17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:

Bijdrager
    nk22

Floppy's voor Macintosh?

Hoi,

Onlangs heb ik bij een 2ehands zaak een volledig werrkende Macintosh SE FDHD gekocht uit 1987, alleen, nergens zijn meer floppy’s ervoor te vinden. Weet iemand waar ik die kan kopen? Ga asjeblieft niet aankomen met knullige laat-me-dat-voor-je-googlen resultaten, want dat deed ik al.

Bijdrager
    hatolex

Bij de antiquair misschien:)

Bijdrager
    nk22

Wel, ik zat net bij Het Goed, maar die verkopen ze niet meer. Nog een probleem, is dat 99% van die disks voor Windows zijn:(

Moderator
    Night

Je zal nog single-sided 800K floppies moeten zoeken.

De software (de SE kan met Systeemsoftware tot OS 7.5.5 overweg) kan je in ieder geval gratis downloaden van de Apple site (OS 7.5.3).

Met een wat oudere PC met een 3,5″ floppiedrive moet je die data wel op de floppies moeten kunnen krijgen.
    Er staan op het internet genoeg tutorials hoe dat gedaan moet worden.

Originele floppies zul je hoogstwaarschijnlijk niet meer vinden om de simpele reden dat de data op die disks niet zo lang houdbaar is. Je praat over meer dan 25 (!!!) jaar.

Bijdrager
    Wyodor

Bijdrager
    Wyodor

Geblokkeerd
    Anoniem

Heb je wel een computer liggen waarmee je de boel op de floppy kan zetten?

Night op 07 mei 2014

Originele floppies zul je hoogstwaarschijnlijk niet meer vinden om de simpele reden dat de data op die disks niet zo lang houdbaar is. Je praat over meer dan 25 (!!!) jaar.

Ik heb anders nog originele floppy’s van een Macintosh Plus in bezit gehad die het nog prima deden..

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Je hebt wel geluk dat het een SE FDHD is, want die heeft een 1,44 MB diskdrive, zodat je de benodigde schijfjes als het goed is kunt maken met een USB-diskdrive die je zo in de winkel kunt kopen. Voor een oudere Mac met een 400 of 800 KB drive wordt het moeilijker.

Moderator
    Night
    sunapple op 07 mei 2014

Ik heb anders nog originele floppy’s van een Macintosh Plus in bezit gehad die het nog prima deden..

Hahahaha, hoe lang geleden?;) (Echt álle data oncorrupted? Echt? Je bent dan wel een geluksvogel)

Bijdrager
    Haike
    nk22 op 07 mei 2014

Wel, ik zat net bij Het Goed, maar die verkopen ze niet meer. Nog een probleem, is dat 99% van die disks voor Windows zijn:(

Maar een windows floppy kun je ook gewoon opnieuw formatteren voor mac, klaar ben je.

Geblokkeerd
    Anoniem
    Night op 07 mei 2014
    sunapple op 07 mei 2014

Hahahaha, hoe lang geleden?;) (Echt álle data oncorrupted? Echt? Je bent dan wel een geluksvogel)

Bewijsstuk A:

Het was drie jaar geleden dat ik deze set had (en baal dat ik het niet meer heb), ik heb alle disks getest en ze draaiden zonder problemen. Daarom ging ik er vanuit dat die dingen makkelijk lang tijd intact blijven, meer ervaring heb ik er niet mee.

Momenteel heb ik een stuk of 20 “3.5” double sided 1MB” floppy’s liggen die ik gebruik voor mijn 128k, de helft daarvan zijn ongebruikt en hopelijk kan ik daar de software voor mijn Lisa 2 op kwijt. Ik het nog niet onderzocht, maar ik neem aan vanwege de gelijke bouwjaren dat dat gewoon moet werken.

Alleen het schrijven naar de floppy’s is nog een dingetje; kun je aannemen dat iedere computer (Apple/Windows) met een floppy drive deze dingen kan lezen/schrijven? Ik heb er geen verstand van, maar ik ben dan ook pas 19:-P

Bijdrager
    Haike

Ik kan hem laden en dan verschijnt hij op het bureaublad en ik kan hem ook openen en zien wat er op staat. Maar dan komt het probleem: geen programma waar mee je de bestanden die er op staan kan openen. Schijfhulpprogramma ziet hem ook, maar wil niet wissen of partitoneren, van dat laatste dacht ik dat juist dat wel zou gaan…. Dat alles met een MBP 2011 ff uitgeprobeerd..

