29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:
    Moderator
    Mac Daddy

Flash + WordPress

Beste webbouwers,

Het is de hoogste tijd. Tijd voor een sprankelende, fonkelende tevens goed werkende portfolio site. De tumblr blogs die ik nu gebruik zijn leuk, maar ik wil meer. Daarbij heb ik als doel om Flash en WordPress onder de knie te krijgen.

Ik ben al flink aan het brainstormen en zit nog in de beginfase, maar ik heb wel al wat wilde ideeën voor mijn site.

Daarom zoek ik wat hulp/guidance/voorbeelden/inspiratie.

1: Een wordpress site met een menu van flashknoppen ken ik. Dat soort ‘simpele’ dingen zijn vast veel te vinden. Maar ik zoek naar sites die een rijke flash vormgeving hebben, maar waarin op de achtergrond wordpress draait voor de content. Is dit mogelijk, of zijn er dan toch beperkingen in wordpress en kom je niet veel verder met wordpress dan een flash hoofdmenu?
    Mocht het wel bestaan, dan zou ik graag een reeks voorbeelden willen als dat zou kunnen? Voor leering ende vermaeck.

2: Als er dus rijke mogelijkheden zijn met wordpress i.c.m. flash. Zijn er dan eventueel wordpress themes die daar gebruik van maken? Dan kan ik daar eventueel wat meer klooien en experimenteren.

3: Zowel in beide technieken ben ik behoorlijk beginneling, dus ben ook op zoek naar hulp. Tutorials, sites, eventueel boeken.

Wie ben ik? Ik ben een motion designer en wil daarom dus ook een portfolio site neerzetten die visueel erg aantrekkelijk is. Uiteraard blijft de regel gelden: ‘Form follows function.’

Een aantal steekwoorden die ik tot nu toe voor mijn site heb:
    – retro
    – film
    – muziek
    – divers
    – 3D vs. 2D

Eisen:
    Ik zat te denken aan 1 stramien en daar op elke pagina een andere stijl in. Bijvoorbeeld: home=60’s portfolio=strak helvetica bauhaus. Misschien iets meer dan 1 stramien om verschillende functies van sites nog weer te geven.
    Daarbij wil ik er als motion designer, als het even kan, ook wat originele overgangen tussen sites hebben zitten.
    En aan de achterkant zou het dus mooi zijn dat er wordpress draait, waardoor ik snel updates qua content kan uitvoeren.
    Hiernaast wil ik mij trouwens ook nog verdiepen in een iPhone vriendelijke versie van mijn site. Maar dat is niet het hoofddoel.

Ik ben al aan het kijken naar de mogelijkheden tussen After Effects en Flash. Dat biedt leuke mogelijkheden qua animaties en dergelijke.

Als laatste nog dit: Ik wil dus Flash en WordPress onder de knie krijgen. Geen andere technieken op dit moment. Dus liever geen opmerkingen als: Waarom niet in HTML5? Dat er dingen als XML/CSS en eventueel Javascript bij komt kijken, ben ik van bewust.

Groetjes, Mac Daddy:cool:

Geblokkeerd
    Anoniem

lol ik ben aan het soggen!

Bijdrager
    Xenophon

Navigatie in Flash?

Dat lijkt me al een behoorlijke no-go. Of je moet willen dat niemand die een iPhone/iPad of ander apparaat je site niet kan gebruiken.

Flash = plugin voor content, niet voor basis functionaliteit.

Je focust jezelf teveel op Flash. Bijna alle grafische effecten die je kan of wil maken kan je prima met een beetje jQuery en CSS; dat is je toolset.

Geblokkeerd
    Anoniem

DIt is de site van een vriend van mij helemaal gemaakt in flash door Momkai persoonlijk vind ik deze echt gruwelijk!!!

https://www.nalden.net/

Bijdrager
    xvisx
    Usain op 27 april 2011

DIt is de site van een vriend van mij helemaal gemaakt in flash door Momkai persoonlijk vind ik deze echt gruwelijk!!!

En toch zie ik op deze site niks wat ook niet met JS en CSS gemaakt had kunnen zijn. Toegevoegde waarde van Flash op die site is nul, terwijl een flink aantal mensen die site niet eens kunnen bekijken. Zorg er dan in ieder geval voor dat de Flah op de site zorgt voor iets unieks, maar helaas.

Voor de topicstarter heb ik verder geen tips, want ik vind Flash in nagenoeg alle gevallen een no-go.

Bijdrager
    Hailstorm
    Usain op 27 april 2011

Grappig, ik ken Nalden ook. Ben je goed met hem bevriend…?

OT. Mod Caddy, je krijgt morgen een paar snoeiharde tips qua WP van me!

Moderator
    Mac Daddy

Ik wacht geduldig af Hail.

