6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    jurians

Forbidden gebruik webserver

Dag mensen!

Ik ben hier net nieuw op het forum, en heb ook net een macmini gekocht. Net nu ik me er redelijk in thuis begin te voelen wil ik kijken of ik de webserver aan de praat kan krijgen. Ik had daar al een speciaal programmatje voor gedownloade nammelijk Xerver4. Ik had daarvoor nog een andere webserver geinstalleerd en inmiddels weer verwijderd maar dat werkte niet goed (vergeten welke dat was). Een hoop gekloot dus allemaal maar het resultaat is dat als ik nu Xerver4 probeer te starten hij de melding geeft dat er al een applicatie gebruik maakt van poort 80 (ook na het herstarten). Bij systeemvoorkeuren staat “persoonlijke webserver” uit. Mijn eerste vraag is nu:

Hoe kan ik zien welke programma’s er op de achtergrond draaien die gebruik maken van poort 80?

Wanneer ik de site probeer te bekijken krijg ik de standaard mac site met “uw website hier”.

Als ik de persoonlijke webserver wel start en via een andere computer de site probeer te benaderen krijg ik:

Forbidden
    You don’t have permission to access /index.html on this server.

Het maakt mij niet uit op welke mannier ik een simpele webpagina kan hosten maar de vraag is op dit moment hoe doe ik dat?

Bijdrager
    basiel

je moet de files van je webserver chmodden naar 755 dan kunnen de andere gebruikers ze bekijken.

Bijdrager
    osx

Waarom zo moeilijk doen als je persoonelijk webserver met een klik aan kunt zetten.
    Je beschikt dan over een van de beste en meest gebruikte webservers ter wereld namelijk de Apache web server.

Bijdrager
    Deskman

Apache en PHP zitten gewoon standaard in je OSX. Ook een postfix mailserver. Allemaal inclusief.

Zet je je personal webserver aan (onder sharing in de systeemvoorkeuren) dan heb je voor elke gebruiker op http://localhost/~jurians maar je centrale webserver, die naar het IPadres (en dus http://localhost ) van je mac verwijst zit in /Library>Webserver>Documents

Van buitenaf net zo, maar dan met IPadres of domeinnaam in plaats van localhost.

Wil je perse een andere webserver installeren (apache 2 bijvoorbeeld) dan kun je het beste het pakket van Serverlogistics gebruiken met de daarbij behorende tooltjes.

Succes

Bijdrager
    jurians

Oke bedankt voor jullie reacties, ik heb hem inmiddels aan de praat.. De rechten stonden inderdaad verkeerd ingesteld.

Ik zal op jullie advies ook maar gewoon de standaard webserver gebruiken.

Bijdrager
    PaulS

Ik heb een site geplaatst op de plek zoals beschreven, als ik naar mijn browswer
    ga kan ik er niet bij ???

You don’t have permission to access /~paul/ on this server.

ik zal wel iets fout doen wie weet wat…

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.