9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    iLive

font Microsoft Sans Serif op Mac?

Ik maak websites en in één van mijn websites gebruik ik in photoshop het font Microsoft Sans Serif van toen ik nog op mn windows websites maakte. Nu zou ik dit font graag ook op mijn Mac hebben om verder te kunnen werken aan die website. Ik heb het al via het netwerk overgezet maar het werkt niet op de mac dus zal ik het misschien moeten converteren? Of is hier ook een Mac-versie van ofzo?

Bijdrager
    KarelWillem

Als het een Truetype font is, dan werkt het ook op de Mac.

Maar dan moet het nog wel even geconverteerd worden met bijvoorbeeld: TT Converter

Bijdrager
    iLive

Het is een .fon bestand. Mac OS X herkent dit bestand niet. dus dan gaat het waarschijnlijk niet met TT converter..?

En ook liefst een gratis programma :innocent:

Bijdrager
    KarelWillem

Er zijn drie soorten fonts voor Windows.

– TrueType, met de extensie .TTF
    – Postscript, met de extensies .PFB, .PFM, .AFM en/of .INF
    – OpenType, extensieloos (met een icoon met een O er in)

Maar blijkbaar bestaat er ook nog zoiets al een .FON formaat voor lettertypes onder Windows.

Voor Windows bestaan er voldoende converters om van .FON naar .TTF te gaan.
    Dus misschien moet de Windows-kant er even een .TTF van maken?

Bijdrager
    iLive

Bedankt! Maar weet jij misschien zo’n (gratis) converter? Want ik wil niet graag voor enkel 1 lettertype weer geld gaan uitgeven aan een programma om dit maar 1 keer te gebruiken. Of heeft iemand op dit forum zo’n programma en wil die het font converteren voor mij?:D

Bijdrager
    iLive

Ik heb dit programmaatje al gevonden, gratis, maar op de website (http://fontforge.sourceforge.net/mac-install.html) staat dat ik eerst X11 moet installeren. Staat dit niet standaard op mijn mac? En is dit wel echt nodig? Want als ik dit via de installatiedvd installeer, installeert hij dan niet alles opnieuw en gaan er misschien bestanden weg ofzo?

Bijdrager
    TonE

Het lijkt er zelfs op dat dit het enige progje is dat een .fon font naar Apple .dfont kan omzetten.
    Een fon font bevat alleen bitmap informatie, voorzover ik weet maken alle gebruikelijke fontconverters van de outline informatie in een font gebruik om te kunnen coverteren. X11(developer tools) kun je overigens zonder bezwaar installeren, heb je het niet meer nodig knikker je het er gewoon weer af.

Bijdrager
    iLive

Bedankt! Ik zal het eens uitproberen.:)

Bijdrager
    Buzz
    ”TonE”

X11(developer tools) kun je overigens zonder bezwaar installeren, heb je het niet meer nodig knikker je het er gewoon weer af.

Pas op: X11 vind je niet in de developer tools, maar in de additional software. In de developer tools zit wel een X11 SDK maar die heb je juist niet nodig (behalve als je van plan bent zelf software voor X11 te compileren).

Maar verder klopt het als een bus wat je zegt.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.