9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    dnhems

Formaat opnemen/capturen/monteren/exporteren

Hallo,

Ik moet een clip maken voor iemand op een zo hoog mogelijke kwaliteit, de clip is bedoeld voor internet/dvd en broadcasting.

Op de camera (jvc gy 111) kan ik kiezen tussen hdv en dv.
    de machine die ik heb om te editen is mijn Macbook pro met 2gb ram.

hoe zouden jullie dit aanpakken?

Bijdrager
    sanius

Het is altijd slim om je ‘raw footage’ in zo hoog mogelijke kwaliteit te schieten, zodat je met het exporteren er andere formaten aan kan geven en de kwaliteitsverlies veel minder is…. Hier is ook compressor voor bedoeld!
    Echter, dit vereist natuurlijk wel meer kennis tijdens het exporteren… Die afweging moet je zelf even maken.

Als je bang bent dat je MacBook Pro de HDV footage niet trekt, zou ik het eerst even testen als ik jou was. Tuurlijk zal het editen van DV soepeler verlopen, maar ik denk dat het qua snelheid weinig uitmaakt, al is 2 gb wel wat weinig voor HD footage.

Er is volgens mij geen verschil tussen DVD en Broadcast, wat betreft kwaliteit. De compressie zal wel anders zijn, maar ik weet hier niet zo veel van.

Internetfilmpjes worden steeds hoger van kwaliteit, de tijd is voorbij dat je in Flash koos voor 320×240 met een bitrate van 400! Geenstijl, Dailymotion, Gametrailers hebben tegenwoordig allemaal ‘HD’ clips op hun site staan (al staat in deze gevallen HD voor hogere kwaliteit en niet full HD). Sterker nog, deze filmpjes hebben een hogere resolutie dan DVD resoluties, al is de bitrate aanzienlijk lager. Gelukkig gebruiken ze h.264 codecs zodat de kwaliteit nog steeds erg goed is (voor internet dan).

Maar voor internet is er geen vaste waarde, al moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat je doelgroep de filmpjes op een zo hoog mogelijke kwaliteit, soepel kunnen afspelen.

Bijdrager
    dnhems

voor internet gebruik ik ook altijd h.264, dat werkt prima..maar het is dat broadcast exportje waar ik me zorgen over maak,.. ook de specs van mijn MBP icm het HDV format..
    ik zal even meer info geven:

Macbook pro 15″
    versie: 10.5.5
    2.16 Ghz C2D
    2gb 667 ram

Bijdrager
    Qmagic
    ”sanius”

Er is volgens mij geen verschil tussen DVD en Broadcast, wat betreft kwaliteit. De compressie zal wel anders zijn, maar ik weet hier niet zo veel van.

Broadcast kwaliteit is fors hoger dan de standaard dvd kwaliteit! Om het verschil in bijvoorbeeld compressie/stream aan te geven:
    Een DVD: heeft een mpegstreram van +/- 6Mb/s.
    Broadcast standaard: heeft een mpegstream van gemiddeld tussen de 30Mb/s en 50 Mb/s (voor de Standaard Definition) afhandelijk van de kwaliteit/compressie keuze. Dus nog niet gesproken over de HD versie bij deze.
    Maar voor die broadcast versie heb je dan ook een ander type camera voor nodig. (Bijv: professionele XDCAM van Sony)

————–

Dus film (ruwe orginele materiaal) in zo’n hoog mogelijke kwaliteit!
    Je kunt met exporteren van de montage altijd nog een in lagere kwaliteit wegschrijven!

En als je voor internet een hoge kwaliteit wilt behouden gebruik de codec: h.264!
    Velemale beter dan FLV (Flash) of WMV (Windows Media Video). Maar FLV en WMV worden het meeste gebruikt op het net.
    Andersom ziet er niet uit.

Bijdrager
    menu

Voor broadcast gebruik 720×576 Uncompressed 8 bit als je een 16:9 timeline hebt dan ziet dat er uitgerekt uit in quicktime player maar dat hoort zo.

Bijdrager
    sanius

En als je voor internet een hoge kwaliteit wilt behouden gebruik de codec: h.264!
    Velemale beter dan FLV (Flash) of WMV (Windows Media Video). Maar FLV en WMV worden het meeste gebruikt op het net.
    Andersom ziet er niet uit.

FLV is slechts de container en nu wordt ook h.264 door Flash ondersteunt….

Bijdrager
    dnhems

Maar voor die broadcast versie heb je dan ook een ander type camera voor nodig. (Bijv: professionele XDCAM van Sony)

:nietblij: het is dus niet mogelijk om het op die kwaliteit te krijgen met die camera.. damn:(
    het is trouwens niet bedoeld voor zenders als RTL/SBS/TMF maar voor Omroep Brabant.

Bijdrager
    Qmagic
    ”dnhems”

:nietblij: het is dus niet mogelijk om het op die kwaliteit te krijgen met die camera.. damn:(
    het is trouwens niet bedoeld voor zenders als RTL/SBS/TMF maar voor Omroep Brabant.

Gewoon even infomeren bij omroep braband waarop zijn draaien (welk systeem). Regionalen draaien vaak nog op DVCam.
    Dus draai in hoge HD kwaliteit met de camera en exporteer naar de gewenste SD instelling. (kost alleen wat ‘render’ tijd).

En trouwens op TMF komt genoeg materiaal voorbij wat op DV gedraaid is.:wink:
    (is ook wel te zien aan de kwaliteit) :cry:

Bijdrager
    dnhems

Ok, ik ga even daar informeren:)

En trouwens op TMF komt genoeg materiaal voorbij wat op DV gedraaid is.

Geen idee .. ik kijk dat niet…maar ging er zomaar van uit.

bedankt voor jullie info!

Voor broadcast gebruik 720×576 Uncompressed 8 bit als je een 16:9 timeline hebt dan ziet dat er uitgerekt uit in quicktime player maar dat hoort zo.

Thanks! dat is handige info!

Bedankt voor jullie informatie.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.