6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    JimEvers

Fontproblemen tussen suitcase en MacOsX

Het gebeurt regelmatig dat wanneer ik fonts wil laden in mijn suitcase, ik de melding krijg:

deze font is in conflict met een systeemfont.

Hoe kan ik dit oplossen, de fonts die ik wil laden hebben altijd voorrang voor mij.
    Kan ik fonts weggooien van mijn harde schijf om dit op te lossen. Zo ja, op welke locatie?

Groeten
    Jim

Bijdrager
    Ludo

Systeemfonts weggooien is geen goed idee. je krijgt dan weer andere problemen.
    Kijk eens in de lettertypencatalogus (het fontbeheer van OSX) of er daar fonts staan die eventueel conflicteren of dubbel staan. Je kunt hier ook font conflicten automatisch laten oplossen. (onder “wijzig” los conflicten op). Je kunt problemen herkennen aan fonts waar een klein zwart blokje achter staat.
    ga hier met je muis op staan en voer het commando “los conflicten op” uit. Er worden dan evt fonts uit gezet, tot er geen conflict meer is.
    Dit lost niet altijd alles op, maar het is een mogelijkheid.

Bijdrager
    JimEvers

Hey Ludo, bedankt voor je reactie. Maar deze actie kende ik al…
    Wat als dit nog niet helpt? :(

Bijdrager
    F_Vervoort

Best NOOIT met 2 fontbeheerders tegelijk werken. Dus als je met suitcase werkt, niet met lettertypencatalogus werken!

Ik ken je probleem. Je kan dit best oplossen door
    – in je suitcase de systeemfonts Helvetica en Times inactief te maken. Dit kan je doen door naar Suitcase > Tools > manage system fonts te gaan en daar deze fonts inactief te zetten.

– de foutmelding die je hebt kan je teniet doen door in de systeemmap > bibliotheek > caches > Com.Apple.ATS > 501 > fonts.db te deleten. Vergeet wel niet eerst suitcase te sluiten voor je deze file(s) delete

– Mac Herstarten of uitloggen en terug inloggen

greetz
    F_V

Bijdrager
    Ludo
    ”F_Vervoort”

Best NOOIT met 2 fontbeheerders tegelijk werken. Dus als je met suitcase werkt, niet met lettertypencatalogus werken!

– in je suitcase de systeemfonts Helvetica en Times inactief te maken. Dit kan je doen door naar Suitcase > Tools > manage system fonts te gaan en daar deze fonts inactief te zetten.
    /quote]

Dit kan best, maar je moet wel weten wat je doet, dat is met alles zo. Gebruik lettertypecatalogus voor het beheren van de systeemfonts, en suitcase alleen voor de fonts die je per job activeert. Dit werkt prima, ik gebruik het al jaren zo. Times en Helvetica zijn natuurlijk berucht vanwege conflicten. Als je deze uitzet via suitcase wil bijvoorbeeld safari weleens vreemde tekens gaan vertonen.

Bijdrager
    F_Vervoort

Klopt Ludo,

maar de bedoeling is dat je nu een goede Times en Helvetica kan installeren.

In weze gebruik je het fontmanagement juist: je gebruikt eigenlijk enkel Suitcase voor de lopende jobs met wisselende fonts. Enkel, hetgene wat jij doet in lettertypecatalogus, kan dus ook in Suitcase.

Ik hoor veel klachten over Suitcase, maar persoonlijk vind ik Suitcase best OK.

PS bovenstaande workaround vind je ook op pagina 13 van volgende PDF
    http://dl.extensis.com/downloads/SC/EN/P/Fonts_Best_Practices_in_OSX.pdf

groetjes

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.