9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    macmaus

Fontnaam veranderen

Beste OMT’ers,
    Wij hebben een nieuwe klant gekregen/overgenomen van een ander bureau. Daarbij hebben we alle digitale bestanden gekregen, inclusief fonts. Nu blijkt het door hun aangeschafte font niet helemaal goed te zijn (karakters die op “verkeerde” plaatsten staan, dus de ë é etc geven een ander teken op die plaats). Ik ben erachter gekomen dat ze dat font ooit zelf omgezet hebben met FontXChange en daar een instelling blijkbaar verkeerd hebben gezet.
    Anyway, lang verhaal, maar om gedonder te voorkomen hebben we het font zelf officieel aangeschaft, nu wel met de juiste character-sets.
    Probleem is dat het nieuwe font dezelfde naam heeft als het oude font, en vooral bij bestaande bestanden krijg ik nu gedonder met verspringende leestekens. Om verwarring te voorkomen wil ik het nieuwe font een toevoeging NEW geven in de naam, zodat ik kan zien wanneer ik het oude of het nieuwe font gebruik. Alleen de bestandsnaam veranderen werkt niet, in Suitcase Fusion laat hij voor beide fonts dezelfde naam zien.
    De vraag is: heeft iemand enig idee hoe ik de fontnaam goed kan aanpassen?

Bijdrager
    aukem

Als het goed is moet je kunnen zien wanneer de fonts op je computer zijn aangemaakt/gezet. Dit kun je zien op datum, als je de nieuwe data hebt weet je dat je die niet moet verwijderen en de oude wel, dan hou je dus maar 1 over, 2 is niet aan te raden.

Ik weet niet waar je het kan veranderen, fonts eenmaal geïnstalleerd betekend dat die info ergens op computer staat, ik weet niet waar sorry.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Om dit te doen moet je een programma gebruiken waarmee lettertypen te ontwerpen zijn — de naam zit namelijk in het bestand zelf, naar de bestandsnaam wordt niet gekeken. Je zou het bestand moeten openen in zo’n programma, de naam aanpassen, dan het lettertype exporteren naar een OTF- (of TTF-)bestand, en daarna installeren op je systeem. Hierbij moet je wel opletten dat lettertypes vaak de naam op meerdere manieren bevatten, en die moet je allemaal aanpassen om te zorgen dat het goed blijft lopen.

Afgezien van de vraag of dit ook mag (voor eigen gebruik zou ik zeggen: wat geeft het?) is het daarnaast de vraag of het ook kán: als het lettertype beveiligd is tegen kopiëren e.d. kun je het waarschijnlijk ook niet wijzigen.

Bijdrager
    macmaus

@aukem: aangezien ik ook met oude/bestaande bestanden moet werken, dus met het “foute” font, zal ik helaas toch twee fonts naast elkaar moeten gebruiken. Anders moet ik elk bestand nalopen op alle leestekens. Bij folders van 40+ pagina’s best veel werk.

@Jakko: daar heb ik zelf ook al naar zitten kijken, kwam uit bij FontLab Studio, maar 649,- USD is beest veel om alleen 1 naam te wijzigen. Of heb ji misschien nog tips mbt een gratis (Mac-)programma? Heb de demo van Fontalb al uitgeprobeerd, maar die heeft geen volledige bewaar-funtionaliteit.

Bijdrager
    BenDover

Ik zou in ieder geval andersom werken.
    Nieuwe font zo laten en al het nieuwe werk met deze maken.
    Oude bestanden met het oude font en toevoeging OLD.
    Dan het font vervangen naar de OLD versie etc.

Bijdrager
    macmaus

@BenDover: Maar dan pakken de oude bestanden het “nieuwe” font, vandaar dat ik de nieuwe fontnaam wil aanpassen.

Bijdrager
    BenDover

@macmaus,
    Bij de Adobe pakketten kun je natuurlijk de fonts vervangen.
    Open je oude bestand in InDesign.
    Bestand wordt nu geopend met de nieuwe fonts.
    Bij Font usage de nieuwe font selecteren en vervangen door de oude.
    Klaar.
    Al het nieuwe werk met de juiste originele nieuwe font.

Niet gaan knoeien met de juiste originele fontnaam, alleen de naam van de oude niet juist werkende font aanpassen in een fontprogramma.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    macmaus op 08 januari 2014

kwam uit bij FontLab Studio, maar 649,- USD is beest veel om alleen 1 naam te wijzigen.

En dan heb je nog een programma dat niet lekker in gebruik is ook. Mocht je (of wie dan ook) geld uit willen geven aan een programma om lettertypes mee te maken, dan raad ik Glyphs aan. Gratis kan ook, dan kom je al snel uit bij FontForge, dat aanvoelt als een Linuxprogramma (omdat het dat ook is) maar voor alleen het veranderen van namen kun je je daar nog wel doorheen slaan.

Ik sluit me trouwens aan bij BenDover: het is waarschijnlijk veel beter om de naam van het onjuiste lettertype aan te passen en dan in de betreffende bestanden het lettertype te vervangen.

Bijdrager
    macmaus

Bedankt voor jullie reacties, ik denk inderdaad dat ik de techniek van @BenDover aanhoudt, ik heb nu twee mapjes (Font_Oud en Font_New), de fonts daarin zijn gelijk qua naamgeving, dus moet ik gew0on even opletten welk font ik wanneer activeer. Maar dan dmv het mapje, en niet dmv de automatisch FontActivation Plugin van Suitcase.
    Dank voor jullie tips

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.