7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    wendee

[Opgelost] Fonts in map Document fonts activeren

Goedendag,

Ik heb het idee dat na het updaten van Indesign er iets is veranderd in de font activering maar kan er niet echt achter komen wat en hoe.

Ik heb een map met daarin m’n Indesign document, een map Links en een map Document fonts. Als ik m’n Indesign document open, tekst selecteer en naar ‘Lettertypen’ ga, kon ik voorheen kiezen uit een rijtje lettertypen die in de map ‘Document fonts’ staan (die staan bovenin de lijst, onder de recente lettertypen)

Als ik nu ├ę├ęn van die lettertypen wil kiezen geeft Indesign boven in aan ‘klik op de knop activeren om lettertypen te activeren’.

Waar zit die knop dan?

Ik gebruik ook Font Explorer, dus kan daar m’n lettertype in zetten en dan verschijnt het font in Indesign in de lijst met alle lettertypen op alfabet.

Maar ik vond de optie zo handig van het kunnen selecteren van een lettertype die in de map Document fonts staan. Indesign lijkt dat nu niet meer te zien.

Heeft iemand dit ook ervaren?

Fonts die in die map staan en daadwerkelijk worden gebruikt kan ik wel selecteren. Maar in die map staat bijvoorbeeld Helvetica en Helvetica Bold. In mijn document wordt Helvetica (Regular) gebruikt maar Bold nog niet. Als ik iets Bold wil zetten dan geeft ie aan dat ik het font moet activeren. Typ ik een nieuw tekstje kan ik deze Helvetica maken, maar niet bold.

Het gaat dan dus om dat rijtje wat je bovenaan ziet in de lijst. Als je naar Lettertypen gaat en dan helemaal naar boven, zie je eerst recent gebruikte, dan een lijn met daaronder de fonts die in de map Document fonts staan, dan weer een lijn en dan alle lettertypen op alfabet die in je systeem of lettertype programma geactiveerd staan.

Iemand een idee hoe en wat?

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Dubbelklik?

Bijdrager
    wendee

Dubbelklikken werkt niet. Zie de screendump. De lettertypen bij het tweede cirkel staan in de map bij het indesign-bestand. Als een font nog niet gebruikt is en ik kies deze, verschijnt dat blauwe balkje wat je bovenin ziet.

indesign lettertype activeren

Moderator
    Night

Gebruik je de plugin van FontExplorerX?

Bijdrager
    wendee

Dat was het denk ik. Font Explorer zei wel steeds dat er een update was, maar die liet ik steeds maar gaan. Maar inmiddels waren de plugins niet meer van dezelfde versie als dat Indesign is.

Nu geupdate en ik kan nu weer fonts selecteren die in de map staan.

Ik dacht altijd dat zolang ze in de map ‘Document fonts’ staan, je ze altijd in Indesign ziet. Ook zonder het gebruik van een font programma.

Maar het werkt nu weer. Bedankt voor de tip!

Moderator
    Night

Document fonts is slechts een opsomming van de in het document gebruikte fonts. Voor activering ervan heb je ├│f een font app nodig ├│f je moet ze handmatig in de fontmap van je systeem zetten.

Ik ben iig blij dat het voor je is opgelost.

Bijdrager
    wendee

Nog even ter aanvulling, Documents fonts is niet alleen een opsomming. De fonts in die map worden daadwerkelijk geintstalleerd, echter tijdelijk en alleen voor dat betreffende document.

Zie hieronder ook de uitleg bij Adobe:

Lettertypen in een map Document Fonts op dezelfde locatie als een InDesign-document worden tijdelijk geïnstalleerd wanneer het document wordt geopend. Kies de opdracht Pakket om een map Document Fonts te genereren als u uw document wilt delen of naar een andere computer wilt verplaatsen.

Met documenten geïnstalleerde lettertypen worden geïnstalleerd als het document wordt geopend en krijgen voorrang op lettertypen met dezelfde PostScript-naam. Ze krijgen echter alleen voorrang op lettertypen in het document. Door een document geïnstalleerde lettertypen zijn niet beschikbaar voor andere documenten. Wanneer u het document sluit, worden de voor dat document geïnstalleerde lettertypen verwijderd. Met documenten geïnstalleerde lettertypen staan in een submenu van het menu Lettertype.

En toch werkt het niet helemaal zoals het voor de update werkte:-)

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.