Ik geef aan dat ik Flash wil leren kennen. Er zullen ontelbaar andere mogelijkheden zijn, maar daar ben ik dus niet naar op zoek. Daarbij kan je ook lezen dat ik ook nog een iPhone vriendelijke versie van mijn site wil maken. Dan hou ik dus ook rekening met mijn iPhone bezoekers.

En nu wil ik dus niet dat hier een Flash vs. andere webtalen ontstaat. Graag hulpvaardige dingen.

Geblokkeerd
    Anoniem

@hail

Hij is op verjaardagen…

Lid
    Pepperonie

WordPress is er volledig op gebouwd om html pagina’s uit te poepen. Dus daar zal je niet heel veel aan hebben.
    Aangezien jij een volledig flash website wilt, zou ik het volgende doen.
    De hele website in flash maken en vervolgens de content (de pagina’s en teksten enzo) inladen vanuit een extern xml bestand. Dan hoef je alleen maar het xml bestandje aan te passen als je wijzigingen wilt doorvoeren op je site. Aangezien jij toch waarschijnlijk de enige zal zijn die de website gaat beheren is een heel uitgebreid cms systeem niet nodig. Een gewoon xml bestandje is ook goed bij te houden, je moet natuurlijk wel een heel klein beetje verstand hebben van programmeren, maar dat is geen enkel probleem als je een hele website in flash hebt gemaakt.
    Maar overschat flash trouwens niet, het is alles behalve makkelijk en eenvoudig. Je moet echt verstand hebben van programmeren. Om de skills te hebben om een website a la Nalden.net te maken, zal je zeker wel een heel jaar studeren verder zijn als je geen verstand hebt van programmeren.
    Hou er daarnaast rekening mee dat als je aftereffects gaat gebruiken voor animaties in flash, dit meestal betekend dat aftereffects een filmpje maakt en deze in flash formaat afspeelt. Nadeel hiervan is dat je bestanden heel groot zullen worden en daardoor ook de laadtijden van de website niet bepaalt snel zullen zijn. Ook zal je opzoek moeten gaan naar hosting met veel bandbreedte.
    Voordeel is wel dat je een hele mooie dynamische website hebt, dat is zeker waar.

Om het toch maar even te melden: Html met css en javascript (jquery) is daarentegen veel makkelijk te leren en ben je helemaal op de html5 tour.

Moderator
    Mac Daddy

Ik heb vandaag een tutorial (eigenlijk een opname van een workshop) gezien waarin je dus een basis in After Effects maakt die je vervolgens naar Flash haalt. Je kan met CS5 AE composities exporteren naar een uncompressed flash bestand. En die in Flash uiteraard weer om te zetten is naar .fla en uieindelijk een .swf

Het voorbeeld had uiteindelijk een .swf van 25 KB over. Uiteraard riep die wel weer andere content aan. (Een jpeg of website) Maar zwaar hoeft het dus niet te worden. Wel werd er gewaarschuwd met wat je nu welk programma doet.

Maar als dat alles te lastig wordt, ga ik misschien ook wel in PS eerst ontwerpen en dan de .psd importeren. Want ook dat is tegenwoordig mogelijk. Toen ik jaaaren geleden met Flash en Dreamweaver heb gemaakt, kon dat nog niet. Eén van de voordelen dat het nu allemaal onder Adobe valt.

Ik zit nog aan het begin van mijn concept en heb wilde ideeën, maar ik moet zien hoe ver ik kan komen.

Een flash site met .xml ben ik al een beetje mee bekend. De site van mij werk werkt zo en die houdt ik nu up to date. Maar ik dacht. WordPress erachter en iedereen op het werk kan er eventueel wat op zetten. Vandaar mijn idee. Maar WordPress en Flash goed met elkaar mixen gaat dus niet?

Het is namelijk ook een beetje voor de toekomst. Zijn er andere mogelijkheden (naast xml) om een Flash site makkelijk up to date te houden?

Geblokkeerd
    Anoniem

Ja. Het heet: bouw een eigen CMS.

Bijdrager
    Dr. Maddox
    xvisx op 27 april 2011
    Usain op 27 april 2011

En toch zie ik op deze site niks wat ook niet met JS en CSS gemaakt had kunnen zijn. Toegevoegde waarde van Flash op die site is nul, terwijl een flink aantal mensen die site niet eens kunnen bekijken. Zorg er dan in ieder geval voor dat de Flah op de site zorgt voor iets unieks, maar helaas.

Dit is voor mij de WTF van de dag! Weet je überhaupt waarover je praat?

Bijdrager
    Jeordy

Flash is een grote NO-NO als het gaat om de inrichting van je site. Niet alleen voor mobiele apparaten, maar ook niet voor zoekmachine-optimalisatie, usability, gebruiksvriendelijkheid en snelheid.

