15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    johvdbroek

firewire problemen!!

hallo,

Ik heb een probleem met de firewire aansluiting van mijn G4 800mhz dp mac.

Na een flinke onweersbui deed mijn firewire extern naar lacie schijf het niet meer, hij meld zich niet meer op mijn about profile.

Een zij tak van een ontlading is waarschijnlijk via het stroomnet naar binnen gekomen de computer stond uit en firewire kabels waren losgekoppelt.

We hoorden een flinke tik in de computerkamer en nu blijkt dat de mac het wel gewoon doet maar er is geen firewire meer aanwezig.
    De schijf is wel in orde ik heb hem op een ander mac bekeken.
    Ik heb wel een upgrade uitgevoerd die zelfde dag naar 10.3.5 maar daar kan het niet aan liggen denk ik.
    Ik heb TECHTOOL PRO 4 gedraaid alles is in orde behalve FIrewire die is niet aktief.

Weet iemand een oplossing of wordt het reparatie technische afdeling Apple??

Bedankt voor e.v.t. reakties

Bijdrager
    Turbanus

Ik weet niet of je garantie hebt, anders zou je hier eens kunnen vragen.

Bijdrager
    Zora la rousse

Een beetje mosterd na de maaltijd, maar investeer in een overspanningsbeveiliging. Dat kost niet zo duur.

Bijdrager
    Turbanus

Ik heb al eens een leuke ontdekking gedaan met die Frirewire. Als je stopkontakt niet of slecht is geaard en je sluit een digitale camera aan dan kan de behuizing van die camera een + lading krijgen. De camera funktioneert dan ook niet goed, plus dat je de stroom door je handen voelt lopen… Ik geloof niet dat in jouw geval de machine een direkte “hit” heeft gehad, want je voeding heeft het niet begeven. Maar waarschijnlijk een induktieve belasting. En waarschijnlijk net genoeg om het kwetsbare gedeelte van je Firewire te treffen. Los hiervan begrijp ik echt niet waarom Apple nooit een zelfschakelende overbelastings-beveiliging in de voedingen heeft laten monteren. Je praat hier over centenwerk.

Bijdrager
    KarelWillem

Gewoon bij je verzekering dumpen die reparatie.

Ik heb op die manier eens een toetsenbord en een serieel-naar-usb-adapter vergoed gekregen.
    Zonder vervelende vragen of dralen.

Gewoon melden dat je door bliksem een spanningspiek hebt gekregen in je apparatuur bij de verzekering.

Bijdrager
    johvdbroek

Ik reageer even op verschillende opmerkingen.
    Ten eerste heb ik een spanningsfilter op mijn aangesloten spullen.
    De externe Lacie schijven funktioneren normaal.(firewire)
    De Mac G4 is inmiddels naar Card service voor onderzoek.
    Het is aan geaard stopcontact.
    Er staan wel veel aparaten op aangesloten zoals DVD player, 2x video DV en VHS, allemaal nog in goede staat na de zijtak inslag.
    Verzekering is een optie. Ik hou jullie even op de hoogte van de kosten van reparatie.

Wij wachten af dit is natuurlijk ook weer op een mac G3 ingetikt de tweede in deze videoroom ook deze stond in het netwerk samen met G4 geen problemen.

Bijdrager
    michi_rishi

Waarom denk je dat het FIREwire heet???:evil:

Sluit overigens NOOIT een firewire kabel aan op je computer als de andere kant is aangesloten op een stroombron (bijv. iPod adapter). Kan het niet zijn dat het daar mee te maken heeft?

Bijdrager
    johvdbroek
    ”mvdlande”

Waarom denk je dat het FIREwire heet???:evil:

Sluit overigens NOOIT een firewire kabel aan op je computer als de andere kant is aangesloten op een stroombron (bijv. iPod adapter). Kan het niet zijn dat het daar mee te maken heeft?

