11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    fred44nl

Fletse kleuren van gezichten op TV

tijdens het testen van IPTV valt het me nog steeds op, dat de kleuren van gezichten behoorlijk flets zijn.
    als vergelijking gebruik ik het beeld dat ik via m’n Humax decoder heb.
    zowel de STB, als de Humax zijn via HDMI op de TV aangesloten.
    m’n TV is ingesteld volgens de aanwijzingen voor het beste beeld van de consumentenbond.
    wijziging van scherpte, contrast, kleur heeft geen effect.
    iemand een idee ??

Bijdrager
    KarelWillem

Tegenwoordig is het niet ongebruikelijk dat instellingen per HDMI-kanaal plaatsvinden.
    Dus je Humax kan totaal andere instellingen hebben dan de IPTV.

Vreemder is echter dat volgens jou instellingen niets doen.
    Maar dat probleem is toch wel iets wat je op je TV moet zoeken, en niet bij IPTV.

Bijdrager
    r.heijma

Ligt het niet aan de bron? Het ene kanaal is het andere niet. Een hoge compressie en lage bitsnelheid maken het er niet mooier op.

Bijdrager
    fred44nl
    KarelWillem op 28 november 2017

Tegenwoordig is het niet ongebruikelijk dat instellingen per HDMI-kanaal plaatsvinden.

mijn Samsung TV is in april 2013 op de markt gekomen.
    bij de Beeld-instellingen is er een mogelijkheid om alle ingangen dezelfde instellingen te geven.
    dus zou je verwachten dat de instellingen ook per HDMI-ingang kunnen verschillen.
    maar dat is niet zo. als ik HDMI2 verander, dan heeft HDMI3 die verandering ook.

Bijdrager
    fred44nl
    r.heijma op 28 november 2017

Ligt het niet aan de bron? Het ene kanaal is het andere niet. Een hoge compressie en lage bitsnelheid maken het er niet mooier op.

zeker, het ene kanaal kan een betere kwaliteit hebben, maar als ik iets vergelijk, dan is dat steeds hetzelfde kanaal op de Humax en op IPTV.

Bijdrager
    Shmoo

Is dit niet ook een dingetje in de trant van wat je gewoon gewend bent qua kleur?

Ik had dat vroeger altijd, als ik bij mijn opa en oma op bezoek ging en Jeroen Pauw was op televisie dan dacht je altijd dat hij onder de zonnebank was geweest. Als je dan thuis kwam en je zag Jeroen op je eigen televisie dan kon je hem gewoon in de koelkast zetten en dan zou hij niet eens opvallen naast een fles melk.

Bijdrager
    fred44nl

het gaat niet zo zeer om de kleur van gezichten.
    de gezichten zijn via IPTV egaler, minder rimpels, levenslozer.

Bijdrager
    fred44nl

kan het verschil uitmaken welke HDMI-poort van de TV ik gebruik ??

er zijn er 4 en enkele hebben een aanvullende aanduiding.
    HDMI IN 1 (STB) hierop zit de Humax
    HDMI IN 2 (ACR) hierop zit IPTV
    HDMI IN 3 wordt niet gebruikt
    HDMI IN 4 (DVI) deze gebruik ik niet.
    ik ben niet helemaal zeker van “(STB)” deze aansluiting heeft een geel vlakje.

Bijdrager
    fred44nl

andere testers klagen over een te lage video-bitrate.
    dat wordt dan zichtbaar bij sportwedstrijden.
    dus helemaal in orde is het zeker nog niet.

Bijdrager
    computer space

Qua kleurweergave is bij mij uitzendinggemist af computer de referentie. Ik sta er vaak verbaasd van hoever de standaardopties die mensen voor TV hier vandaan liggen. Gemiddelde nieuw-uit-doos 4K TV met gemiddelde Ziggo/KPN box ziet er niet uit qua kleurweergave. De buren hebben allemaal nieuwe spullen en Ziggo, en scherpte is inderdaad beter dan mijn 576p UG signaal, maar de kleuren zien er niet uit.
    Dit ligt aan 2 dingen:
    – TV’s verrekken het sRGB aan te houden, veelal staan deze op 9300K met rare “verbeter” algoritmes
    – Bij HDMI tv-signalen uit setop-boxen heb je te maken met de beperkte range (16-235), en die is beperkter dan RGB (0-255) uit de computer. Dit terwijl de provider wel gewoon full-range RGB-content op de server heeft. De weergave wordt dan vaak een zooitje.

Bijdrager
    Brombeer

@Computer-space: het is dan ook de bedoeling dat de klant het product houdt en niet terug stuurt. Dan kun je als fabrikant voor het wauw-effect maar beter knallen met die kleuren en het contrast.
    Als ik in de c’t beeldschermtests lees, melden ze keer op keer dat ze de boel eerst even naar een normale waarde moeten terugschroeven.

Maar bij Fred lijkt het erop dat IPTV minder signaal doorgeeft dan zou moeten en ook voor tilleviezies geldt: Wat je niet binnen krijgt, kun je niet laten zien.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.