Maar een paar jaar geleden op mijn G4 ging dat nog wel met een USB floppy drive

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    sunapple op 08 mei 2014

ik heb alle disks getest en ze draaiden zonder problemen. Daarom ging ik er vanuit dat die dingen makkelijk lang tijd intact blijven, meer ervaring heb ik er niet mee.

Er is best kans dat ze het nog perfect doen, maar ook dat je er niks normaals meer van kunt maken. Vorig jaar ben ik een beetje bezig geweest te proberen oude 5,25 inch diskettes (die al iets van 20–25 jaar ongebruikt waren) te lezen met een KryoFlux, en sommige lukten zonder al te veel moeite terwijl van andere totaal niks te maken viel, terwijl die diskettes al die tijd in dezelfde bak gestaan hebben.

sunapple op 08 mei 2014

Momenteel heb ik een stuk of 20 “3.5” double sided 1MB” floppy’s liggen

O, netjes — dat zijn DSDD-schijfjes gemaakt voor drives met brede koppen, niet de modernere HD-schijfjes voor drives met smalle koppen.

sunapple op 08 mei 2014

hopelijk kan ik daar de software voor mijn Lisa 2 op kwijt.

Als het goed is wel, want de Lisa 2 had dezelfde 3,5 inch drives als de Macintosh.

sunapple op 08 mei 2014

Alleen het schrijven naar de floppy’s is nog een dingetje; kun je aannemen dat iedere computer (Apple/Windows) met een floppy drive deze dingen kan lezen/schrijven? Ik heb er geen verstand van, maar ik ben dan ook pas 19:-P

Je grootste potentiële probleem gaat zijn dat „moderne” drives allemaal high density (HD) zijn, en die hebben (zoals ik al zei) smallere koppen dan double density (DD) drives. Dit kan moeilijkheden veroorzaken wanneer je de schijven beschrijft met een HD-drive en ze dan wil lezen met een DD-drive, omdat de HD-kop maar een spoor op de schijf schrijft dat half zo breed is. Is de schijf HD-geformateerd dan zal een DD-schijf hem niet kunnen lezen omdat de kop twee sporen in één keer leest (en dus concludeert dat er rotzooi op de schijf staat); formatteer je de schijf op DD-capaciteit in een HD-drive, dan zullen de sporen grofweg twee keer zover uit elkaar liggen, maar daardoor leest de DD-drive dan weer een half leeg spoor — met grote kans dat hij het niet pakt. Een HD-drive kan een DD-geformatteerde diskette daarentegen wel lezen en schrijven. Vroeger, toen ik nog jonger was dan jij nu bent en HD-drives nog niet algemeen waren, heb ik genoeg van dat soort ellende meegemaakt: je gaf een DD diskette aan iemand anders, die zette er iets op, en eenmaal thuisgekomen kon je computer het niet lezen omdat die ander een HD-drive bleek te hebben.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik hou er wel van, die oude techniek.

Momenteel heb ik twee computers in huis met een floppy drive:
    – Acer Travelmate 507t (met signature gebroken scharnieren)
    – Apple 20th Anniversary Macintosh met de Apple Superdrive (voor floppys)

De Travelmate heeft een USB poort, dus die zou het makkelijkste gegevens over kunnen zetten. Ze zullen waarschijnlijk beiden een HD-drive hebben, maar als ze DD kunnen schrijven zou het kunnen werken? Verder is het nog de vraag of je dit vanaf Mac OS 8 zou willen doen of Windows 98.. Kunnen beide systemen het juiste format maken?

Sorry trouwens voor de hijack, maar het is wel on-topic:)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Je kunt voor een paar tientjes in elke goede computerwinkel een USB-diskdrive kopen die je aan je moderne Mac kunt hangen, maar dat gaat, zoals al eerder gezegd, een HD drive zijn. Een HD-drive kan zonder problemen op DD diskettes schrijven, maar of je ze dan ook kunt lezen in een DD drive is erg de vraag.

Als het gaat om diskettes te maken die op een Mac met superdrive (d.w.z. HD) gelezen kunnen worden, dan zou elke moderne HD drive geschikt moeten zijn. Onder Windows zul je de juiste software moeten installeren om HFS-geformatteerde diskettes te kunnen maken, dus als je toch een Mac met een geschikte drive hebt kun je beter die pakken, zou ik denken.

Bijdrager
    nk22

@sunapple die installatie diskette ook, die is gewoon geweldig

Bijdrager
    nk22

Maar een windows floppy kun je ook gewoon opnieuw formatteren voor mac, klaar ben je.

@haike Dat weet ik ook wel, maar software en zo

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.