10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    riji

ForkLift: hoe een aansluitende reeds bestanden selecteren?

Ik ben net begonnen met ForkLift (jammer genoeg in EC XtraFinder niet meer zoals vroeger).
    Het lukt mij maar niet om in een bestandenlijst de selectie van een bestand uit te breiden tot meerdere aansluitende bestanden, wat ik in andere Bestandsbeheerders altijd met de SHIFT-toets deed. Hoe kan dit?

Wat mij ook niet lukt is de mogelijkheid om in lijstweergave na CMD+A met pijl naar RECHTS alle mappen uit te klappen en met pijl LINKS alle weer te sluiten. Kan dit misschien niet in ForkLift?

Bijdrager
    Franky Mac

Wat betreft het eerste deel van je vraag is dat cmd+shift toets ingedrukt houden. Het tweede deel weet ik niet.

Bijdrager
    riji

Bij mij lukt dit niet:
    ik houd cmd+shift ingedrukt en klikt op bestand 1 = geselecteerd,
    ik blijf cmd+schift ingedrukt houden en klik een 4e volgend bestand aan:
    enkel dit bestand is geslecteerd, maar niet de tussenliggende, zoals ik wil.

Bijdrager
    Franky Mac

In dat geval selecteer het eerste bestand, dan de fn+shift ingedrukt houden en de 4e selecteren.

Bijdrager
    riji

Dank voor je herhaalde hulp.
    Het lukt ook zo niet.
    Ik heb de werking van mijn functietoetsen niet gewijzigd in systeemvoorkeuren.
    Overigens is het gebruik van fn + shift op mijn uitgebreid imac toetsenbord (BE, azerty) in combinatie met een muis moeilijk.

Update: ik heb het even op de imac van mijn vrouw geprobeerd met de SHIFT toets op de gewone wijze en daar lukt het wel.
    Eigenaardig is ook dat bij mij een geselecteerd bestand in het rood komt te staan.
    Ik gebruik Karabiner, misschien daar even kijken: neen, geen verschil.

Eureka: ik had bij Preferences – Shortcuts – Enable keyboard selection: aangevinkt,dit moet dus uit!

Ik heb overigens nog een probleem met die Shortcuts Key Binding: ik wil mijn DELETE toets (forward delete) gebruiken om bestanden te wissen en ik kan die ook ingeven bij Move to Trash, maar dit werkt niet. Ik heb dit gemeld bij Forklift: bug die ze gaan aanpassen.

Bijdrager
    Franky Mac

Dat de geselecteerde bestanden rood worden, wordt veroorzaakt door de settings van Forklift, onderaan bij Shortcuts. Als je “Enable keyboard selection” aangevinkt hebt. Wat de precieze verschillen zijn tussen het aan- dan wel uitgevinkt hebben van deze optie durf ik niet te zeggen. De helpfunctie van het programma is minimaal en ook op hun Website zul je niet veel informatie vinden, helaas. Misschien veroorzaakt “Enable keyboard selection” een deel van je problemen. Ik heb het uit staan. Misschien zijn er ook nog verschillen zijn tussen AZERTY en QUERTY.

Ik gebruik hoofdzakelijk de Finder, alleen als ik uitgebreid filemanagement moet doen, dan pak ik Forklift. Met name de Synclets zijn heel handig om files tussen twee schijven gesynchroniseerd te houden. Ik heb inmiddels een map vol met Synclets voor diverse synchronisatie taken.

–zo te zien was je me voor met “Enable keyboard selection”

Bijdrager
    riji

Toch bedankt en ik ga die Synclets eens nader bekijken. Misschien een goede vervanger voor FreeFileSync.

Bijdrager
    iep

De help functie van Forklift is prima…voor de versie waar het voor is geschreven (=2.0). Laat dat nou net het probleem zijn: dit is een hele oude versie (we zitten nu op 2.6.6). In de versies die er na zijn gekomen zijn er een aantal zaken toegevoegd maar de handleiding is daar niet op aangepast. Zal ook niet gaan veranderen denk ik, de ontwikkelaar is nu druk bezig met ForkLift 3.

Bijdrager
    Franky Mac

>ForkLift 3.
    Ah, zou dat de reden zijn dat versie 2 op het moment voor € 9,99 aangeboden wordt in de App Store?

Bijdrager
    riji

Wat mij ook niet lukt is de mogelijkheid om in lijstweergave na CMD+A met pijl naar RECHTS alle mappen uit te klappen en met pijl LINKS alle weer te sluiten. Kan dit misschien niet in ForkLift?

De shortcut hiervoor is ALT + PIJL RECHTS of LINKS.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.