Ja, voor jaren geleden kon je met flash je site wat opleuken, maar daarvoor hebben we tegenwoordig MooTools of JQuery.

Bijdrager
    Dr. Maddox

maar ook niet voor zoekmachine-optimalisatie, usability, gebruiksvriendelijkheid en snelheid.

Pure onzin! Kwaliteit op bovenstaande is de uitkomst van de bouwer en niet van Flash. Iets dat ook voor jQuery en HTML5 opgaat.

Blijft wennen dat OMT ineens in een soort van Flash-bash-forum is veranderd. Iedereen roept maar wat ze ergens gelezen hebben. Ik verheug me op de dag dat Android Apple dik voorbij gaat met Flash ondersteuning en daarmee het grootste marktaandeel in handen krijgt. Ik geef het nog hooguit twee jaar.

Bijdrager
    Jeordy
    Dr. op 28 april 2011

maar ook niet voor zoekmachine-optimalisatie, usability, gebruiksvriendelijkheid en snelheid.

Pure onzin! Kwaliteit op bovenstaande is de uitkomst van de bouwer en niet van Flash. Iets dat ook voor jQuery en HTML5 opgaat.

Flash is niet te indexeren door zoekmachines en de laadtijd is doorgaans langer dan het laden van een javascript framework. Flash is perfect als het gaat om het tonen van videomateriaal, maar buiten dat is het bloatware!

Heeft niets met het bashen van Flash te maken, maar met innovatie en vooruitgang op het gebied van webontwikkeling.

Bijdrager
    Hailstorm
    Jeordy op 28 april 2011

(…) maar ook niet voor zoekmachine-optimalisatie, usability, gebruiksvriendelijkheid en snelheid.

Als de bouwer de Flash plaatst middels SWFObject (attributes) en de Flash-bestanden voorziet van goede alternatieve content (afbeelding met alt-teksten óf tekst), is er niets – maar dan ook echt niets – aan de hand.

Bijdrager
    Hailstorm
    Jeordy op 28 april 2011

Heeft niets met het bashen van Flash te maken, maar met innovatie en vooruitgang op het gebied van webontwikkeling.

Dus innovatie betekent tegenwoordig dat er geen alternatieven mogen zijn?

Begrijp me niet verkeerd, persoonlijk vind ik Flash (enkel) geschikt voor spelletjes en banners, maar ik moet Maddox bijvallen dat veel mensen sinds Thoughts on Flash opeens dingen roepen die nergens op gebaseerd zijn.

Moderator
    Mac Daddy

Hahaha. Ik ben het volledig met Maddox eens. Kijk eens naar de projecten van het Nederlandse Momkai bijvoorbeeld. Nalden.net of de Pete Philly Open Loops. Overigens is nalden.net niet volledig Flash. Daarnaast kan je tegenwoordig dingen in Flash maken en als HTML5 exporteren bijvoorbeeld.

En hoezo Flash niet te indexeren? 5 jaar geleden ja, maar tegenwoordig wel. Flash staat ook niet stil en wordt ook nog altijd doorontwikkeld.

Maar goed. Ik wil geen flash vs. andere webcodering discussie. Ik zoek hulp en inpiratie voor mijn eigen site en sites voor de toekomst. Voor mijn eigen site zal flash i.c.m. xml files prima werken. Maar voor sites die wij eventueel in de toekomst voor klanten gaan maken die vaak nieuwe content erop willen, zal het dus voornamelijk WordPress worden.

En een combinatie van Flash site, waarin veel dynamiek bijvoorbeeld zit en de content wordt via WordPress aangeleverd, gaat dus niet werken. Duidelijk.

Maar dan zoek ik nog steeds guidance en inspiratie. Ik zal zelf even de fwa site afstruinen, maar mocht je concrete, inspirerende (portfolio) sites weten die in Flash zijn gemaakt. Laat het hier horen.

En voor de guidance. Goede WordPress/Flash tutorials zijn welkom. Goede beginner actionscript tutorials zijn vooral welkom.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Flash is niet te indexeren door zoekmachines

Achterhaald en niet waar. Los van het feit dat je Flash MOET plaatsen in een HTML frame, zijn er tal van mogelijkheden om teksten te implementeren in je swf bestand

en de laadtijd is doorgaans langer dan het laden van een javascript framework.

Dat los je als bouwer op met pre-loaders, movie loaders en een fatsoenlijk export en import beheer. Dat kan je in flash tot in de puntjes regelen.

Flash is perfect als het gaat om het tonen van videomateriaal

Je zou het andersom moeten zien hoewel Adobe inmiddels een videoplayer in FLash heeft ontwikkeld die tot 2/3 minder CPU gebruikt.

maar buiten dat is het bloatware!

