik werk op de aluminium onderkant i.p.v. het rubber.

Bijdrager
    koen

:lol:

Bijdrager
    Nora Nora

Leuk trouwens, dat je weer terug bent Koen!:wink:

Bijdrager
    SunKeeper

Goh, ik snap ineens waarom die harddisk ook niet meer helemaal lekker is…:idea:

Bijdrager
    fred44nl

sinds kort is Yasu ook geschikt voor Mavericks.
    het is het proberen waard, zou ik zeggen:)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Bas517 op 21 mei 2014

Dank je voor de link, maar dit ding is op sterven na dood en ik wil het gewoon zo lang mogelijk uitstellen. Behalve dat hij traag is heb ik ook nog maar 1 usb-poort over, ben ik 7 van de 8 schroeven kwijt, mis twee toetsen, de oplader werkt nog maar in 1 bocht en ik werk op de aluminium onderkant i.p.v. het rubber.

Nou, nou. Ik zal maar niet vragen wat je er de afgelopen jaren mee gedaan hebt. Is hij mee geweest op een overlevingstocht?:lol:

Het lijkt er inderdaad op dat de HD op zijn laatste ‘schroeven’ loopt. Ik hoop dat je een goede back-up hebt?

Bijdrager
    Bas517

Hij is toevallig inderdaad mee in de jungle geweest(y) Verder ben ik gewoon vijf jaar lang redelijk losjes mee omgegaan, dus ik klaag niet dat hij er te vroeg mee ophoud. Had alleen gehoopt dat ik het nog even uit kon stellen.

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.