11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    QSD

Formac TVR : omzettingsprobleem

Ik heb sinds kort een Formac TVR; hiermee kun je TV op je mac bekijken maar kun je ook TVprogramma’s opnemen en analoog beeld en geluid digitaliseren.
    De TVtuner werkt perfect. Ook het opnemen in DV kwaliteit gaat goed. Echter, een opgenomen film zit vlug aan een 20 GB en dat is dus te groot om op een DVD te branden. Het Formac programma laat je echter kiezen om die 20 GB om te zetten in een Quicktime of MPEG bestand. Maar nu komt het natuurlijk. Zolang het kleine (test-)bestandjes blijven van enkele minuten is er geen probleem. De Formac zet het DV-bestand om in een MPEG bestand en geeft daar de extensie “.m2v” aan. Echter de hele film omzetten naar MPEG geeft meer problemen : het geluid is weggevallen en de extensie is ook anders : “_tmp.M2V”. Ik weet niet wat er aan de hand is : ik heb al een tweetal films willen omzetten maar steeds krijgt ik deze laatste – vreemde- extensie.
    Weet iemand wat er hier aan de hand is en hoe ik dit goed krijg ?
    Bedankt.

Bijdrager
    i-mac

Je kan je film beter importeren via iMovie. Op die manier kan je overtollige scenes (lees = reclameblokken) mooi uitsnijden en weggooien).Als dit gedaan is, kan je de film wegbranden met iDVD. Let wel, dat neemt ettelijke uren in beslag.

Bijdrager
    QSD

Dat is net het probleem. Zulke grote bestanden passen niet op één DVD, ook na het wegknippen van de reclameblokken. Dit laatste kan trouwens ook én goed via de Formac zelf. Ik wil dus de omvang van de DV-file verminderen door hem om te zetten naar MPEG maar er loopt duidelijk iets fout ; alleen weet ik niet wat. Veel kan ik echter niet fout doen, ik moet alleen maar een knop indrukken die de omzetting in gang zet. Maar het resultaat is niet goed. De omvang is inderdaad wel minder maar het geluid is weg !

Is er nog iemand die dit voorheeft ? Wie helpt mij verder ?

Bedankt.

Bijdrager
    pluche

Toast 6 kan zo’n .DV file hercoderen naar MPEG voor DVD en dan branden;
    in high quality wordt zo’n 20 Gb file DV omgezet naar 4-5 Gb ; in standard quality heb ik het nog niet getest
    het operatie duurt wel een tijd

Bijdrager
    TonE

Heb je geen IDVD?
    De Apple mpeg2 encoder is in mijn ervaring kwalitatief beter als die in Toast. Deze laatste wil bij snelle beeldwisselingen nog wel ’s blokjesvorming vertonen. Dus gwoon het Formac DV file importeren en al naar gelang de lengte van je opname (tot 1 uur of tot max. 2uur) de gewenste kwaliteitsoptie in IDVD selecteren.

Bijdrager
    QSD

Aan PLUCHE :

Ik heb je oplossing al even getest en inderdaad het is gelukt. De 22 GB is perfect ingekort tot het op een één DVDschijfje paste.

De oplossing van TonE nog niet gedaan maar ik doe het wel nog eens.

Bedankt !

Bijdrager
    QSD

Beste PLUCHE en andere Maccers,

Zolang je onder de 90 minuten blijft kun je perfect weg met iMovie en iDvd.
    Echter ik heb hier een dv-film van bijna 2 uur.
    Hoe kan ik dit op een dvd schijfje krijgen ?

Bedankt.

QSD

Bijdrager
    guru

idvd 4 verwerkt 120 minuten dacht ik !?

harry

Bijdrager
    pluche

ik heb onlangs een TV film van zo’n 3uur 30 min opgenomen – ik hab geen Formac maar gebruikte de tuner van een ouwere videorecorder en stuurde het signaal via een DAC 100 convertor naar de computer; ik gebruikte een handig opname programmaatje Vidi genaamd (freeware);

de hele file was zo’n 45 Gb in DV formaat
    dan de reklame eruit: daarvoor is iMovie wel te traag en heb ik FCP kunnen testen: dat ging heel snel; zo’n 30 minuten reklame eruit; ik denk dat dit even snel kan gaan met het goedkopere FCE

ipv dan op de G4 om te zetten naar een DVD formaat waarvoor ik waarschijnlijk DVD pro zou moeten hebben en mischien daarna nog verkleinen met DVD2oneX , wat allemaal veel tijd zou kosten, heb ik de opgepoetste film met het commando “print to video” via de convertor naar een DVD recorder gestuurd (Panasonic E50 – opname in FR)

Persoonlijk vond ik de kwaliteit van het eindresultaat geslaagd

Bijdrager
    QSD

OK Pluche,

Maar ik heb geen standalone dvdrecorder.

Hoe kan ik dit dan verder met mijn Mac oplossen ?

Bedankt

Bijdrager
    pluche

je moet die DV file omzetten naar het DVD formaat – zelf heb ik het nog niet getest met iDVD – maar ik meen te weten dat iDVD 4 tot 2 uur aankan; als je dus een grotere file hebt (zoals ik getest heb) zou je theoretisch als volgt kunnen werken: de DV file, bij het verwijderen van de reklame blokken ook in 2 delen hakken (en indien nodig elk deel exporteren als high quality quicktime); elk deel afzonderlijk met iDVD omvormen naar DVD formaat en dan met de laatste versie van DVD2oneX die 2 stukken weer aan elkaar zetten en op juiste grootte brengen
    met DVD studio pro zou je dat wel in een keer kunnen, maar de prijs daarvan kun je 2 DVD recorders kopen

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.