15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Jesper

Flash CS 5 – Pain in the ass!

Even een oproep aan diegenen die in Flash animaties maken met de tijdlijn, dus niet via Actionscript. Ik heb altijd met plezier met Flash gewerkt en vond het een fijn programma. Maar nu ik Flash CS 5 heb word ik wel heel verdrietig.

Ik heb ongelovelijk veel moeite met de nieuwe tijdlijn, om maar even wat te noemen:
    1. Hoe kan ik meerdere keyframes tegelijk plaatsen over meerdere layers?
    2. Hoe kan ik een “range” van frames selecteren, zonder meteen de hele tijdlijn van de bijbehorende layer te verplaatsen?
    3. Hoe plaats ik een blank keyframe? Ik zie hem soms er tussen en soms ook niet, heel vreemd.
    4. Is er een snellere manier om een keyframe te plaatsen, zonder eerst via het submenu voor rotation, position, all te kiezen?
    5. Een ease in of een ease out tussen 2 keyframes werkt nu opeens wel heel raar. Als ik nu voor een ease out kies, dan gaat de beweging nog een stukej door terwijl de keyframe al geweest is…

Verder nog een paar algemene dingen:
    6. Gradient roteren met shift toets ingedrukt heeft geen effect.
    7. Wanneer ik expose gebruik om mijn bureaublad in 1 keer zichtbaar te krijgen, dan blijft het Flash programma gewoon in beeld.

Werken er een stel idioten bij Adobe of ligt het aan mij? :slant:

Bijdrager
    Dr. Maddox

Werken er een stel idioten bij Adobe

Mee eens. Ik irriteer me ook dood aan al dat gepruts. Zo hebben ze Illustrator ook flink verziekt in CS4. De laatste tijd weten ze van gekkigheid niet meer wat ze moeten doen als update. Maar geld moet rollen en vormgevers worden nerveus wanneer ze achterblijven (ik dus ook).

Bijdrager
    MouseMighty

Ik zou zeggen, waar was u met uw vragen voor het Twitter Power Hour van 6/9 #AskAPro? Heeft u al eens bij AdobeTV gekeken naar de nieuwste aanwinsten waarin nw features etc verteld worden? Heeft u op de extra installatie schijf al gekeken naar de extra bestanden, voorbeelden en uitleg? Heeft u alle updates al geïnstalleerd? En, last but not least, rtfm al gevonden? @MadCocks Wat is er in CS4 verziekt aan Illustrator tov voorgaande versies? CS5 al gezien?

Inactief
    Anoniem
    Dr. op 08 september 2010

Werken er een stel idioten bij Adobe

Mee eens. Ik irriteer me ook dood aan al dat gepruts. Zo hebben ze Illustrator ook flink verziekt in CS4. De laatste tijd weten ze van gekkigheid niet meer wat ze moeten doen als update. Maar geld moet rollen en vormgevers worden nerveus wanneer ze achterblijven (ik dus ook).

Ook mee eens.

Die interface wordt bij elke update kutter,

functies worden onlogisch weggestopt zodat je ze nooit meer kunt vinden. Ik heb nu nog CS 3 en daar zal ik voorlopig bij blijven.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Ik heb nog nooit zo vaak mis geklikt. Ik heb alle “snap” instellingen uitstaan en toch lijkt de tool op een raster te reageren. De gradient tool/tab lijkt een eigen leven te leiden en de optie waarmee je één diepte lager in een groep of object werkt is ontzettend vervelend!

Met andere woorden, ik klik nogal wat mis en dat is nogal frustrerend als je lekker vlot bezig bent. Leuk dat ze opties uit Flash overnemen maar Illustrator liep al als een trein. If it ain’t broke..

CS5 nog niet gezien.. Mis ik iets? :slant:

Bijdrager
    MouseMighty

Als er dan nu een versie is die kwa UI overal er hetzelfde uitziet is dat CS5 wel. Vergeet niet dat Dreamweaver en Flash uit een compleet andere stal komen he? Klikken? Shortcuts my friends, shortcuts… En als je daar te lui voor bent: http://www.4shared.com/file/dx_6tkHG/AdobeShortcutApp_Bueno.html Of je stelt je eigen werkruimte in met eigen sneltoets combinaties.

Bijdrager
    Jesper

@ MouseMighty

Beetje bijdehande reactie van je… Ik heb altijd fijn met Flash gewerkt, en ik snap ergens nog wel waarom ze de interface over de verschillende pakketten zoveel mogelijk gelijk willen trekken. Maar vanwege de manier waarop dat nu gedaan is ben ik de weg een beetje kwijt geraakt. Ze hebben niet alleen de interface aangepakt, ze hebben er ook voor gezorgd dat je nu veell meer handelingen moet uitvoeren om eenvoudige dingen voor elkaar te krijgen. Die timeline in Flash CS5 bijv, ik weet niet of je daar wel eens mee gewerkt hebt om een animatie te maken? Dan snap je misschien beter wat ik bedoel.

Photoshop: schaduw op canvas, geanimeerd zoomen, tabs (die soms heel raar doen)… ik weet dat het allemaal uit te schakelen is maar wat is de toegevoegde waarde hiervan?