Dus het Genie effect van je OSX dock is bloat? Coverflow in iTunes? Die fade-out banner op de Apple site? Dat kan wel of meet je met twee maten? Om nog maar te zwijgen over de sterkste (minst benoemde) kant van iOS, de geanimeerde navigatie en overgangen die de beleving versterken.

In Flash mag dat dus niet en is het bij voorbaat al overbodig? Kom op zeg!

Heeft niets met het bashen van Flash te maken

Het heeft alles met FLash bashen te maken. Dat Apple vanuit een commercieel perspectief de aanval op technische inhoud aangaat, bewijst maar weer dat de onderliggende toon alles behalve sympathiek is. Laat staan dat Apple ook maar een beetje openstaat voor een oplossing waar de eindgebruiker de keuze heeft.

maar met innovatie en vooruitgang op het gebied van webontwikkeling.

Zonder Flash, zouden HTML5 en jQuery bouwers het wiel opnieuw moeten uitvinden. Als er één techniek heeft gezorgd voor een Multimedia invulling van het web de afgelopen 10 jaar dan is het Flash! En dat was voor dat er ook maar gedacht werd aan een iPhone of iPod.

Meer woorden ga ik er niet aan vuil maken. NEXT!

Bijdrager
    Dr. Maddox

@ Daddy – Deze ken je deze al? Zo niet, dan ben je daar de komende maanden wel even zoet mee;)

Bijdrager
    Koning Frank

Daddy, maak nou eens een custom flashplayer op je homepage T_________T

Geblokkeerd
    Anoniem
    Bijdrager
    Koning Frank

Zelf maken is veel leuker en mooier?

Bijdrager
    Dr. Maddox

En sjieker…

Bijdrager
    MouseMighty

Totdat je de site gaat bekijken op je iPad?:evil:

Moderator
    Mac Daddy

Even een update van mijn kant. Ik ben nu bezig met een After Effects compositie naar Flash te halen. De combinatie tussen die 2 applicaties biedt veel mogelijkheden voor (interactieve) video en andere dingen.
    Nu net de eerste export gedaan, maar merk dat het niet zo direct werkt. Moet het een en ander aanpassen. Zodra ik een mooie swf heb, zal ik hem hier laten zien.

Daarnaast heb ik nu het verzoek om een nieuws dingetje op de home page van het bedrijf te maken. Dus zodra er nieuwe content op de site staat, kan je iets op de home page zien dat er nieuwe dingen op staan. Is zoiets mogelijk? Vast wel, maar waar moet ik op zoeken? Of weet iemand zo al waar ik dat kan vinden?

Het mooiste zou mij lijken als de laatste 3 items op de home page staan gelinkt, maar een simpel woordje ‘NEW’ dat verschijnt als er iets nieuws is, kan ook. (En weggaat na een week bijvoorbeeld) Iemand die weet hoe dat in Flash te maken. De content voor de flash site wordt door xml files erin gezet.

Bijdrager
    Dr. Maddox
    MouseMighty op 02 mei 2011

Totdat je de site gaat bekijken op je iPad?:evil:

Je weet hoeveel browsers en systemen HTML5 ondersteunen? Juist! Flash zou wat dat betreft een veeeeel betere keuze zijn!;)

Bijdrager
    Dr. Maddox

@ Daddy – Wanneer je de site opbouwt met loadmovie commando’s, kan je vanuit meerdere vensters één swf inladen. Als de namen van de laatste 3 swf bestanden maar overeenkomen met je load verwijzingen.

Bijvoorbeeld:

post1.swf
    post2.swf
    post3.swf

Berichten ouder dan 3 posts zou je bij updates dus moeten hernoemen naar een oplopend getal, aansluitend op de rest van je archief. Zolang je 1, 2 en 3 maar reserveert voor de drie meest actuele berichten.

Door het load venster handig te positioneren kan je er voor zorgen dat alleen de titels en eerste twee regels in beeld komen…

Bijdrager
    EveCards

WP (WordPress) gebruiken als CMS voor je flash website is geen enkel probleem als je weet wat je doet.

Sommige zaken hoeven niet perse dynamisch. Dus een xml file voor je menu hoeft niet perse uit WP te komen, maar kan je ook gewoon vanuit een xml directory parsen op je webserver.

HTML inladen (ook dynamisch) is geen enkel probleem met wat actionscript. Het kan al met AS2 maar als je wat beter bent kan je het ook in AS3 doen natuurlijk.

De crux zit’em in hoe je de data uit WP trekt. Die moet zo minimaal mogelijk zijn. Dus weg met al die standaard rommel op de voorkant.

Modificeer een mobiele template voor snel resultaat. Maak individuele posts. Deze lees je on demand in op de plaats waar ze nodig zijn. Je logic zit dus grotendeels in de flash verwerkt. Je moet dus redelijk wat talen onder de knie hebben om alles goed te configureren maar het is heel goed te doen.

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.