21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    Inez

formaat afdrukken

Hoi,

ik ben me aan het verdiepen in het aanschaffen van een nieuwe Iphone. Ik overweeg de Iphone 11 Pro Max. In de spec’s staat een resolutie van 2688 x 1242 pixels bij 458 ppi. Wat betekent dit in de praktijk? Wat is het maximale formaat wat ik kan laten afdrukken bij een partij als Allbeli of Cewe? Mijn doel is een foto van 30×40 cm. Is dat haalbaar? Wat zijn jullie ervaringen met afdrukken?

Alvast bedankt!

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door Inez.
    Bijdrager
    sedikit

Dat betekenT dat je dat even bij Albelli en/of Cewe zou moeten informeren.

Overigens is mijn ervaring, dat bij  Albelli de afdrukkwaliteit uitstekend is. Weliswaar fotoboeken Staand XL (27 x 36 cm):

https://www.albelli.nl/fotoboek-maken

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door sedikit.
    Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Inez op 23 februari 2020 om 16:19</p>
    In de spec’s staat een resolutie van 2688 x 1242 pixels bij 458 ppi.

dat zijn de specificaties van het scherm en dat heeft niets te maken met de resolutie van eventuele afrdukken.

Bijdrager
    KarelWillem

12MP is over het algemeen 3000 x 4000 pixels (bij een 3:4 verhouding).

Voorbeeld:

http://www.ricoh-imaging.co.jp/japan/products/digital/x70/image/ex_01.jpg

En dan strand je al snel in de wereld van pixels, dots per inch, etc.

Maar over het algemeen kan je daar best een mooie foto op 30×40 mee af laten drukken.

Bijdrager
    Shmoo

En anders koop je maar een fotocamera 😜

Bijdrager
    KarelWillem

Als je al denkt dat dit de resolutie van de camera in je smartphone is, is dat misschien niet echt een goed idee. .;)

Bijdrager
    McPim

Inez op 23 februari 2020 om 16:19
    Wat is het maximale formaat wat ik kan laten afdrukken bij een partij als Allbeli of Cewe?

Er is geen maximaal formaat, het ligt er maar aan waar je tevreden mee bent en hoe het hangt (qua kijk-afstand). De iPhone 11 camera resolutie is zéker voldoende voor een mooie kwaliteit 30×40, en twee keer zo groot kan ook nog prima. Vaak geven de foto-afdrukkers trouwens een waarschuwing als de resolutie echt te klein is voor het gekozen formaat.

(profotonet.nl)

Bijdrager
    Inez

<p class=”cite”>McPim op 23 februari 2020 om 17:39</p>

Wat is het maximale formaat wat ik kan laten afdrukken bij een partij als Allbeli of Cewe?

Er is geen maximaal formaat, het ligt er maar aan waar je tevreden mee bent en hoe het hangt (qua kijk-afstand). De iPhone 11 camera resolutie is zéker voldoende voor een mooie kwaliteit 30×40, en twee keer zo groot kan ook nog prima. Vaak geven de foto-afdrukkers trouwens een waarschuwing als de resolutie echt te klein is voor het gekozen formaat.

Ik loop inderdaad vaak tegen dat laatste aan. Momenteel heb ik een Iphone 6. Bij de foto’s die ik daarmee maak krijg ik de melding dat de resolutie te laag is. Ik hoopte dat dit opgelost zou zijn met de nieuwe generatie Iphones. Ik krijg niet helder wat de resolutie dan wel zou moeten bedragen en of ik die haal met een foto gemaakt met een Iphone. Ik heb een spiegelreflex camera, maar mijn Iphone heb ik altijd bij de hand en dan komen daar soms voor mezelf leuke toevalstreffers uit. Groot afdrukken durf ik dan niet aan, ook niet in een fotoboek, vanwege de genoemde melding. Vandaar dat ik hoopte op mensen die al ervaring hadden opgedaan met een IPhone 11. Ik weet dat het te maken heeft met pixels etc., maar krijg maar niet helder wat de output is qua pixels en resolutie van een foto. Ik heb zitten stoeien met Photoshop om te kijken of dat op te hogen viel, maar altijd begrepen dat dat afgeraden werd, omdat je geen niet bestaande pixels bij kunt maken.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door Inez.
    Bijdrager
    Inez

<p class=”cite”>fred44nl op 23 februari 2020 om 17:09</p>

dat zijn de specificaties van het scherm en dat heeft niets te maken met de resolutie van eventuele afrdukken.

