8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Moderator
    Mac Daddy

Flash kennis ophalen (tutorials en hulp)

Beste Appeletende web/flash fanaten,

Zojuist teruggekomen van een sollicitatiegesprek. Dat ging heel goed, maar er was 1 puntje van kritiek. Mijn Flashkennis. Ik heb Flash jaren geleden links laten liggen, omdat ik mij wilde richten op andere dingen. Dit bedrijf werkt er nog wel eens mee en degene die de meeste kennis erover heeft, gaat daar dus weg.

Nu is het zo dat ze a.s. dinsdag (11 jan 2011) nog een aantal kandidaten voor de baan krijgen. Als het goed is, krijg ik dan a.s. woensdag te horen of ik voor een tweede gesprek mag komen.

Nu heb ik mijzelf heel positief neergezet, maar ik wil nog meer laten zien. Daarom start ik dit topic.

Ik wil voor dinsdag een kleine, leuke, komische flash site opzetten. Het moet gewoon een klein dingetje zijn waar iets simpel interactiefs in zit en wat animatie.

Voordat ik zomaar de Actionscript induik, vraag ik toch om wat kennis van jullie. Hebben jullie een mooie (video) tutorial voor mij waarin de basis even goed wordt uitgelegd? Of misschien een tutorial die uitlegt hoe je binnen no-time een site in elkaar steekt die simpel is? Of wie weet kan je het zo uitleggen, of heb zelf ooit een tutorial daarover gemaakt?

Ik moet er bij zeggen. Ik ben geen technisch webdesigner. HTML en CSS snap ik en actionscript misschien ook een klein beetje. Het moet dus als eerste stap in Flash niet te moeilijk zijn.

Alle hulp is welkom. Alvast erg bedankt!

Groetjes, Mac Daddy

Bijdrager
    MouseMighty
    Bijdrager
    Koning Frank

http://www.gotoandlearn.com/ <– heel handig!
    voor andere vragen, is http://flashfocus.nl/ een hele goede flash community met allerlei pro’s

http://code.google.com/p/tweener/ is een handig…. hoe moet ik dat zeggen. Lees maar ff. Wordt gebruikt voor animaties e.d.

Moderator
    Mac Daddy

Ik ben nu bezig met wat basis tutorials op adobe.tv. Bedankt voor die tip Mighty Mouse, want die site vergeet ik best vaak.

Maar allereerst een vraag wat betreft publiceren. Ik maak straks een subdomein aan voor het flash site-je. Kan ik dan de .swf zo daarin dumpen, of moet er toch eerst een index.html omheen?

Moderator
    Mac Daddy

Goed. Ik ben flink bezig, maar nu hoop ik toch wat hulp van de experts te krijgen.
    Ik heb het volgende:

De bedoeling is dit.
    Eerst staat enkel de cirkel in beeld. (Met eventueel een aanduiding om erop te klikken)
    Eenmaal geklikt verschijnt ‘The’ met een animatie. Dan klikt men op ‘The’ en verschijnt ‘name’ etc, etc.
    Tot uiteindelijk op ‘do’ wordt geklikt en de animatie met het woord FLASH verschijnt. (Dit is een animatie die van tevoren gemaakt is)

De vragen:
    1. Allereerst de woorden die ook knoppen zijn. Wat is makkelijker? Een knop met in de UP status een animatie? Of een animatie die ook als knop dient?
    2. Elke knop en de animatie staan in een aparte laag. Goede aanpak of niet?
    2. De FLASH animatie heb ik van tevoren gemaakt en uitgerenderd als .flv en die zit nu in de .swf in. Staat dus niet los straks. Is dat goed, of adviseren jullie een ander bestandsformaat, of om de .flv er aan te linken?
    3. Het zou leuk zijn als elk woord een sound effect heeft. Is dit makkelijk te doen?

Ik ben nu een basis tutorial aan het volgen, maar die legt tot nu toe nog niet uit hoe je knoppen maakt die dus ook een animatie hebben. Weten jullie toevallig een goede tutorial daarover?

Bijdrager
    Dr. Maddox

1. Allereerst de woorden die ook knoppen zijn. Wat is makkelijker? Een knop met in de UP status een animatie? Of een animatie die ook als knop dient?

Het gaat vooral om structuur. In welke structuur werk je het liefst en overzichtelijkst? Ik zou de complete animatie in een losse swf movie aanmaken. Deze animatie stel je op de tijdlijn in met een ‘stop’ commando op elk keyframe waar je de animatie wilt laten stoppen of verder gaan..

In een bovenste nieuwe laag zet je alle knoppen transparant ruim overlappend over de woorden en deze knoppen stel je allemaal op “goto and play next frame” in. Let wel op dat de knoppen ook een opbouw hebben! Niet dat een bezoeker per ongeluk op de laatste knop klikt en je eerste animaties worden overgeslagen. Dit kan je verdelen door keyframes te gebruiken. Bij elk keyframe ben je zelf vrij om de knoppen anders in te delen. Dit vindt allemaal in één en dezelfde laag plaats.

De movie zelf laad je uiteindelijk in je “hoofd scene” via een loadmovie commando.

2. Elke knop en de animatie staan in een aparte laag. Goede aanpak of niet?

De knoppen zou ik overzichtelijk in één laag zetten. Deze plaats je bovenin en de knoppen maak je transparant.

2. De FLASH animatie heb ik van tevoren gemaakt en uitgerenderd als .flv en die zit nu in de .swf in. Staat dus niet los straks. Is dat goed, of adviseren jullie een ander bestandsformaat, of om de .flv er aan te linken?

Maakt in principe niet uit hoewel bij een videobestand een preloader wel onmisbaar is. Preload dus de hele movie voordat je het eerste frame kan zien.

Linken lijkt mij niet handig omdat je de complete film/animatie moet kunnen timen op de timeline.

3. Het zou leuk zijn als elk woord een sound effect heeft. Is dit makkelijk te doen?

Zeer simpel! Importeer MP3 of WAV bestanden in je bibliotheek. Deze kan je aan een vervolgens aan een keyframe koppelen als volgt:

Selecteer het keyframe waar je het geluid wilt laten beginnen. En selecteer in het eigenschappen tabblad de dropbox voor geluid/sounds. Daar stel je het geluid in.

Moderator
    Mac Daddy

Bedankt voor alle tips en excuses voor het afnemen van je pauze. Ik ben nu ff niet thuis, maar ga zometeen rap naar huis om met deze tips verder te gaan.:thumbsup:

Moderator
    Mac Daddy

Oke oke. Het is niet geworden wat ik wilde. Maarrr. Het is een eerste stap richting meer Flash. Want ik moet zeggen dat mijn enthousiasme wel getriggerd is.
    Hierbij mijn mini flashdingetje.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.