8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    milann

Flitser voor op Nikon d40

Hallo,

Heb een tijdje geleden mede voor mijn opleiding maar ook voor de hobby en omdat ik het gewoon leuk vind om te fotograferen een Nikon d40 gekocht.

Nu ben ik laatst gevraagd of ik volgende maand op een bruiloft wat foto’s wil maken maar ik ben bang dat ik dit niet redt i.v.m. mijn flitser. Heb nog geen extra flitser maar alleen de standaard..

Nu heb ik graag wat informatie en tips over verschillende flitsers voor een leuke prijs.

http://www.cameranu.nl/artikel/4998/Nikon_SB-400.html Zou dit wat zijn? En waar moet ik op letten bij aanschaf?

Milan:D

Bijdrager
    netherfred

Die SB-400 is een prima ding! Mijn broertje heeft er een op zijn D40 en hij vertelde me dat het erg veel uitmaakt. Hij heeft er ook een Omnibounce op zitten, maar tegen het plafond kan ook.
    Maatje groter is SB-600, die heb ik zelf. Is veel groter en zwaarder natuurlijk. Enige voordeel dat ik gemerkt heb is dat je hem ook als slave kunt gebruiken, dus los van de ingebouwde flitser, maar dat werkt volgens mij niet op een D40.
    De SB-600 is denk ik op de lange termijn wel een betere investering, want je kunt op zich nooit genoeg flits hebben.
    Succes!

Bijdrager
    milann

Thanks, dat was een duidelijke uitleg!

Ik ga ze even vergelijken..

Zijn er nog meer flitsers die in de buurt komen, qua prijs/kwaliteit, met de Nikon SB-400?!

Bijdrager
    milann

Had deze ook nog gevonden Nikon Speedlight SB 28DX

Bijdrager
    MDF

Of de SB 800

zie vergelijkende test tussen SB 600 en SB 800 http://www.kenrockwell.com/nikon/sb600vs800.htm

Bijdrager
    milann

Die is inderdaad beter, maar zit met mijn budget haha..

Bijdrager
    DESMEV

Zoals op de Kenrockwell site wordt uitgelegd (ergens in de enorme hoeveelheid info op deze site) heb je alleen maar wat aan de SB400, SB 600 EN SB 800. van de SB 900 krijg je pijn in de rug.

Heb zelf een aantal ‘oude SB28 en SB28DX. Daar heb je helemaal niets meer aan. Behalve als je ze op manual zet, met alle gevolgen van dien. Je kan ze ook nog op stand A gebruiken maar dat geeft geen goede resultaten.

SB 400 is een prima flitsertje als standaard (familiekiek)flitser met mogelijkheid om als het ware het flitsbuisje te varieren van voor tot naar boven. De SB 600 en hoger kan de hele kop draaien zodat je ook de flitser naar bv een wand achter je kan richten of opzij. Dat kan niet met de SB400. En bij een reportage vind ik het altijd wel lekker om het licht ook van de zijkant te laten komen (bouncen via wand bv.).

Mijn advies (en ik heb ze allemaal in bezit, behalve de SB900 dan) voor snel familie gebruik: SB400 (Aanzetten en gaan. Meer kan en hoeft vaak ook niet)

Voor wat meer creatieve mogelijkheden: de SB600. De SB 800 geeft maar iets meer licht. De SB800 wordt eigenlijk van belang als je met het speciale remoteflitssysteem van Nikon gaat werken. Ook hierover is een duidelijke uitleg op de kenrockwellsite. Dat systeem (ja heb ik ook) werkt als een trein. Remote flitsers regel je perfect af vanaf je nikon. Wel even nagaan of elke camera ermee werkt. Misschien de D40X etc niet. geen idee.

Bijdrager
    DESMEV

De SB400 kost ex btw 96,00 en de SB600 heb je al voor ex btw 196,00 via internet. Wel nederlandse versies aanschaffen ivm garantie e.d. Ik zou dan niet voor de SB800 gaan.

Als je ergens 100,00 vandaan kan sprokkelen zou ik dat zeker doen. Of een aantal avonden niet uitgaan.

Zie nu (…) dat je een bruiloft gaat doen. Is de SB400 toch een maatje te klein voor. Gemeentehuis, recepties, feestzaal=vaak grotere ruimtes e.d. Dan is het wel lekker als je A. wat meer vermogen hebt en B. (belangrijker) dat je de flitskop zijwaarts en achterwaarts kan draaien.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.