9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    m.wilmer

Flinke switch met complete mediacenter ervaring….

Hallo allen,

Al een tijdje op het forum mee aan het lezen en nu toch een uitgebreide vraag:

Door mijn super ervaring met iphone en ipad wil ik graag gaan switchen van computers. Ik heb nu:
    1 – desktop win7. Staat boven. Wordt op termijn imac
    2 – laptop win7
    3 – mediacenter win7. Wordt op termijn macmini ( helaas geen dts master audio output, wat ik nu wel heb met blu-ray films, door Asus geluidskaart)
    4 – Nas
    5 – iphone 4 & ipad2 met itunes match

Ik koop cd’s, download muziek in itunes. Heb een dure stereo en wil muziek in apple lossless kwaliteit afspelen in woonkamer maar op iphone en ipad onderweg is 256 kb aac prima. (daarom itunes match). Jullie begrijpen : wil all the way apple.

Hoe ik te werk ga: download muziek / films en rip cd’s op desktop, tag alles goed en kopieer het naar de nas zodat mediacenter alles ook vind.(win7 zoekt standaard de nieuwe mappen af) Als ik nu mediacenter vervang door mac mini, kan die dan ook direct muziek vinden die op de nas staat ( zonder dat imac aan hoeft te staan?). Wil nl. De macmini mediacenter zo min mogelijk bedienen met muis / toesenbord. Liest alleen plex software met afstandsbediening ( vind mijn vrouw ook makkelijker ..)

Graag jullie advies in deze mediacenter kwestie… Er zullen daara nog wel wat vragen komen:-)

Mark

Bijdrager
    eric.tillemans

Jaren geleden ook nog een htpc op basis van win7 gehad. Nu draai ik op iMac i7, waar ik hd films en series binnenhaal ( series via sickbeard zelfs automatisch), en heb aan mijn Apple timecapsule een ext. HD hangen via USB. Daar worden de films en series opgeslagen. Aan de tv een appletv 2 welke wel dts en ac3 5.1 speelt. Die is gejailbreaked met firecore atv flash erop. Xbmc draait er ook op en met constellation op de iPad bestuur ik de handel dmv een grafisch erg mooie app! Mooier kun je het volgens mij niet hebben. Wel is appletv 2 nog 720. Das een kwestie van tijd. Stoor me er nu niet aan.

Bijdrager
    eric.tillemans

Oh ja een de Apple tv draait natuurlijk ook al je muziek in iTunes mooi af op de stereo. Voordeel van alles is dat je nauwelijks bedrading hebt way bij htpc wel geval is.

Bijdrager
    m.wilmer

Okee, maar dat betekent wil dat je iMac altijd aan moet staan als je muziek wilt afspelen via apple tv of kun je die ook op de time capsule opslaan? Volgens mij moet dat altijd via itunes.

Apple tv 2 heb ik (maar nog niet gejailbreakt). Als ik in de woonkamer via apple tv dan muziek wil luisteren haalt hij dan de iMac uit slaapstand? ( die zal op zolder staan en heb geen zin om helemaal naar boven te lopen).

Bijdrager
    eric.tillemans

Nee hoor via nas of timecapsule kun je imac uitzetten. Overigens kan plex ook op de appletv. Zet je imac uit dan moet je de muziek idd wel met xbmc of plex afspelen. Maar de imac hoor je niet dus eigenlijk heb ik m altijd aan staan.

Bijdrager
    eric.tillemans

Stuur me anders even een pm dan kan ik je wat zaken uitleggen en tegemoet doen komen.

Bijdrager
    Obi

Goedkoper alternatief voor de mini is de Apple TV. Er zijn voor de Apple TV alternatieve firmwares beschikbaar die de Apple TV omtoveren tot een full-blown media center, die met je NAS en toekomstige mac’s kan communiceren.

Kies je toch voor de mini als media center dan moet je op de mini “DLNA software” installeren, die zorgt ervoor dat de min media bestanden kan uitwisselen/ communiceren met oa je NAS maar ook met je mac.

http://www.rbgrn.net/content/21-how-to-choose-dlna-media-server-windows-mac-os-x-or-linux

In principe kun je al je ‘media’ data in een mac omgeving krijgen, en de ‘workstreams’ die jij beschrijft zijn bijna allemaal te realiseren op een mac. Je zou dit zelfs met Applescript en Automator kunnen automatiseren.

Wat programma’s die je op weg kunnen helpen:

– Perian
    – Audacity
    – Max
    – Quicktime 7 (kan naast QT X worden geinstalleerd, maar heeft bv (nog) meer export mogelijkheden dan QT X)

suc6

Bijdrager
    Sascha

Ik heb een website opgericht speciaal om te tonen hoe ik mijn Mac mini als mediacenter heb ingericht: http://www.macmediacenter.be

En deel 6 over Plex en iTunes:

Bijdrager
    m.wilmer

Thanks, genoeg leesvoer weer even:-)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.