Nee ik heb daar nooit problemen mee gehad ik gebruik deze opstelling al 2 a 3 jaar ging altijd goed tot na de zware onweersbui dus vandaar!

bedankt

Bijdrager
    johvdbroek

Hi,

Ik heb mijn offerte binnen, het mainboard moet volgens CARD Service vervangen worden om de Firewire te repareren.
    Het lieve bedrag van 665 EURO excl btw.
    Ik viel van m’n stoel dacht gelijk dit is een halve computer aanschaf ben ik helemaal gek geworden dan doe ik dus niet, heb gebeld is de rest wel in orde op het mainboard, ja zeiden ze.

Ze vroegen wel of ik soms Lacie schijven gebruikte dat kon ik dus bevestigen, ja zeiden ze dat komt veel voor met Lacie schijven die extern aangesloten zijn. Ik zei daarop ik heb daar nooit last van gehad kon ik me niet voorstellen.

Ik betaal alleen de onderzoekkosten 71 euro en schaf mij een Firewire pci card aan voor de prijs van 99 euro met de snelheid tot 800 Mbp compatible naar 400 Mbp.

Wat is julie mening is dat de beste oplossing met mijn G4?

Alles werkt volgens Card behalve de Firewire.

Bedankt voor de Reakties

Bijdrager
    Zora la rousse

De opmerking van LaCie is kort door de bocht. LaCie assembleert harddisken e.d. Zo heeft mijn DVD brander van LaCie een Pioneer binnewerk, maar ook andere combinaties zijn mogelijk. Het kan zijn dat men in het verleden een ondeugdelijke serie harddisken heeft gehad. Maar dan moet men er wel bij vertellen over welk binnenwerk men spreekt.

Bijdrager
    johvdbroek

Hallo,

Ik heb de computer G4 teruggehaald, nu blijkt er 1 firewire poort defect en de ander werkt nog normaal dus nog een geluk bij een ongeluk.
    Ik heb toch de PCI firewire van Lacie besteld voor op save te spelen.

Ik heb toch nog een ander probleem maar dat gaat in een ander forum bedankt voor de reakties.

Bijdrager
    pluche

de firewirepoorten lijken toch erg gevoelig voor storing – daarom gebruik ik tussen de computer en de toestellen een firewirehub
    gebruik ook een overspanningsbeveiliging (Belkin)
    onlangs nog een andere “beveiliging” gevonden: een ” digital automatic voltage regulator” die de spanning mooi op 220 V houdt, met sinusgolf , beveiliging tegen stroompieken , ontstoring enz…, dit alles voor 41,5 euro – chinese makelij

Bijdrager
    johvdbroek

Bedankt voor de info ik zal driftig zoeken naar dit irritante probleem met spanning filters an maby a hub aanschaf.

Bedankt

Bijdrager
    Oppie
    ”Zora

Een beetje mosterd na de maaltijd, maar investeer in een overspanningsbeveiliging. Dat kost niet zo duur.

Nee, dat ‘kost niet zo duur’ en je krijgt er ook niks voor!
    Is leuk voor landen waar fluctuaties in het stroom netwerk optreden (zoals laatst bij ons in -ik meen- Haaksbergen), maar bliksem heeft zijn vernietigende werk al gedaan voordat de beveiliging registreert dat er wat gebeurd!!!
    (correct me if you think I’m wrong :innocent: )

Bijdrager
    johvdbroek

Het PCI firewire kaartje is geplaats en heb nu drie extra firewire aansluitingen erbij het heeft me wel bij elkaar 190 euro gekost de ontlading van het onweer. In mijn lokatie is veel schade ontstaan door deze inslag in onze wijk zijn er veel televisie toestellen kapot gegaan en een kennis vlakbij zijn hele netwerk naar de haaien plus colorprinter en drie computers.
    Dan mag ik nog massel hebben.

Bedankt en veel oplossingen toegewenst!!!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.