Dank, weer wat wijzer! Verklaart waarom ik iedere keer vast liep op dit vraagstuk.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door Inez.
    Bijdrager
    McPim

De iPhone 6 is 8 megapixels, de 11 Max heeft er 12. Dat scheelt al een heleboel. Bovendien is de kwaliteit ook een stuk beter, het gaat niet alleen om de pixels. 30×40 is totaal geen probleem qua formaat om af te drukken.

Bijdrager
    Inez

<p class=”cite”>McPim op 23 februari 2020 om 17:52</p>
    De iPhone 6 is 8 megapixels, de 11 Max heeft er 12. Dat scheelt al een heleboel. Bovendien is de kwaliteit ook een stuk beter, het gaat niet alleen om de pixels. 30×40 is totaal geen probleem qua formaat om af te drukken.

Bedankt voor je constructieve bijdrage! Heb je toevallig nog een tip waar ik me kan inlezen m.b.t. megapixels e.d., zodat ik beter snap waar ik mee bezig ben?

Bijdrager
    McPim

Hier bijvoorbeeld (daar kwam mijn plaatje vandaan):

https://www.profotonet.nl/support/beeldkwaliteit/is-mijn-fotobestand-groot-genoeg-voor-het-gekozen-formaat/item184

Er is uiteraard nog veel meer te vinden als je even Googelt.

Bijdrager
    Inez

<p class=”cite”>McPim op 23 februari 2020 om 17:57</p>
    Hier bijvoorbeeld (daar kwam mijn plaatje vandaan):

https://www.profotonet.nl/support/beeldkwaliteit/is-mijn-fotobestand-groot-genoeg-voor-het-gekozen-formaat/item184

Er is uiteraard nog veel meer te vinden als je even Googelt.

Ja, heb net gegoogeld met andere trefwoorden (12 megapixel) dan voorheen. Nu krijg ik betere zoekresultaten. Dank!

Bijdrager
    McPim

Hier ook nog een leuke link:

https://design215.com/toolbox/megapixels.php

Je kunt megapixels niet exact omrekenen naar resolutie omdat dat afhangt van de beeldverhouding die de camera gebruikt. Vaak 3:4 zoals KarelWillem zegt maar dat is niet altijd zo. De link hierboven geeft in ieder geval een goede benadering. Wel even inches naar cm omrekenen helaas 😉.

Bijdrager
    McPim

En nog even dit: de 11 Pro en de Pro Max hebben dezelfde camera en resolutie. Omdat je in de war was met de schermresolutie: om die reden hoef je dus niet de Max te nemen, de ‘gewone’ is net zo goed.

Bijdrager
    TheBigZ

Als je nog meer informatie over de camera van de iPhone 11 Pro (Max) wilt hebben:

Apple iPhone 11 Pro Max camera review

Bijdrager
    Jesper

Waar je vooral op moet letten is het aantal keren dat je compressie toepast. Maak je bijv. een foto en mail je die naar jezelf, zorg dan dat je deze in de hoogste resolutie stuurt. Foto’s die je via Whatsapp ontvangt worden gecomprimeerd, waardoor ze in het klein op een schermpje wel scherp zijn, maar zodra je het in een groter formaat op papier laat drukken ga je korrels zien.

De kwaliteit van foto’s neemt ook af wanneer je foto’s maakt met weinig licht. Je iPhone kan er wel mee overweg, maar er wordt compressie toegepast om het tekort aan licht te compenseren.

