16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Laurensblom

Firmwarewachtwoord?

Ik heb gisteren een externe ssd (Samsung t5) ingebruikgenomen als opstartschijf. Mijn iMac start nu echter niet meer op. Ik zie een map met een vraagteken. Als ik opstart in recovery mode zie ik een slot met een invoegvenstertje. Na zoeken op internet blijkt dat ik een Firmwarewachtwoord moet intikken. Nog nooit van gehoord, geen idee wat het is. Alle mogelijke wachtwoorden die ik ooit heb gebruikt geprobeerd maar geen succes. Weet iemand wat ik moet doen en wat een firmwarewachtwoord is?

Bijdrager
    polansky

Heb je hem 2e hands gekocht?
    Want… dat wachtwoord heb je of zelf ooit ingevoerd, of een ander heeft dat voor jou gedaan.

Terughalen kan niet en service is noodzakelijk via Apple.

https://www.macrumors.com/how-to/set-a-firmware-password-on-your-mac/

Bijdrager
    Laurensblom

Ik heb hem nieuw gekocht 5 jaar geleden en nooit een firmwarewachtwoord ingesteld. Ik heb al een afspraak met Apple om de boel te resetten maar het blijft merkwaardig. Het liefst heb ik helemaal geen wachtwoorden.

Sleutelbeheerder
    Night

Kan je wel gewoon van je eigen disk opstarten? (opstarten met alt/option ( ⌥ ) ingedrukt gehouden en kiezen voor je interne disk)

Your Mac asks for the firmware password only when attempting to start up from a storage device other than the one selected in Startup Disk preferences, or when starting up from macOS Recovery. If you can’t remember your firmware password or passcode, schedule an in-person service appointment with an Apple Store or Apple Authorized Service Provider. Bring your Mac to the appointment, and bring your original receipt or invoice as proof of purchase.

Maar, zoals al gezegd, moet je dat wel ooit ingesteld hebben. Als je Mac voor of in 2011 gemaakt is, kan je zelf je firmware password ‘terugvinden‘.

Bijdrager
    polansky

Je zou kunnen proberen om via recovery mode erbij te komen en daar het wachtwoord te gebruiken dat je voor filevault hebt ingesteld.

Bijdrager
    Laurensblom

Via recovery mode wordt het firmwarewachtwoord gevraagd. En wat filevault is weet ik ook niet.

Bijdrager
    Laurensblom

<p class=”cite”>Night op 1 september 2020 om 17:07</p>
    Kan je wel gewoon van je eigen disk opstarten? (opstarten met alt/option ( ⌥ ) ingedrukt gehouden en kiezen voor je interne disk)

Your Mac asks for the firmware password only when attempting to start up from a storage device other than the one selected in Startup Disk preferences, or when starting up from macOS Recovery. If you can’t remember your firmware password or passcode, schedule an in-person service appointment with an Apple Store or Apple Authorized Service Provider. Bring your Mac to the appointment, and bring your original receipt or invoice as proof of purchase.

Maar, zoals al gezegd, moet je dat wel ooit ingesteld hebben. Als je Mac voor of in 2011 gemaakt is, kan je zelf je firmware password ‘terugvinden‘.

Ik kan helemaal niet opstarten. Of ik zie een knipperende map met vraagteken of een dicht    hangslot waaronder ik het firmwarewachtwoord moet intikken.

Sleutelbeheerder
    Night

En als je de SSD loskoppelt? Kan je dan wel gewoon herstarten?

Lees ook dit even door:

Forgot a Mac Firmware Password? Don’t Panic, Here’s What To Do

Bijdrager
    GoeieDag

Jammer dan. Zoals gezegd: je hebt het zelf ingesteld, hoe hard je ook ontkent. Want zo’n password komt er niet vanzelf op.

Ga eens rustig zitten en nadenken welk ww je gebruikt zou kunnen hebben. Misschien ooit ergens opgeschreven?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Start op via een PRAM reset. De Mac start daarna op via de interne schijf. Ga nu naar systeemvoorkeuren en stel als opstartschijf de SSD in.

Herstart de Mac normaal.

Bijdrager
    GoeieDag

Laurensblom op 1 september 2020 om 15:26
    Ik heb gisteren een externe ssd (Samsung t5) in gebruik genomen als opstartschijf.

Hoe heb je dat ‘in gebruik nemen’ gedaan?

Bijdrager
    Laurensblom

<p class=”cite”>Geïnstalleerd dus. Dat ging goed. Ik kon mijn iMac daarna gewoon gebruiken en hij ging een stuk sneller. Computer uitgedaan en de volgende dag startte hij dus niet.</p>

Laurensblom op 1 september 2020 om 15:26
    Ik heb gisteren een externe ssd (Samsung t5) in gebruik genomen als opstartschijf.

Hoe heb je dat ‘in gebruik nemen’ gedaan?

Bijdrager
    Laurensblom

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 1 september 2020 om 20:29</p>
    Start op via een PRAM reset. De Mac start daarna op via de interne schijf. Ga nu naar systeemvoorkeuren en stel als opstartschijf de SSD in.

Herstart de Mac normaal.

Ook dan doet hij het niet. Ik krijg nog steeds de map met het vraagteken.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Vreemd. Ik heb hier ook een externe Samsung T5 en een Samsung X5 (start ik momenteel van op want gaat nog sneller vanwege de Thunderbolt aansluiting) beide met High Sierra er op. Geen problemen tegengekomen.

Geen idee of het wat uitmaakt, maar maak eens een clone (met b.v. Carbon Copy Cloner) van je interne en zet die clone op de externe.

Werkte de PRAM herstart wel?

Bijdrager
    Moi

Kun je op de een of andere manier nog in terminal komen (Internet Recovery) gewone recovery?

sudo firmwarepasswd -setpasswd # Set a new password
    sudo firmwarepasswd -check # Check whether a password is set
    sudo firmwarepasswd -verify # Verify your password
    sudo firmwarepasswd -delete # Disable the password

Het wachtwoord waar die om vraagt is dan je account wachtwoord (sudo gedeelte)

• Deze reactie is gewijzigd 4 weken geleden door Moi.
    Sleutelbeheerder
    Night

Waarschijnlijk heb je geen recovery-partitie op je SSD. Verstandigste is om de SSD eerst los te koppelen, dan opnieuw op te starten (zodat je van je interne disk opstart). Dan de SSD aankoppelen en deze eerst volledig wissen. Daarna een verse macOS installatie uitvoeren op de SSD. Als dat klaar is kun je met CCC een bootable clone maken naar de SSD.

Als je opstart van een andere disk als waarop de Recovery partitie staat, zal macOS altijd om een firmware wachtwoord vragen. je zou eens kunnen proberen – aangezien je blijft zeggen nooit een password aangemaakt te hebben – om bij de vraag om het wachtwoord niets in te typen, maar gewoon op enter te drukken.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.