6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    sjtuijp

Font bus snelheid intern geheugen iMac

Beste allemaal,

Als zeer tevreden Mac-gebruiker sinds 3 jaar wil ik graag mij RAM wat upgraden.
    Nu weet ik dat er reeds een reusachtig topic bestaat over Macs + Ram, maar er is toch nog voor mij een cruciale vraag:

Ik heb een iMac van het type medio 2007 (model 7,1) met vanaf de fabriek een RAM van 1Gb DDR2, 667Mhz, en een maximale RAM-capaciteit van 4Gb

Nu staat in het Systeemprofiel onder het Hardwareoverzicht dat de bussnelheid 800 Mhz is. Ik concludeer hieruit dat ik dus geheugenstrips van 2Gb 800MHz zou kunnen gebruiken voor maximale snelheid.

Echter, op de Support-pagina van Apple wordt gesteld dat ik voor modellen van medio 2007 wél strips van 667MHz zou moeten gebruiken.

Wat nu?

Vriendelijke groet, Steven

Bijdrager
    Hansi2124

Bussnelheid in MHz is volgens mij iets anders dan RAM in MHz (maar vraag mij niet hoe het zit).
    Je kan dus maximaal 6GB RAM plaatsen, zoals je hierboven ziet.

Bijdrager
    SunKeeper

De FSB is de verbinding tussen de CPU en het RAM.

In dit geval kun je volgens mij prima 800 MHz RAM-bankjes plaatsen, echter zul je amper verschil merken met 667 MHz-bankjes, omdat de geheugencontroller namelijk op 667 MHz werkt.

Het precieze ‘waarom’ daarvan ken ik niet, dus dat weten anderen waarschijnlijk wel.

Bijdrager
    CedricH

De bussnelheid is inderdaad iets heel anders dan de snelheid van het RAM geheugen. De bussnelheid is de snelheid waarmee de processor kan communiceren met het geheugen. Dit staat geheel los van de snelheid van het geheugen zoals Hansi al zei. Je zal dus inderdaad 667 mHz geheugen moeten kopen voor je iMac.

*Edit: sunkeeper was me voor.

Bijdrager
    TRML

Uit de originele Apple Service Manual:

This computer comes with a minimum of 1GB of 667 MHz PC2-5300 Double Data Rate 2 (DDR2) Small Outline Dual Inline Memory Modules (SO-DIMMs). It has two slots that can accept DIMMs. A 1 GB, or 2 GB memory module may be installed for a maximum of 4 GB of memory.

onder voorbehoud dat het hier ook gaat over de iMac 24″ mid 2007

Bijdrager
    sjtuijp

Allemaal al veel dank voor de antwoorden. Het schept in ieder geval al veel duidelijkheid. Ik koppelde inderdaad de bussnelheid aan de snelheid van het geheugen…
    Misschien dan toch maar gaan voor 667MHz blokjes… Zou het veel uitmaken?

Ik heb trouwens een 20 inch en geen 24 inch. Maar dat zal voor mijn vraag denk ik geen verschil maken. Ik ga uit van een maximum geheugen 4Gb.

Gegroet!

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.