Bijdrager
    Inez

<p class=”cite”>Jesper op 27 februari 2020 om 23:36</p>
    Waar je vooral op moet letten is het aantal keren dat je compressie toepast. Maak je bijv. een foto en mail je die naar jezelf, zorg dan dat je deze in de hoogste resolutie stuurt. Foto’s die je via Whatsapp ontvangt worden gecomprimeerd, waardoor ze in het klein op een schermpje wel scherp zijn, maar zodra je het in een groter formaat op papier laat drukken ga je korrels zien.

De kwaliteit van foto’s neemt ook af wanneer je foto’s maakt met weinig licht. Je iPhone kan er wel mee overweg, maar er wordt compressie toegepast om het tekort aan licht te compenseren.

Ja, dit is een ander probleem waar ik soms mee te maken krijg. Ik druk alles af vanaf een externe harde schijf. Omdat deze vol liep, heb ik mijn Aperture bibliotheken moeten verplaatsen en ik heb back-ups zitten maken. Krijg de indruk dat dit niet bevorderlijk is geweest voor de resolutie van de bestanden. Heb me er wel eens in verdiept, maar ook dat kreeg ik niet helemaal helder.

Bijdrager
    Inez

<p class=”cite”>McPim op 23 februari 2020 om 18:10</p>
    En nog even dit: de 11 Pro en de Pro Max hebben dezelfde camera en resolutie. Omdat je in de war was met de schermresolutie: om die reden hoef je dus niet de Max te nemen, de ‘gewone’ is net zo goed.

Ja, ben dus maar voor een Iphone 7 gegaan. Een 11 was gezien het compressieverhaal hieronder misschien toch beter geweest.

Bijdrager
    McPim

Inez op 28 februari 2020 om 08:35
    … en ik heb back-ups zitten maken. Krijg de indruk dat dit niet bevorderlijk is geweest voor de resolutie van de bestanden. Heb me er wel eens in verdiept, maar ook dat kreeg ik niet helemaal helder.

Dat is heel helder hoor: dat heeft er niets mee te maken. Hoeveel backups je ook maakt of verplaatst, het bestand blijft digitaal gelijk dus dat doet niets met de kwaliteit van de foto.. Tenzij je de foto’s zélf omzet naar een andere formaat of comprimeert.

En verder: okeeejj 😳. Je vraagt van alles over de camera van een iPhone 11 en koopt vervolgens een zeven….? Nog even kort dan: de resolutie is volgens mij gelijk maar  de kwaliteit zal een stuk minder zijn van deze camera. Vooral qua lichtsterkte bijvoorbeeld zoals eerder genoemd, maar ook op andere vlakken. Dat kun je prima zelf Googelen 😉.

Bijdrager
    Inez

<p class=”cite”>McPim op 28 februari 2020 om 10:33</p>

Inez op 28 februari 2020 om 08:35
    … en ik heb back-ups zitten maken. Krijg de indruk dat dit niet bevorderlijk is geweest voor de resolutie van de bestanden. Heb me er wel eens in verdiept, maar ook dat kreeg ik niet helemaal helder.

Dat is heel helder hoor: dat heeft er niets mee te maken. Hoeveel backups je ook maakt of verplaatst, het bestand blijft digitaal gelijk dus dat doet niets met de kwaliteit van de foto.. Tenzij je de foto’s zélf omzet naar een andere formaat of comprimeert.

En verder: okeeejj 😳. Je vraagt van alles over de camera van een iPhone 11 en koopt vervolgens een zeven….? Nog even kort dan: de resolutie is volgens mij gelijk maar  de kwaliteit zal een stuk minder zijn van deze camera. Vooral qua lichtsterkte bijvoorbeeld zoals eerder genoemd, maar ook op andere vlakken. Dat kun je prima zelf Googelen 😉.

Yep, voortschrijdend inzicht;-) dankzij de reacties. Paste ook beter in mijn budget.

De lichtsterkte ga ik rekening mee te houden bij de volgende aanschaf.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.