7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    mowat

Formatteert Mac naar DOS(Fat16) ?

Ik heb problemen met een memorystick, geformatteert FAT 32 , die ik normaal gebruik tussen windows XP , Mac Tiger en Mac Snowleopard. Die stick heb ik nu ook eens gebruikt in Lion , maar hij geeft allerlei problemen bij het kopieren van bestanden. Een hele lijst bestanden en mappen op de stick zijn plots van naam verandert , er komen allerlei chinese , thaise en andere tekens voor in de naam , foto’s zijn half zwart of leeg enz. En meerdere van die bestanden laten zich zelfs niet verwijderen. Ik ben dus teruggegaan naar mijn systeem met snowleopard maar ook daar kreeg ik die bestanden niet meer weg. Gelukkig heb ik een backup op een andere computer , en om alles terug schoon te krijgen heb ik via schijfhulpprogramma op SL mijn stick opnieuw geformateert in DOS. Nu zie ik in de gegevens van schijfhulpprogramma dat de stick DOS (FAT 16) geformatteert is . Ik wist niet dat Mac dat heel oude DOS systeem gebruikt en ging ervan uit dat DOS in mac automatisch DOS FAT 32 was.
    Heeft iemand een idee waarom :
    1. -mijn stick in Lion plots zo gek doet met namen en bestanden
    2. -je in schijfhulpprogramma geen DOS FAT32 kan formatteren maar blijkbaar DOS FAT16. (20 jaar oud systeem)

Moderator
    unSOUND

De keuze tussen FAT16 en FAT32 hangt bij mijn weten van de grootte van de kaart af.

Bijdrager
    nookie

Nog meer problemen met sticks. Ik weet alleen niet of deze ook Lion draait, maar ik heb het vermoeden van wel.

Foto's op Memorystick ineens allemaal corrupt

Bijdrager
    Oppie

Volgens mij is het zoals unSOUND zegt; zelfs nieuwe, kleiner stickies worden af-fabriek in FAT16 aangeleverd. S.H.P. formatteert zeker ook in FAT 32, weet ik uit eigen ervaring.

Bijdrager
    mowat

Bedankt voor jullie antwoord.
    De stick is 512 MB groot , dus toch niet abnormaal .
    De stick werkte perfect op windows , tiger en snowleopard , en geeft nu pas na het inpluggen in Lion die rare problemen. Ik heb hem daarom in Snowleopard opnieuw DOS geformatteerd om hem te zuiveren van al die rare bestanden. Ik had dus verwacht dat snowleopard hem DOS FAT32 zou formatteren , want in schijfhulpprogramma kan je niet kiezen tussen FAT16 en FAT32 , maar onderaan links staat heel duidelijk DOS-FAT16.
    Dus volgens jullie kiest schijfhulpprogramma zelf automatisch welke fat hij gaat toepassen ?
    In windows krijg ik voor deze stick wel de keuze tussen 16 en 32.
    Ik vraag me trouwens af of Lion zo een oude FAT16 formattering kan lezen/schrijven ?
    Graag jullie idee !

Moderator
    unSOUND
    mowat op 01 augustus 2011

De stick is 512 MB groot , dus toch niet abnormaal .

Niet abnormaal groot nee, eerder abnormaal klein… FAT32 wordt volgens mij pas gekozen vanaf 2 GB of meer, daar onder is het niet nodig omdat FAT32 eigenlijk alleen maar nodig is voor ondersteuning van bestanden groter dan 2 GB.

Maar een Memorystick is toch van Sony ? Formatteer hem dan eens in de camera of telefoon waar hij in hoort, wellicht gaat hij dan vanzelf naar het juiste formaat.

Bijdrager
    mowat

@Unsound.
    Bedankt voor de tip.
    Ik heb nu de bestanden op die stick overgezet op een usb-stick (TDK flash drive) met 8 Gb en ga eens testen hoe dat op die diverse systemen loopt. Die is wel FAT 32 ( nagezien in schijfhulpprogramma).
    Hopelijk is die dan weer voor XP niet te groot .:wink:

P.S – Al getest op windows XP – dat gaat perfect , ook op snowleopard. Voor tiger zal het dan ook wel geen probleem zijn. Nog afwachten dus hoe Lion zich gedraagt.

P.S.2 – Lion accepteert ook deze stick en heeft tot nu geen enkele naam van bestand of map gewijzigd en er zijn ook geen foto’s meer zwart geworden.. Ook kopieren van stick naar computer ging zonder problemen , behalve indien ik dit met cmd ingedrukt wilde doen zodat de bestanden verplaatst werden ipv gekopieerd; Dan komt er weer een venstertje dat de bestanden in gebruik zijn, wat niet kan. Ook als ik dan die bestanden kopieer en ze dan later naar de prullenbak doe , en die dan leegmaak , dan komt weer het venstertje dat ze in gebruik zijn en worden ze niet verwijderd. Met “prullenbak veilig leegmaken” lukt het dan weer wel.
    Dus mogelijk zitten er toch nog wel wat bugjes in Lion. Ik heb bij het updaten van 10.6.8 wel niet de versie 10.6.8.v1.1 gebruikt maar gewoon 10.6.8. , misschien zit daar een deel van die probleempjes.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.