8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    robert1970

Fonts van Snow Leopard

Hallo OMT’ers,

Ik heb wat zoekwerk verricht op dit forum maar heb niet het gewenste antwoord kunnen vinden.
    Bij de installatie van SL worden een hoop fontsets geïnstalleerd die op een Nederlandse (i)Mac niet gebruikt worden:

Al Bayan, Ayuthaya, Baghdad, NiauKai, Charcoal CY, Corsiva Hebrew, DecoType Naskh, Devanagari MT, Euphemia UCAS, GB18030 Bitmap, Ceeza Pro, Geneva CY, Gujarati MT, GungSeo, Gurmukhi MT, HeadLineA, Hei, Heiti SC, Heiti TC, Helvetica CY, Hiragino Kaku Gothic Pro, Hiragino Kaku Gothic ProN, Hiragino Kaku Gothic Std, Hiragino Kaku Gothic StdN, Hiragino Maku Gothic Pro, Hiragino Maku Gothic ProN, Hiragino Mincho Pro, Hiragino Mincho ProN, Hiragino Sans GB, InaiMathi, Kai, Kailasa, Kokonor, Krungthep, KufiStandardGK, LiHei Pro, LiSong Pro, Mshtakan, Nadeem, New Peninim MT, Osaka, PCMyungjo, PilGi, Plantagenet Cherokee, Raanana, Sathu, Silom, STFangsong, STHeiti, STKaiti, STSong, Thonburi, Apple Braille, Apple LiGothic, Apple LiSung, Apple Symbols, AppleGothic, AppleMyungjo.

Deze fonts heb ik helemaal niet nodig. Kan ik deze (na een backupje gemaakt te hebben) gewoon veilig verwijderen of heeft SL die fonts onder water nog nodig? Ik weet niet of dit systeemfonts zijn.
    Als ik dit veilig kan verwijderen, scheelt dat flink in lengte van de fontlijst en ook geheugen, want deze fonts hoeven dan niet langer geladen te worden.

Wellicht dat iemand mij een antwoordje kan geven.

Nogmaals, ik heb het antwoord niet kunnen vinden.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Hier heb je een lijst met fonts gebruikt door Leopard (zal niet veel verschillen met snow)
    Je kunt zien dat vrij veel fonts niet eens ‘disabled’ dan wel verwijderd kunnen worden. (Waaronder b.v.b. Apple Braille)
    Als je het programma “lettertypecatalogus” opent (Eng: Fontbook), dan kun je daar de fonts uitschakelen. Fonts waar dat niet bij kan geven een waarschuwing dat uitschakelen dus niet mogelijk is dan wel de werking van programma’s beïnvloed.

Dus degene die je wel uit kunt zetten via lettertypecatalogus worden dan niet meer ingeladen.
    Daadwerkelijk verwijderen is overigens niet aan te bevelen omdat er tussen de uitgeschakelde fonts ook iets kan zitten dat door een programma gebruikt wordt (zoals de adobe fonts). Die moet je dan weer aanzetten.

Bijdrager
    poing

Wellicht heb je iets aan dit verhaaltje http://www.prepressure.com/fonts/basics/snow-leopard-fonts

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Het lijkt me sterk dat je er veel bij gaat winnen als je deze lettertypes verwijdert, afgezien van een korter lijstje met lettertypen in programma’s. Als ik zo even grof schat gaat je dat misschien een megabyte aan hardeschijfruimte opleveren, en voor zover ik weet worden lettertypes niet geladen wanneer ze niet nodig zijn, dus ook daarvoor zal het weinig uitmaken.

Bijdrager
    robert1970

Bedankt allemaal voor de nuttige tips.
    @Jakko: het was niet zo zeer de bedoeling op schijfruimte te sparen, dat is inderdaad een druppel op de gloeiende plaat. Gemiddeld is een font zo’n 43kB. Maar het ging er meer om om de computer wat sneller te laten starten en wat meer ‘werkgeheugen’ te laten hebben. Alles wat ik niet gebruik gooi ik meestal weg, maar bij fonts ben ik voorzichtig.

Even off-topic: Ik kan me nog herinneren dat mijn Motorola SLVR ook bepaalde lettertypes had en verwijderde je die (perongelukt), dan had je een groot probleem. De telefoon zou dan niet meer functioneren omdat systeemfonts ontbraken.

En nu weer ontopic: Daarom bij ik bij de Mac heel voorzichtig. Maar ik ga zo de fonts uitschakelen zoals Hendrik beschreef. Dan zie ik wel welke ik wel en welke in niet kan uitschakelen. De fonts blijven fysiek op de computer aanwezig, maar worden niet geladen.

Moderator
    unSOUND
    robert1970 op 19 oktober 2011

@Jakko: het was niet zo zeer de bedoeling op schijfruimte te sparen, dat is inderdaad een druppel op de gloeiende plaat. Gemiddeld is een font zo\’n 43kB. Maar het ging er meer om om de computer wat sneller te laten starten en wat meer \’werkgeheugen\’ te laten hebben.

Als je beseft dat een font dus slechts een paar kb groot is, zou je je ook moeten beseffen dat het dus ook nauwelijks vertraagt en weinig geheugen inneemt…:wink:

Wil je je machine sneller laten lijken, sluit dan gewoon je software niet af, dan hoeft hij al die zaken ook niet steeds opnieuw in te laden…

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    robert1970 op 19 oktober 2011

Alles wat ik niet gebruik gooi ik meestal weg

Wacht … leg dat concept eens uit, want ik kan je even niet volgen …;)

Om eerlijk te zijn klinkt je aanpak een beetje als die van iemand die ik van de week bezig zag aan een computer met Windows XP: hij klaagde dat die zo langzaam was (dan kon kloppen, het was een oud ding) en ging gelijk in de weer om hem “sneller” te maken. Z’n methodes hiervoor leken, voor zover ik kon volgen, vooral te bestaan uit het wissen van cache-bestanden, het proberen op te ruimen van de harde schijf (die maar voor een kwart of zo vol was en amper gefragmenteerd), en — cruciaalst in deze anekdote:) — het register induiken om de vertraging waarmee menu’s openen op 0 te zetten …

Moderator
    unSOUND

Ah, denk nu gelijk met nostalgie en afkeur tegelijk terug aan de tijd dat je met smart zat te wachten op de nieuwste editie van “Tips & Trucs”, omdat daar 101 tips in stonden om Windows 2000 sneller te maken.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.