20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    Nanno

flip4mac vraagje

Hi,

Ik wil een project overzetten naar WMV met flip4mac.
    Van een bestand van 1 gig ongeveer, maakt ie maar 20 mb, terwijl ik de bitrate torenhoog heb staan.
    Het lijkt me niet dat ik met zo’n bitrate de beste kwaliteit krijg. Het beeld ziet er goed uit, maar het lijkt me dat het nog een tandje strakker kan.

Wat is de manier om een stevig wmv file te krijgen? Of wat zijn de instellingen?

Bijdrager
    acb

Heb je het eindresultaat al gezien dan?

Bijdrager
    Nanno

Natuurlijk. Dat staat bovendien ook in mijn beschrijving hierboven:

Het beeld ziet er goed uit, maar het lijkt me dat het nog strakker kan…

Bijdrager
    acb

excuus…

Welke codec gebruik je?

Moderator
    unSOUND

Zorg in ieder geval voor voldoende keyframes, die maken de afspeelbaarheid achteraf prettiger. Geen uren wachten na het verslepen van de afspeelbalk bijvoorbeeld, en het beeld wordt vaker opnieuw opgebouwd.

Geblokkeerd
    Anoniem

Heb je niet per ongeluk het formaat van de film enorm verkleind? Dan kan je bitrate
    nog zo hoog staan, maar een filmpje van het formaat postzegel is niet echt groot:P

Moderator
    unSOUND
    ”joram”

Heb je niet per ongeluk het formaat van de film enorm verkleind? Dan kan je bitrate
    nog zo hoog staan, maar een filmpje van het formaat postzegel is niet echt groot:P

Dat is niet zo…

De grootte van het bestand wordt volledig bepaald door de bitrate. of het nu een filmpje is van 200 bij 300, of van 800 x 1600 maakt niet uit. Is de bitrate gelijk, is de bestand even groot.

Bijdrager
    vet_osx

Heb je wel Flip4Mac Pro anders exporteert hij alleen de eerste 30 seconde…

Bijdrager
    Nanno

Dank voor het meedenken. Ik ben er nog niet uit.
    Ik heb Studio HD. Keyframes op 1 staan. Dus veel keyframes.
    Het lijkt wel of ie gewoon niet groter wil worden dan rond die 12 mb.
    Ik gebruik CBR vanwege die bug die beelden groen maakt.
    In de nieuwe betaversie schijnt dat overigens verholpen te zijn.
    Andere suggesties?

Moderator
    unSOUND

Hoe hoog heb je de bitrate staan dan ?

Bijdrager
    Nanno

24000, maar ik heb het ook op nog veel hoger geprobeerd..

Bijdrager
    surfer63

Wat zijn eigenlijk de instellingen van je wmv bestand: resolutie (720×576??), fps(frames per second), gemiddelde bitrate van je wmv zowel van video als audio (wma of “ouderwetse” ACelp)
    En wat zijn dan je output instellingen: ook weer resolutie, fps, bitrate video (gaf je al aan) en audio
    en zo.

”unSOUND”

[De grootte van het bestand wordt volledig bepaald door de bitrate. of het nu een filmpje is van 200 bij 300, of van 800 x 1600 maakt niet uit. Is de bitrate gelijk, is de bestand even groot.

Dit is alleen theoretisch correct, maar in de praktijk absoluut niet waar. Moderne codecs zijn zodanig geschreven dat ze “door hebben” dat als je de bitrate verhoogt en dit geen kwaliteits verbetering geeft, ze dit dan ook niet doen. Je kunt de bitrate wel op 24000 zetten, maar als de codec “door heeft” dat een bitrate van meer dan 5000 (bijv.) niets toevoegt, dan voegt de codec dat dan ook niet toe. M.a.w. als je output resolutie en/of frames per seconds veel lager ligt dan van je bronbestand, dan wordt je output bestand dus toch veel kleiner.

Kijk anders ook eens naar Avidemux. Dit is echt een zwitsers zakmes voor conversies, maar je hebt wel X11 nodig.

Bijdrager
    Nanno

ik heb geen geluid geexporteerd. Mijn beeldafmetingen staan op 1024×576.
    25 fps. Keyframe: 1..

Als ik dan een bitrate neem van 24000 en mijn bronbestand is 1 gig, dan zou er toch iets meer uit moeten rollen dan 12 mb zou je zeggen..

Bijdrager
    surfer63

Nanno,

Geef nu alsjeblieft ook eens aan wat je settings zijn behalve die 24000 bps.
    Zoals ik al eerder gevraagd heb: input en output settings en codecs. WMV is een container, niet een format zoals mpeg2. Je input formaat van 1024×576 is ook geen standaard, dus geef de info die je hebt anders kan/wil niemand je helpen.

Doe gewoon een “toon info” van beide bestanden en vermeld die info ( en dus ook de tijdsduur van de beide filmpjes).

Bijdrager
    Nanno

Surfer63,

In FCP gebruik ik codec: None, 10 bit uncompressed.
    Ik exporteer de file met de Quicktime conversie -> Windows Media
    Volgens mij is er geen andere codec hierbij te vernoemen.
    Ik heb, zoals ik als zei: CBR gebruikt, 24000, geen muziek, 25 fps, 1024×576.

