30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 45)
  • Q:
    Bijdrager
    Robert Reenders

FireWire terug op MacBook?

Hoe groot is de kans de Apple in de 2e of 3e revisie van de nieuwe alu MacBooks firewire (400) weer terug brengt? Ik heb begrepen dat er wereldwijd nogal wat om te doen is geweest dat Apple de FW poort achterwege heeft gelaten op de nieuwe MacBooks.

Ook ik zelf betreur het dat deze poort er niet meer op zit, juist nu ik op zoek ben naar een nieuwe compacte laptop. Ik heb al een 1e generatie MacBook Pro 17″ waar ik in de loop van de tijd aardig wat FireWire randappartuur voor heb aangeschaft en ik had zelf eerlijk gezegd eerder de indruk, vanwege de toegenomen populariteit van Apple, dat FireWire weer met een behoorlijke opmars bezig was.

Maar dat lijkt Apple nu zelf de kop in te drukken met het weglaten van FireWire op hun nieuwe ‘instap’ modellen.
    Ik heb inmiddels al de online petition getekend om FW weer terug te brengen op de nieuwe MacBooks (voor wat het waard is)

http://www.petitiononline.com/MB1394/petition.html

Klopt het trouwens dat de eerste modellen van de 15″ MBP ook geen FireWire 800 poort hadden en dat die er later alsnog ingekomen is vanwege het verzoek van vele Apple gebruikers?

Bijdrager
    Nikita

Ik acht de kans minimaal… Apple zal als argument opvoeren dat de MacBook voor de ruime meerderheid gebruikt wordt door mensen die geen FW poort nodig hebben, en dat het qua kosten dan ook weer scheelt, zodat ze de MacBook kunnen aanbieden voor de huidige spetterend lage prijs. Of zoiets… In andere woorden: reken er maar niet op. Ben bang dat Firewire aan z’n einde aan het komen is.

Bijdrager
    BG

Het is moeilijk te voorspellen, het is wel eens voorgekomen dat apple idd de firewire 800 van een laptop had verwijderd (laatste model Powerbook oa en later de FW 800 weer terugkwam. Dus, wie weet…

Het lijkt ook een (marketing) strategie te zijn om altijd iets net iets minder goed te maken dan het vorige model, zodat de eigenaren van een vorig model nog blij zijn met hun aankoop en niet alleen de verbeterde specs van een nieuw model zien!

Bijdrager
    Delars

Firewire is denk ik gewoon ‘end of life’… Ik heb er eigenlijk geen problemen mee. :wink:

Bijdrager
    KingAchille

Waarom zou ie end of life zijn? Het eerstvolgende alternatief zou USB 3.0 zijn, maar dat duurt ook weer een tijdje. FireWire 400/800 is volgens mij nog altijd een van de snelste data-overdracht kabels/poorten
    Mvg,

Bijdrager
    deSpaanseRente

Firewire is helemaal niet end of life, zo werken de meest betrouwbare audio-interfaces met firewire, waardoor voor veel (professionele) muzikanten die een audio-interface met firewire-aansluiting hebben (dat zijn er heel wat) de Macbook sowieso geen optie is.

Bijdrager
    sven-

Ik geloof niet dat FireWire helemaal verdwijnt. We wachten immers nog steeds op FireWire S3200 !

Bijdrager
    hahaha… wat slecht

ik hoop stiekem dat apple USB3.0 draft in de nieuwe macbooks heeft zitten en dat die later zijn te unlocken net als wifi draft van G naar N ging met een update.

Dan zou het niet zo’n groot bezwaar zijn.

Maar ik zie FW ook graag terug komen. De Macbook is mooi kwa formaat de MBP mist net dat beetje flair maar heeft wel FW :S

lastig maakt apple het me weer. Voorlopig doet wat ik heb het nog prima. Maar ik was echt van plan mijn bestaande setup de deur uit te doen en om te ruilen voor een nieuwere versie:D dat idee laat ik even varen.

Bijdrager
    Napsju

USB3 kan niet. Daar heb je namelijk glas voor nodig en dat is zichtbaar niet aanwezig op de nieuwe MacBook.

Bijdrager
    hahaha… wat slecht

jammer :S

Bijdrager
    macosxfreaky

spijtig van de firewire

want usb maakt gebruik van de cpu
    :(

Bijdrager
    dspiers

Zelfde probleem hier. Heb vrij veel randapparatuur met FireWire. Omdat het zoveel beter werkt dan USB2.

Als de MB nu met een express slot was gekomen dan had je tenminste nog een kans gehad voor FW. Nu moet je dus de keus maken. Of alle FW weg doen, of een MBP kopen plus een adapter voor FW800>400

Jammer wel. Vind USB2 toch een stap terug, niet alleen in snelheid maar ook het opstarten van een FW schijf. Dat maakt die nieuwe MB’s toch wat minder.

