5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    RW076

Folder inhoud naar teksteditor

Goedemorgen,

Het is mij bekend dat je met Shift? + Option? + Command? + V.
    De inhoud van een folder naar teksteditor kunt kopiëren.
    Ik zoek echter een manier om ook alle onderliggende folders te kunnen plakken in teksteditor.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

In de terminal:

ls -R > mapinhoud.txt

of

ls -R /pad/naar/gewenste/map > mapinhoud.txt

Dat geeft je de inhoud van de huidige map in een tekstbestand, dan hoef je niet eens te plakken:)

Bijdrager
    RW076

Heel mooi, maar toch geen ander resultaat? (of mis ik iets?)

Het is dus de bedoeling dat hij vanaf de map die ik selecteer zelf uitzoekt welke mappen er eventueel nog onderliggen, en die vervolgens dus allemaal benoemt en in een tekstfile zet.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

OK, dan nu de uitgebreidere instructies:)

1. Typ in de Terminal het volgende:
      ls -R

gevolgd door een spatie;

2. Sleep vanuit de Finder de map waarvan je de inhoud wilt hebben, op het Terminalvenster; het volledige pad naar die map zal verschijnen achter wat je net getypt hebt;
    3. Typ achter die mapnaam:
       > ~/Desktop/mapinhoud.txt

4. Druk op de Return-toets.

Op je bureaublad verschijnt nu een bestand met de naam mapinhoud.txt; daarin staat de inhoud van de map die je op het Terminalvenster gesleept hebt, én de inhoud van alle submappen die zich daarin bevinden.

Dit omdat het commando ls de inhoud van de map ophaalt en de optie -R ervoor zorgt dat het dat recursief doet — d.w.z. ook voor alle mappen die zich in die map bevinden. Normaal gesproken zou dit alles op je beeld verschijnen in het Terminalvenster, maar het teken > zorgt ervoor dat die uitvoer naar het bestand gestuurd wordt waarvan de naam na het teken staat – in dit geval dus mapinhoud.txt op je bureaublad.

Bijdrager
    RW076

Hij is mooi!

Precies wat ik zoek, de opbouw had anders gemogen, maar ik snap de manier waarop het werkt.

Thx!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.