8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Frenco

flikkerig beeld

ik heb de volgende vraag ik maak een film in final cut express en zet hem dan op DVD
    als ik de film op de computer kijk is de kwaliteit prima, maar kijk ik de film vervolgens
    op de TV (via standaard dvd-speler) dan oogt het beeld een beetje druk en flikkerd
    behoorlijk vooral in de witte partijen.

weet iemand hoe dit komt? en of ik dit kan verhelpen?

en wat is eigenlijk de beste manier (beste opslagmethode) om via Final Cut Express
    een gemaakte film op te slaan en dan vervolgens op een DVD te branden zodat
    de kwaliteit zowel op een Tv als computer goed is….??????

Alvast bedankt Frenco.

Bijdrager
    postman

Een TV kan minder ‘goed’ wit vertonen dan een computer. Als je dus veel 100% witte vlakken in je film hebt, gaat je tv over de zeik.
    Zoek eens op google naar ‘broadcast safe’.

Bijdrager
    Djmichel

Er zit als het goed is een standaard filter in FCE. Namelijk ‘Broadcast Safe’ in de map video filters en dan onder Color correction.

Die moet je op de uiteindelijke film gooien en die drukt idd het wit niveau wat naar beneden zodat de tv niet over de zeik gaat.

Tip: Mocht je nou meerdere lagen hebben… Zorg ervoor dat je dan alles ge’nest’ hebt voordat je het filter erop gooit (in ieder geval dat het 1 laag is.

Succes!

Bijdrager
    Frenco

hoe kan ik hem nesten??? in FCE kon die optie niet vinden?

Bijdrager
    Djmichel

Ik kan nou even niet kijken want ik ben aan het exporteren. Ik gebruik zelf FCP, maar ik denk dat het in FCE ook wel zo gaat.

Nesten is ‘ALT-C’

Laat maar weten of het gelukt is;)

groetjes
    Michel

ps. vergeet niet eerst je sequence te dupliceren!! (kopietje maken dus;) )

Bijdrager
    Frenco

Djmichel

ik krijg het niet voor elkaar, denk dat het niet werkt……:(

moet ik dan het filter per laag gaan uitvoeren?? of denk je dat dat niet werkt?

Bijdrager
    Djmichel

Je hebt het filter wat ik bedoelde wel gevonden?

Wat je wel kan doen (het is iets omslachtiger) zijn twee mogelijkheden…

1e is een nieuwe sequence aanmaken en daar de oude sequence in de tijdlijn zetten (eigenlijk hetzelfde principe als nesten)

2e is de clip exporteren (mischien had je dat al zelfs gedaan) en die clip in een nieuwe sequence in de tijdlijn zetten en daar de broadcast safe filter op zetten

O…ik bedenk me nu nog een mogelijkheid…

Als je een color corrector er op gooit en die gaat aanpassen kun je zelf ook handmatighet wit level naar beneden zetten. Dat doe je door de rechtste schuif een heel klein beetje naar links te bewegen (echt maar een beetje)

Je kan ook ten alle tijden controleren of het nodig iets broadcast safe te maken door in de ‘canvas’ op de bovenste knopjes op de ‘onderbroken vierkantje’ te klikken en dan de ‘excess Luma’ aan te zetten.

Dit kan je ook in de menu balk doen bij: View > Range check > Excess Luma

Als je een groen vinkje krijgt is alles in orde. Krijg je rode strepen in beeld dan weet je dat hij overhit is en dus risico loopt dat de tv het niet aan kan…

Laat maar weten!;)

EDIT:
    Per laag 1 filter werkt helaas niet om een wazige reden, je zult het echt moeten proberen op een van de boven genoemde methoden.

Bijdrager
    Frenco

Djmichel,

ik heb optie 1 gebruikt en dat werkt!
    heel erg bedankt voor je snelle reacties en tips!!

Gr.
    Frenco

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.