Bijdrager
    sally

Vertel het Apple:

http://www.apple.com/feedback/macbook.html

Op het forum van Apple wordt ook eindeloos ‘gezeurd’ om
    firewire

Dus doe je duit in het zakje. Het zou mooi zijn als het tenminste een optie was.
    Dat heb je wel vaker met Apple spullen. Te weinig keus.

Bijdrager
    Pieterr

USB2.0 performance van de nieuwe MacBooks schijnt overigens nog niet eens zo slecht te zijn.

As shown on those graphs there are almost no difference in reading and writing speeds between USB2.0 and FW400. The clear winner is the FW800 offering up to 53 MB/s in writing mode and stable 60MB/s in reading mode.

We then performed a second test based on duplication of a 156 MB folder include 2000 small files, it will demonstrate the impact of the interface of the HD access time. In USB2.0, it took 15.1 seconds to complete the task, vs. 14.3 seconds with the FW400 and 11.4 seconds in FW800. Again, the difference between USB2.0 and FW400 remains small.

We do not want to give support to Apple to justify the lack of Firewire 400 in the new MacBook models, as having the choice between several interface would also give more choice for peripherals, this experiment shows that the performance gain in transfer speed from FW400 over USB2.0 is minimal or absent. So, the FW400 will be missing for users already having FW peripherals, but should not be a real problem for users having only USB2.0 peripherals, or being new to the Mac.

Bijdrager
    AAPL
    Bijdrager
    1984

Dear Steve Jobs : We need firewire !

Bijdrager
    sven-

:barbu: Nostalgie, jammer dat Steve Jobs tegenwoordig niet meer zo enthousiast vertelt:(

Bijdrager
    R-Flow
    ”sven-“

:barbu: Nostalgie, jammer dat Steve Jobs tegenwoordig niet meer zo enthousiast vertelt:(

Ik geef ‘m groot gelijk! Word zelf ook niet zo heel enthousiast meer van de huidige lijn producten.:P:o

Inactief
    Anoniem

The unibody construction, along with the decision to make the hard drive and battery easily accessible essentially determined the rest of the internal layout, and you wind up with a motherboard that doesn’t span the length of the notebook. So, all of the ports have to go on one side, and the limited space means you get three. Apple chose Ethernet and two USB over, say, a combo with FireWire but no Ethernet.

Ligt blijkbaar aan de nieuwe unibody casing… FireWire komt dus niet meer terug.

Bijdrager
    Nikita

Dat vind ik vreemd; als je kijkt naar de afmeting van het geheel, is de nieuwe alu MacBook net zo diep als de witte plastic MacBook. De hardeschijf zit op dezelfde plek, net als de DVD drive. Hoe kan het zijn dat er dan ineens minder plek is binnenin dat ding? Volgens mij zit er meer achter dan alleen ‘we hadden geen plek meer’…

// EDIT: Ter illustratie de witte MacBook:

En de Alu MacBook:

Zoals je ziet is het bord aan de kant van poortjes net iets korter dan aan de andere kant van het geheugenslot. In de behuizing zit daar het Kensington slot-gat. Van mij hadden ze dat ding mogen wegbezuinigen, want ik gebruik het toch nooit… Dan hadden ze op die plek net een stukje meer logic board kunnen stoppen, met een Firewire poort erop.

Als ik zo naar die foto’s kijk, snap ik niet dat ze geen plek meer over zouden hebben gehad voor één poort…

Inactief
    Anoniem

Dat de afmetingen weinig verschillen zegt niks over het binnenwerk. Het moederbord is noodgedwongen wak kleiner dan bij de vorige generatie, en nu passen er nog maar 6 poorten op (zie plaatje boven).

Inactief
    Anoniem

“Again, I want to emphasize that this very rational layout is a serious design win. It’s made possible by the unibody’s rigidity and space-saving, but once you take those into account, it’s almost forced; you can’t have a smaller laptop using those particular components.

But there are consequences. In older models, the motherboard either spanned the entire width of the machine to accomodate ports on both sides, or there was a secondary module on the opposite side, with fragile/expensive ribbon cables connecting that to the main board; not a good solution. Remember that making a unibody is an expensive process and that cost must be shaved off elsewhere; even so, the MacBook is $100 more expensive than its predecessor.

So we pretty much have to accomodate all ports on one side of the MacBook. Check out this page, especially the logic board photo in step 17. This is where some more tradeoffs come in. Apple has decided to adopt the new DisplayPort standard, apparently in all Macs from here on. While at first glance HDMI might have been a better choice, DisplayPort is license- and royalty-free. Remember Jobs giving licensing issues as a reason to avoid Blu-ray for now. Without going into further details, note that Apple has taken a dislike to the standard DisplayPort connector; I couldn’t find the standard dimensions, but it seems to be at least 17mm wide. Of course this means yet another proprietary mini-version of the connector; hopefully Apple is coming into the market early enough, so that other manufacturers may adopt it.