Bronbestand: 720×576, 3,59 gig 2min2sec
    Gecoverteerd: 1024×576, 20mb, 2 min2 sec

Bijdrager
    arri

het is zo wel echt een beetje raadselachtig waar je nu mee bezig bent, en wat je wilt bereiken..

uncompressed video?

en stel dat je bron-materiaal DV is, waarom zou je dat dan exporteren naar 1024×768?
    en dan is 24Mit nog nauwelijks geschik om vanaf een DVD te spelen, laat staam eem gemiddelde internet connectie..

tot slot, waarom WMV?
    er zijn zoveel andere (en betere) formaten, die misschien als enige nadeel hebben dat windows-gebruikers iets meer moeite moeten doen om het filmpje te kunnen zien. maar ik vind het altijd wel goed om mensen af en toe een beetje op te voeden en wijzer te maken…

Bijdrager
    Nanno

mmm..hier loopt de communicatie duidelijk niet volgens de wenselijke manier.

Nog 1 keer:

Het materiaal dat ik heb ontvangen is weggeschreven als uncompressed, 10 bit, codec: None. De opmaak in indesign is 1024×576, dus dat formaat wil ik behouden (anders krijg ik samendrukt beeld). De film/presentatie is in totaal 5 minuten, ongeveer 10gig (de film is in 3 delen opgesplitst opgeleverd op DVD.
    Als ik de film in FCP importeer dan hanteer ik dezelfde codecs om de laatste bewerking te doen, om niet voor het eind kwaliteit te verliezen.

Uiteindelijk wil de klant de film op dvd, maar ook in wmv.
    En ja, als er een andere, betere manier is om de film af te spelen op een oudere laptop, dan hoor ik dat graag. Maar 1 ding: de afspeelmogelijkheden zijn erg beperkt (ITafdeling staat geen installatie toe van allerlei geavanceerdere afspeelmogelijkheden).

Maar wmv speelt ie af. Dus ik converteer de film, naast de DVD die ik oplever, de film ook naar wmv.
    En die wil ik natuurlijk zo scherp mogelijk kunnen opleveren.

Ik heb het gevoel dat ik geen hele rare dingen zeg. Maar volgens mij hebben sommigen van jullie daar andere ideeen over.

Mocht dat zo zijn, let it go.

Bijdrager
    hobbes2210

Hi Nanno,

Niet dat ik een oplossing heb, maar je uitleg wat je nu precies wil, is mij nu pas duidelijk.
    Ik denk dat je nu wel gerichte antwoorden gaat krijgen…

Succes

Bijdrager
    surfer63
    ”Nanno”

In FCP gebruik ik codec: None, 10 bit uncompressed.
    Ik exporteer de file met de Quicktime conversie -> Windows Media
    Volgens mij is er geen andere codec hierbij te vernoemen.
    Ik heb, zoals ik als zei: CBR gebruikt, 24000, geen muziek, 25 fps, 1024×576.

Bronbestand: 720×576, 3,59 gig 2min2sec
    Gecoverteerd: 1024×576, 20mb, 2 min2 sec

Hanno, Je gaf in je eerste post aan dat je bronbestand circa 1 GB is en je geeft hier aan dat je bronbestand 720×576 (maar dan 3,59 GB). Uitgaand van 1 GB en 2 min speeltijd is dat een standaard DV1 of DV2 bestand wat uit een camcorder komt.
    Je geeft aan dat je Quicktime export een wmv oplevert in 1024×576. Dat geeft mij weer aan dat je input bestand een (widescreen) 16:9(=1.78:1) anamorphic DV input bestand is. Dit (wel degelijk 720×576) formaat wordt door de Widescreen tv’s uitgerekt tot “echt” 16:9 formaat (1024×576) en op een gewone 4:3 TV met een onder en boven balk.
    Quicktime heeft (al jaren) de bug/tekortkoming dat het niet om kan gaan met “anamorphic formats” bij export. Dit heeft ook tot gevolg dat je ook andere problemen krijgt bij je export.
    Je export had nl. ook 720×576 moeten zijn met dezelfde anamorphic settings als je input.

Ik raad je aan om GEEN export te doen met Quicktime, maar ffmpegx te pakken. Met de huidige versies van quicktime krijg je dit NOOIT goed.
    Ffmpegx kan dit wel goed aan.

ik weet niet of iMovie dit aan kan (nog niet geprobeerd, ik werk al heel lang met video en conversies maar heb nog maar kort een Mac). iMovies “drijft” op de Quicktime engine voor videoformaten en ik ben daarom bang dat die het ook niet goed doet.

Bijdrager
    surfer63
    ”surfer63″

Quicktime heeft (al jaren) de bug/tekortkoming dat het niet om kan gaan met “anamorphic formats” bij export. Dit heeft ook tot gevolg dat je ook andere problemen krijgt bij je export.

Sorry, hier missen een paar regels tussen. Niet goed genoeg gecontroleerd.
    Ik bedoelde dus:
    Quicktime heeft (al jaren) de bug/tekortkoming dat het niet om kan gaan met “anamorphic formats” bij export. Als je in quicktime een 720×576 anamorphic video met aspect ratio 16:9(=1.78:1) exporteert, krijg je daadwerkelijk een 1024×576 formaat ipv een 720×576 formaat met de juiste anamorphic setting in het bestand.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.