10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    roy2

Formatteren nieuwe seagate schijf

Nieuwe schijf “seagate backup plus ultra slim” proberen te formatteren voor gebruik met Mac, krijg iedere keer vermelding “niet gelukt”? kan iemand me helpen?
    Vermelding: schijf volledig wissen mislukt, ook met te partitioneren/ er kan niet naar het laatste blok van het apparaat worden geschreven

Moderator
    Night

Deze foutmelding kan door een variëteit aan oorzaken ontstaan, zowel software- als hardwarematig.

Je kan nu een aantal kanten op:

1) Probeer een andere USB kabel en/of poort te gebruiken;
    2) Probeer de disk te formatteren op een Linux of Windows PC (de eerste heeft de voorkeur) en als dat gelukt is, kun je hem alsnog – veelal zonder problemen – formatteren/partitioneren op de Mac;
    3) Er zit een daadwerkelijke fysieke fout op de disk, de firmware of de enclosure. Zoek je aankoopbewijs op en ruil hem gewoon om voor een andere.

Bijdrager
    Franky Mac

Het is de bedoeling van Seagate dat je die schijven NTFS geformatteerd laat en een meegeleverde NTFS-stuurprogramma (van Paragon) op je Mac installeert. Het staat in deze spec sheet.

Ik liep hier ook tegenaan toen ik mijn 4TB Seagate Backup Plus schijf wou omzetten naar HFS, dat ging dus niet onder OS X. Uiteindelijk is het me wel gelukt onder Windows, maar wel met speciale software (ook van Paragon).

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  Franky Mac.

Bijdrager
    Beech

Wel goed lezen wat er staat: “De schijf is geformatteerd voor Windows computers – installeer het meegeleverde NTFS-stuurprogramma voor Mac® op uw Mac-computer, en u kunt de schijf op zowel de pc als Mac gebruiken zonder opnieuw te hoeven formatteren.” Dus je kunt (opnieuw) formatteren voor gebruik op alleen een Mac.

Bijdrager
    roy2

NTFS for MAC geïnstalleerd, geactiveerd, in “Volumes” activeringspunt: Niet gekoppeld en “Activering” staat geactiveerd?
    Disk utility toont NTFS.dmg en ook de seagate schijf.

Wat staat er me nu te doen,?
    Dank

Bijdrager
    GoeieDag

Begin er nou niet aan, aan dat NTFS, en formatteer het gewoon als HFS+. Tenzij je ‘m in de mix mode wilt gebruiken, dan formatteer je ‘m als exFAT.

Bijdrager
    roy2

GoeieDag 23 minuten geleden #

Hoe moet ik dit doen? Schijf is niet zichtbaar in “Finder”

Bijdrager
    GoeieDag

Je meldt nergens hoe je het hebt geprobeerd, met welk programma en welke instellingen. Welke Mac heb je met welk OS?

Maar goed: Schijfhulpprogramma en instelling Mac OS Uitgebreid (journaled).

Hier wat info, met een iets ouder Mac OS: https://support.apple.com/nl-nl/HT201909

Bijdrager
    roy2

Ik heb dit geprobeerd met schijfhulppr. met instelling Mac OS journaled, ook met “Paragon” NTFS for Mac.

iMac (late 2013) Yosemite

Bijdrager
    roy2

Opgelost, reden de schijf was aangesloten op een Hub en ik zag de schijf niet in Finder, bij aansluiten achteraan op iMac en “Paragon” instap alles OK, bedankt iedereen voor de hulp.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.