Even with the mini-display connector, space is limited. Audio in and out are necessary, so there’s space for only 3 normal-sized ports. Apple has decided in favor of Ethernet and two USB ports. I’ve seen arguments favoring 3 USB ports (meaning the Air’s USB/Ethernet dongle would be necessary); 1 Ethernet, 1 USB and 1 Firewire port; 1 USB port and 2 Firewire ports; eSATA in the mix; and so on. Stacking USB ports, while not unknown in laptops, tend to go over the allowed 10mm height; mini-USB ports are fragile and would need special dongles or cables. No doubt an argument could be made for some sort of combined port expansion box, or a combination hub, or…”

Bijdrager
    Nikita

Ik vraag me af wat noodgedwongen is in de geval, de batterij en hardeschijf die er naast horen, zijn net zo groot als ze bij de witte MacBook waren, dus het moederbordje hoeft niet smaller te zijn dan het was, als je het mij vraagt. Zeker niet als je bedenkt dat de mini-Displayport kleiner is dan de mini-DVI poort…

Overigens, zoals je kan zien op je eigen foto’s, is de ruimte waar op het 2007 bord de geluidspoort zit, op het 2008 bord een hoop leegte. Als ze daar nou ietsje meer moederbord hadden gestopt, hadden ze ook de Firewire poort kunnen behouden. Voor wat betreft de extra vereiste controllerchip (voorzover dat niet geïntegreerd kan worden in de chipset?), de 2008 MacBook heeft de Airportkaart in het scherm zitten, dus niet meer op het logicboard. Ook weer ruimte over.

Trouwens, waar haal je telkens die teksten vandaan…?

Inactief
    Anoniem
    ”Nikita”

Zoals je kan zien op je eigen foto’s, is de ruimte waar op het 2007 bord de geluidspoort zit, op het 2008 bord een hoop leegte. Als ze daar nou ietsje meer moederbord hadden gestopt, hadden ze ook de Firewire poort kunnen behouden.

Tja… blijkbaar kwam eerst de unibody, en pas daarna de invulling. De iets rondere hoeken zorgen er ook nog voor dat er kostbare millimeters verloren gaan. Ik vind het ook jammer van FireWire, maar goed.

”Nikita”

Trouwens, waar haal je telkens die teksten vandaan…?

Tekst afkomstig van Daring Fireball, een intelligente bron wat Apple betreft.

Bijdrager
    Nikita

Ter hoogte van het ‘open’ hoekje op het 2008 logic board zit nu het Kensington slot-gaatje… Van mij mogen ze die vervangen… Maar hoe dan ook, als ik naar de foto’s kijk, moet er volgens mij wel plek zijn. Ook ondanks een unibody of wat dan ook, de afmetingen zijn namelijk hetzelfde qua diepte. Alleen de hoogte, die is verminderd.

Leuke foto van de MacBook Pro, maar daar doelde ik niet op. Die is aan de binnenkant veel sterker veranderd.

Bijdrager
    sally

David Pogue over het gemis van Firewire en de reactie op zijn bezwaren van Steve Jobs.

Bijdrager
    oNNogitaar
    ”Delars”

Firewire is denk ik gewoon ‘end of life’… Ik heb er eigenlijk geen problemen mee. :wink:

Ik heb er wel problemen mee want dan kan ik mijn audiofire 12 niet gebruiken.
    De meeste (serieuze) audiointerfaces zijn bij mijn weten met firewire.
    geluk oNNo

Bijdrager
    AST

Tsja, Apple moest toch echt een onderscheid maken tussen de macbook en macbook pro.. Rare keuze dat dan de FireWire eruit gehaald is, maar ja… Het verhaal dat dat aan het unibody zou liggen lijkt me op z’n minst dubieus. Apple heeft echt geen nieuwe casing gemaakt zonder er over na te denken wat er wel en niet in zou moeten passen. Het lijkt me dus dat Apple al eerder besloten heeft FireWire weg te laten in de macbook.

Gemiste kans wat mij betreft.

Bijdrager
    Dick de Roos
    ”Delars”

Waarop baseer je dat?
    De meeste apparaten (pro en sub-pro) werken nog steeds met FireWire.
    Het gepraat dat USB hiervan opvolger is, is zo langzamerhand wel weerlegd.
    Nog even afgezien van andere voordelen van FireWire (b.v. de Target-modus).
    Verder is het nogal zuur dat veel mensen dure uitgaven gedaan hebben in apparatuur dat met FireWire werkt en ze die apparaten straks blijkbaar kunnen weggooien.
    Als je zegt dat de MacBook een niet-Prof-apparaat is en FireWire derhalve op de MacBook Pro blijft, heb je meer recht van spreken.

Bijdrager
    Aerea

Wat een gemiep.;) Je weet het van tevoren dat er geen FW meer in de MB zit, als je er problemen mee hebt koop je het niet en klaar.;) Je kunt niet alles hebben op je MacBook. Daarnaast ga ik er van uit dat Apple precies weet waar het mee bezig is en niet zonder nadenken een FW-poort weg haalt in een MB om klanten ontevreden te krijgen.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 45)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.