Bijdrager
    MouseMighty

Ik weet niet wat er bijdehand aan mijn reactie is als ik je verwijs naar wat handigheidjes die misschien kunnen helpen. Het blijft gereedschap he? En de vakman moet met gereedschap om kunnen gaan. Als je de nw versie niks vind (daarom altijd een trial proberen) dan koop je die versie toch niet?

Tja feature rquests noemen ze dat. Voordat een release uitkomt is de applicatie natuurlijk al een tijd getest. De eerste beta’s van CS6 rouleren al bijna onder de testers… De stap van CS3 naar CS5 is dan ook behoorlijk, zeker op GUI gebied. Door het toevoegen van features (of je ze nou wil en/of gebruikt) moet er gesleuteld worden. Soms is een toevoeging niet handig. Zelf heb ik dat bv in InDesign met het weergeven van master elementen op master pagina’s (stramien pagina’s). Photoshop extra’s: De “hele” gemeenschap riep om een 64bit versie voor de Mac, die gebruikt maakte van alle mogelijke Cores aanwezig in een Mac.

Geanimeerd zoomen (bedoel je traploos?) vind ik persoonlijk wel een handige feature, tenminste als je Mac krachtig genoeg is;-) Het is het evolueren van product(en), ook op basis van de klantenwensen en het feit blijft…je moet niet upgraden.

Ach, je kan blijven discussiëren want bij elke nw versie van de Creative Suite hoor je dezelfde geluiden, het is net iTunes 10…. :crazy:

Bijdrager
    Jesper
    MouseMighty op 08 september 2010

en het feit blijft…je moet niet upgraden.

Je moet wel degelijk upgraden als je een nieuwe computer koopt of een nieuw Mac OS X versie hebt waarop een oudere versie van CS niet meer draaien wil, dat zou zomaar kunnen. En een drukker die vraagt naar een CS5 bestand ipv. een CS4 of CS3 bestand of wanneer je freelance bij een reclamebureau werkt en ze daar met de nieuwste software werken, dan word je op de een of andere manier gedwongen om te upgraden. Je moet mee met de massa anders val je vroeg of laat buiten de boot.

Bijdrager
    MouseMighty

Er zijn nog hordes mensen, vooral drukkerijen, die nog met CS3 werken. CS3 draait ook nog prima onder 10.6 hoor. Een drukker wil 95% van de gevallen een cPDF, of die nou uit CS,CS2,CS3,CS4,CS5, QXP 5 of QXP 8 komt maakt niets uit. Inderdaad vroeg of laat val je uit de boot als je niet een upgrade haalt. Ik werk wel eens freelance bij bedrijven en daar is het heel verschillend, vaak wordt er van een upgrade eerst 1 exemplaar gekocht en na de eerste patches/updates en gewenning wordt de rest pas van een upgrade voorzien. Maar zoals ik al zei, deze “discussie” kan je elke keer voeren na het uitkomen van een nieuwe versie. Maak je borst dan alvast maar nat, ik gok op release van CS6 tussen oktober 2011 en januari 2012 (tussen de 18 en 20 maanden).

Bijdrager
    Jesper
    MouseMighty op 08 september 2010

Maar zoals ik al zei, deze “discussie” kan je elke keer voeren na het uitkomen van een nieuwe versie. Maak je borst dan alvast maar nat, ik gok op release van CS6 tussen oktober 2011 en januari 2012 (tussen de 18 en 20 maanden).

Het gaat mij erom dat de vernieuwingen in elke upgrade sinds CS2 voor mij nooit interessant zijn geweest en ik sommige vernieuwingen juist een stap achteruit vind, waardoor het werken met de pakketten veel minder prettig / snel gaat dan ik gewend was. En daar zit niemand op te wachten natuurlijk.

Bijdrager
    Jesper

Heeft iemand trouwens antwoord op m’n Flash vragen? :innocent:

Bijdrager
    Dr. Maddox

Beetje bijdehande reactie van je…

Second that maar dat went bij MouseMighty;)

Niet lullig bedoeld maar Adobe is niet voor iedereen een religie. Ik werk al tien jaar met zowel Illustrator en Flash. Dat gaat negen jaar perfect en nu ligt het probleem bij mij? Sorry, dat gaat er niet in. En zonder te klikken ankerpunten verplaatsen? Shortcuts? Volgens mij begrijp je me niet helemaal..

Ik ben de eerste die het opneemt voor Adobe in de hele Flash-Apple bullshit battle die nu gaande is. Neemt niet weg dat ze bij Adobe ook op een dwaalspoor zitten. Macromedia had een andere insteek als Adobe. Waar iedereen toen voor vreesde wordt nu werkelijkheid. Ze gaan een soort monster van Frankenstein creëren door de twee UI’s te verenigen. Daar wordt alleen Adobe blij van maar de eindgebruiker niet echt gok ik zo.

En de vakman moet met gereedschap om kunnen gaan.

Wat heeft een timmerman aan een verchroomde hamer wanneer hij er niet als vanouds flink hard mee mag slaan?

Bijdrager
    Jesper

Weet iemand hoe je de originele tijdlijn in Flash terug krijgt? Met die van Flash CS 5 valt gewoon niet te werken…

Bijdrager
    Jesper

Hoe kan ik bijv. op de plek waar de verticale lijn staat (tussen de motion tween in) 1 frame weghalen? Als ik rechtermuisknop doe en vervolgens “Remove Frames” dan verwijdert ie de complete motion tween :angry:

Met CMD ingedrukt:razz:

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.