24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    mac-addict

Fonts die het meest gangbaar zijn bij prof brochures

Welke fonts gebruiken jullie het meest bij het opmaken van een brochure.

Ik weet van me zelf dat ik heel vaak Arial heb gebruikt en Verdana.
    Maar welke zien der nog meer gelikt uit in een folder?

Ik heb het over fonts die in de buurt komen van arial en verdana.

Bijdrager
    R-Flow

Helvetica, Myriad Pro, Linotype Veto

Bijdrager
    mac-addict

mm myriad pro vind ik niet zo ook omdat dat de standaard font is die aan staat in de meeste grafische programma’s maar smaken verschillen iemand meer suggesties ?

Bijdrager
    Uzbad

Optima ziet er vaak wel goed uit.

Bijdrager
    Barrix

Frutiger, is ook altijd fraai.
    Berthold. kan ook

Geblokkeerd
    Anoniem

– Arial is een slap aftreksel van de Helvetica, dus die zou ik bij voorbaat niet gebruiken.
    – Verdana is een typisch webfont, dus ook niet echt een font wat je gebruikt bij drukwerk.

Persoonlijk gebruik ik de volgende fontjes graag bij lange teksten, maar ik moet er vooraf
    wel gelijk bijzeggen dat het gewoon een kwestie van smaak is, en dat de fontkeuze sterk
    afhankelijk is van het type brochure, de doelgroep en het ontwerp. Kortom: eigen keuze is
    goud waard, want je bent ontwerper of niet.

Schreefloze letters
    – Unit
    – Unit Rounded
    – Max
    – Fago Normal
    – Frutiger
    – Officina Sans

En de schreefletters
    – Times New Roman
    – Lubalin (als het om kleine teksten gaat)

En zo zijn er nog een zwik fonts die ik graag gebruik, afhankelijk van de hoeveelheid tekst,
    de functie van de tekst en/of kopjes, enzovoorts.

Bijdrager
    R-Flow

^Unit is inderdaad mooi.

”Remly”

mm myriad pro vind ik niet zo ook omdat dat de standaard font is die aan staat in de meeste grafische programma’s maar smaken verschillen iemand meer suggesties ?

Er stonden nog twee andere bij he.:wink:

Bijdrager
    nookie

De DIN en de Meta de laatste tijd regelmatig.

Maar, het gebruik van een specifiek font heeft wel te maken
    met de uitstraling van het bedrijf.

Geblokkeerd
    Anoniem

Oh, de DIN en Meta zijn inderdaad ook mooie letters:)

Even een zij-vraagje;
    Moet jij deze brochure zelf opnieuw ontwerpen?
    Zo ja, waarom kies je zelf geen font wat bij dat ontwerp past, in plaats aan ons te vragen
    wat voor font wij zouden gebruiken voor een voor ons verder onbekend ontwerp?
    Niet dat ik te beroerd ben om te helpen hoor (vandaar m’n vorige post met fonts), maar
    ’t lijkt me niet echt een goed idee om om fontnamen te vragen terwijl jij degene bent die
    het ontwerp moet maken.

Bijdrager
    nookie

Dat bedoel ik.

”nookie”

Maar, het gebruik van een specifiek font heeft wel te maken
    met de uitstraling van het bedrijf.

Geblokkeerd
    Anoniem
    ”nookie”

Dat bedoel ik.

Ik ook:) Vandaar dat ik het in m’n eerste post al aangaf,
    maar nu voor de zekerheid nog even directer als vraag wilde stellen.

Bijdrager
    mac-addict
    ”joram”

Oh, de DIN en Meta zijn inderdaad ook mooie letters:)

Even een zij-vraagje;
    Moet jij deze brochure zelf opnieuw ontwerpen?
    Zo ja, waarom kies je zelf geen font wat bij dat ontwerp past, in plaats aan ons te vragen
    wat voor font wij zouden gebruiken voor een voor ons verder onbekend ontwerp?
    Niet dat ik te beroerd ben om te helpen hoor (vandaar m’n vorige post met fonts), maar
    ’t lijkt me niet echt een goed idee om om fontnamen te vragen terwijl jij degene bent die
    het ontwerp moet maken.

Deze vraag ging helemaal niet over mijn vorige post, het is tog altijd goed om ervaring uit te wisselen?
    Wie weet noemt iemand een font hier op die jij niet kent en mischien als je een keer toevalig het geposte font ziet dat jij het ook een keer gaat gebruiken ? Er is niks mis mee om ervaringen uit te delen daar leer je alleen maar van het is niet dat ik een font zoek om in die brochure te plaatsen waar ik het net over had.

Voor de duidelijkheid dit is geen aanval tegen jouw maar ik wil me zelf even duidelijk maken, nog bedank dat jij jouw mening met ons wilde delen.

Ik vind het gewoon intressant om te weten hoe anderen mensen van mijn branche omgaan met bepaalde zaken zoals deze.

Geblokkeerd
    Anoniem

Aah ok. Ik dacht inderdaad dat het om je vorige post te doen was, vandaar mijn reactie:)
    Ervaringen uitwisselen ben ik he-le-maal voor zelfs… sommige fontjes (zoals de DIN) had
    ik helemaal niet over nagedacht. Die gebruik ik zo weinig dat je verder niet stil staat bij
    het gebruik ervan in lappen tekst.

Bijdrager
    iLive

Die Unit, Meta en DIN zijn inderdaad prachtige lettertypes!
    Maar staan spijtig genoeg niet op mijn Mac.
    Weet iemand waar ik die kan vinden? En liefst gratis:P

Geblokkeerd
    Anoniem

Die zijn niet gratis… er zijn SOMS gratis alternatieven op bijvoorbeeld http://www.dafont.com
    maar als je de echte (en echt goede) wilt hebben, dan zul je ze moeten kopen.

Bijdrager
    iLive

Spijtig.
    Hoeveel kost dat gemiddeld zo’n lettertype?
    En niemand die weet waar je die DIN, Unit of Meta stiekem toch gratis kan downloaden? :P

Bijdrager
    nookie

Ja hoor, goed zoeken, ze zijn er echt wel.

Bijdrager
    sturb

din: http://members.aol.com/pfschaller/dolo/din1451.zip

en nou niet gaan roepen dat het warez is of zoiets…. is gewoon een publieke link die zelfs op GoT gebruikt word in de startpost.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Bijdrager
    nookie
    ”Dr.

Commic Sans, altijd mooi en zeer creatief! :evil:

Toch is dit één van de meest gebruikte lettertypes, weliswaar niet in huisstijlen, maar toch.

Bijdrager
    sturb

als je weet dat Microsoft het ooit ontworpen heeft om een font te creeeren voor kinder spelletjes ga je die steeds minder vaak gebruiken;)

Bijdrager
    nookie

Ik gebruik dat font nooit, maar sla eens een stripboek open………..

Bijdrager
    Dr. Maddox

Bijdrager
    iLive
    ”sturb”

din: http://members.aol.com/pfschaller/dolo/din1451.zip

en nou niet gaan roepen dat het warez is of zoiets…. is gewoon een publieke link die zelfs op GoT gebruikt word in de startpost.

Hartelijk bedankt!

Toevallig ook nog weet van waar ik die andere 2 (meta, unit) kan vinden?

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.