10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    karf

Fisheye camera / lens

Ik krijg steeds meer interesse in foto’s die het bepaalde “Fish” effect hebben. Een voorbeeldje:

Nou heb ik deze camera gevonden. Hij kost €40 en hij drukt op een rolletje af.
    Maar zijn er ook digitale? of lenzen (en dan niet te prijzig)

Iemand…?

Bijdrager
    J.

Dat is lomography he, ik heb die camera ook. Digitaal bestaat er niet in en als je een fish-eye lens gaat kopen voor een digitale reflex ben je minstens 800 euro kwijt. Je hebt wel sommige voorzetlenzen voor bepaalde type kleine digitale camera’s maar ik weet niet of daar een fish-eye bij zit.

Bijdrager
    mr. bile

Je kan natuurlijk ook gaan voor de Peleng 8mm Fisheye lens voor ’n prikkie. Hij is wel alleen maar handmatig instelbaar, maar voor ’n beetje hobby en experimenteel geklooi kun je hier heel wat leuks mee doen.

Bijdrager
    computer space

Deze met adapterring op een Canon 5D en gaan met die banaan (220° beeldhoek, ragscherp)

Je kunt zelfs scherpstellen op insecten die OP het glas zitten!

Bijdrager
    Aardbeihoofd

De Peleng 8mm is inderdaad de goedkoopste fish-eye lens die er is. Gebouwd in rusland, dus oerstevig en enkel handmatig instelbaar, maar voor hobby-doeleinden is dit zeker voldoende. Je krijgt er echt leuke resultaten mee. Ik heb deze lens gekocht op ebay voor 200 Euro.
    klik hier voor meer voorbeelden die ik met deze lens trok

Bijdrager
    mr. bile

@ Martiniman; hahaha, handige lens voor in je fototas:P gelijk je tas vol:)

@ Aardbei; leuke resultaten! (vraagje tussendoor: welke panohead gebruik je?)

Bijdrager
    computer space
    ”mr.

@ Martiniman; hahaha, handige lens voor in je fototas:P gelijk je tas vol:)

En een hernia:
    Dat ding weegt 5,2 kilo.

Bijdrager
    Aardbeihoofd
    ”mr.

@ Aardbei; leuke resultaten! (vraagje tussendoor: welke panohead gebruik je?)

Een panohead kost veel te veel voor m’n hobby-fotografie. Ik gebruik gewoon een Pentax Ist*DL op een statief en bovenop de camera, in het flits-schoentje een “bubble unit” Twee luchtbelletjes die aangeven of je camera volledig vlak staat. Daarna manueel vier keer 90° draaien en een foto nemen. Gaat zeer snel hoor. Bewerken doe ik achteraf in PTMac en Cubic Converter.

Bijdrager
    mr. bile

Maar die Pentax van jou heeft toch ’n cropfactor van 1.3? Zelf heb ik de KM 7D, ook met 1.3 cropfactor. Hoe krijg jij ’t voor elkaar met 4 foto’s een volledige 360 te maken incl. boven en onderkant? Je krijgt geen fullframe beeld ofzo. En je draaipunt ligt ook niet op de nodalpoint van je cam/lens.

Hoe zorg jij ervoor dan dat je alles zo passend krijgt in ’n quicktime? Alles via PTMac?

Bijdrager
    Aardbeihoofd
    ”mr.

Maar die Pentax van jou heeft toch ’n cropfactor van 1.3? Zelf heb ik de KM 7D, ook met 1.3 cropfactor. Hoe krijg jij ’t voor elkaar met 4 foto’s een volledige 360 te maken incl. boven en onderkant? Je krijgt geen fullframe beeld ofzo. En je draaipunt ligt ook niet op de nodalpoint van je cam/lens.

Hoe zorg jij ervoor dan dat je alles zo passend krijgt in ’n quicktime? Alles via PTMac?

In totaal zijn er inderdaad zes foto’s nodig. Als ik er vier in de omtrek maak is er altijd een (vrij kleine) zwarte ruimte onderaan en soms ook bovenaan. Daarom trek ik altijd een foto recht naar boven en onder (Zenith en Nadir dacht ik dat ze dat noemden)

Daarna ongeveer 2 uur met PTMac spelen om de foto’s te croppen en op elkaar af te stemmen. Vooral de eerste 360° foto’s die je maakt, duren lang. Dit komt omdat zulke foto’s/programma’s een hoge moeilijkheidsdrempel hebben, aangezien je met zeer veel factoren moet rekening houden.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.