4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    ilias

[Fontprobleem] Verschillende font-varianten -> zelfde "style"

Zoals je op de bovenstaande screenshot uit fontexplorer x kan zien betreft het dus een TT-font.
    Het probleem is dat meerdere font-varianten dezelfde “style” worden toegewezen.
    Als ik dan een bastand krijg aangeleverd dat dit font gebruikt dan word verondersteld dat de “outlined” gewoon de “regular” is…

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

En je vraag is … ?:)

Ik dénk dat je nu wilt weten hoe je dit op kunt lossen … Heb je al gekeken of nagevraagd of dit een bekend probleem is bij de leverancier van het betreffende lettertype?

De enige andere manier die ik kan bedenken is om een programma te gebruiken waarmee lettertypes gemaakt worden en de stijl daarin aan te passen. Helaas is dit niet bepaald de handigste methode, en waarschijnlijk ook niet de legaalste:)

Bijdrager
    ilias

Enig idee of er een tooltje bestaat om de styles handmatig in te stellen?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ja, die zijn er: programma’s waarmee je lettertypes kunt maken. Daarin kun je ook gegevens zoals de naam, stijl, e.d. invoeren en zou je dus de lettertypebestanden kunnen openen en dat aanpassen zodat het wel werkt. Het enige gratis programma dat ik hiervoor ken is FontForge en dat werkt niet echt heel erg lekker op een Mac. De Linux-interface is een beetje een ramp, en daarnaast moest ik het elke keer dat ik het op wilde starten opnieuw installeren.

Er zijn wel wat haken en ogen aan het knutselen aan (andermans) lettertypes … ten eerste is er grote kans dat je hiermee auteursrechten schendt. Maakt je dat niet uit, dan is er het praktische probleem dat de kans groot is dat je de stijlnamen wel kunt veranderen, maar dat ze dan niet noodzakelijk gezien worden als dezelfde stijlen als die, die door een ander gebruikt worden. En dan heb je nog de ellende dat het vaak heel lang pielen is voordat je erachter bent wat je nu precies moet veranderen, en dat het wel een soort zwarte magie lijkt omdat wat de ene keer werkt, dat de andere keer niet lijkt te doen — soms zelfs in hetzelfde bestand.

Ik snap er niks van hoe dit komt, maar ik heb dus ook een keer de noodzaak gehad stijlen te veranderen (met precies de omgekeerde reden als bij jou: ik had varianten van hetzelfde lettertype maar ze stonden in de lijst als aparte lettertypes met de naam van de stijl als deel van de naam, dus “LettertypeBold,” “LettertypeItalic” enz.) en hoe het me uiteindelijk gelukt is snap ik nog altijd niet.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.