17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Bavinkel

FireWire op nieuwe Mac mini

Hi guys,

Ik heb dus een nieuwe Mac mini met Catalina, en die heeft allerlei poortjes waar ik niet zo veel van begrijp.

Bottomline: hoe krijg ik het signaal uit mijn ietwat oude digitizer (Canopus) in mijn Mac mini?

Canopus-uit is een kleine firewire, Mac-in is usb of thunderbolt of weet ik veel…

Dus.

Bij de MediaMarkt of CoolBleu word ik niet zo veel wijzer en ik heb eigenlijk geen zin om een stuk of wat dure verloopjes te kopen die achteraf toch niet tot het gewenste resultaat leiden.

Mijn vorige MAc mini (model 2010) had gewoon een firewire-ingang en daarmee kon ik prima video digitaliseren (in Premiere) en dat wil ik nu dus nog steeds.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Met dank alvast!

Johan

Herstel: Canopus-uit is een grote firewire, zo’n halfronde. Maar dat is het probleem niet, met een verloopje naar een kleine firewire heeft het op mijn vorige Mac mini prima gewerkt.

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand geleden door Bavinkel.
    Bijdrager
    OMT-fan

Firewire naar usb

bij bol.com €6,45

Bijdrager
    fnk

Enigste wat ik zou weten is FireWire naar Thunderbolt 1/2 en dan een Thunderbolt 1/2 naar Thunderbolt 3…..

https://www.coolblue.nl/product/608622/apple-thunderbolt-naar-firewire-adapter.html

en

https://www.coolblue.nl/product/750720/apple-thunderbolt-3-usb-c-naar-thunderbolt-2-adapter.html

Wat samen € 109,98 is…

Misschien kijken naar een nieuwere oplossing?

Bijdrager
    RW076

<p class=”cite”>fnk op 24 augustus 2020 om 21:28</p>
    Enigste wat ik zou weten is FireWire naar Thunderbolt 1/2 en dan een Thunderbolt 1/2 naar Thunderbolt 3…..

https://www.coolblue.nl/product/608622/apple-thunderbolt-naar-firewire-adapter.html

en

https://www.coolblue.nl/product/750720/apple-thunderbolt-3-usb-c-naar-thunderbolt-2-adapter.html

Wat samen € 109,98 is…

Misschien kijken naar een nieuwere oplossing?

Moet op alie goedkoper kunnen.

Bijdrager
    TheBigZ

Mijn vorige MAc mini (model 2010) had gewoon een firewire-ingang en daarmee kon ik prima video digitaliseren (in Premiere) en dat wil ik nu dus nog steeds.

Welke bron wil je digitaliseren? (Niet die Canopus, maar wat stop je in die Canopus)

Bijdrager
    digilb

Foto van de Canopus zou helpen.
    Of anders exacte typenummer, met linkje naar de specificaties op de website van de fabrikant.

Wat we moeten weten: is het Firewire 400 of 800? En is het de standaard Firewire aansluiting, of de mini variant?

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door digilb.
    Bijdrager
    Dick de Roos

Canopus-uit is een grote firewire, zo’n halfronde.

Zo te lezen is het Fw 400.

Maar er bestaan toch verloopjes Fw naar USB-C / Tunderbold? (Kan ik nu niet nazien wegens ver van huis) ?

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door Dick de Roos.
    Bijdrager
    Jorik

Ja die bestaan en waren hierboven ook al wel genoemd. Overigens kan het wel wat goedkoper dan bij coolblue:

Apple maakt inderdaad een TB naar FW800 adapter (Amazon 34,90) en een TB3 naar TB adapter (Amazon 38,40). Maar dan nog is het de vraag of je ruim 70 euro wilt uitgeven om je geluidskaart alsnog aan te kunnen sluiten. Als je nog andere Firewire of TB1/2 apparaten hebt, zou ik het een logische investering vinden, maar anders…

FW400 naar FW800 kan overigens gewoon met een kabel, daar is geen adapter voor nodig en zal ook niet zo duur zijn. Ik vind FW400 overigens niets ronds hebben, de connector heeft 6 rechte vlakken, maar de FW800 is al helemaal niet rond ?:

Links is FW800, rechts FW400:

Bijdrager
    Brombeer

Misschien kunnen we beter wachten totdat de topicstarter ons wat meer duidelijkheid verschaft over zijn canopus. Het heeft immers weinig zin om te gaan rollebollen voor iemand die na een openingspost niet meer thuis geeft.

<p class=”cite”>Bavinkel op 24 augustus 2020 om 20:10</p>
    en ik heb eigenlijk geen zin om een stuk of wat dure verloopjes te kopen die achteraf toch niet tot het gewenste resultaat leiden.

En dan staat die hier niet eens meer tussen.

Bijdrager
    Bavinkel

Groot gelijk, Brombeer!

Ik ben nu even niet echt in staat om nadere gegevens van die Canopus op te zoeken.

Maar het gaat om een ADVC300. En met “rond” bedoel ik die stekker met afgeschuinde korte kant. Heb ik al die tijd voor halfrond aangezien…

Maar vooralsnog hartelijk bedankt voor de reacties. En met excuses dat ik het nog niet diepgaand heb bestudeerd.

Johan

Oh ja: ik wil er vhs en svhs en mini-dv mee digitaliseren. Tape, dus.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door Bavinkel.
    Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”>Bavinkel op 25 augustus 2020 om 22:28</p>
    Groot gelijk, Brombeer!

Ik ben nu even niet echt in staat om nadere gegevens van die Canopus op te zoeken.

Maar het gaat om een ADVC300. En met “rond” bedoel ik die stekker met afgeschuinde korte kant. Heb ik al die tijd voor halfrond aangezien…

Maar vooralsnog hartelijk bedankt voor de reacties. En met excuses dat ik het nog niet diepgaand heb bestudeerd.

Johan

Kijk ook nog even naar de vraag van TheBigZ: wat doe je eigenlijk met die Canopus? Waar komen de bronbestanden vandaan?

(Aha, is inmiddels ook duidelijk)

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door Kwadraatje.
    Bijdrager
    Brombeer

Maar het gaat om een ADVC300.

Front en kont:

en hier is een manual.

Bijdrager
    digilb

Op https://www.pro-tools-expert.com/production-expert-1/2019/2/12/is-it-possible-to-get-firewire-400-devices-to-work-with-thunderbolt-3-usb-c-and-breathe-life-back-into-our-old-audio-interfaces wordt het uitgelegd.

Kort en goed: je kunt Firewire niet op USB-A aansluiten, maar wel op Thunderbolt 3 / USB-C. Hiervoor heb je 3 kabels nodig:

• An Apple Firewire 400 to Firewire 800 adaptor
    • Apple Firewire 800 to Thunderbolt 2 adapter
    • Apple Thunderbolt 2 to Thunderbolt 3 USB-C adaptor

Weet niet wat de totale kosten zijn, maar dit zou wel ‘ns niet-rendabel kunnen zijn…

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door digilb.
    Bijdrager
    Brombeer

<p class=”cite”>digilb op 26 augustus 2020 om 09:06</p>
    Weet niet wat de totale kosten zijn, maar dit zou wel ‘ns niet-rendabel kunnen zijn…

En dat past naadloos in deze analyse: https://twitter.com/haveigotnews/status/1296480612229042179

Bijdrager
    tarmac58

@Bavinkel: heb je je oude Mac-mini nog en doet ie het nog een beetje?

Die kan je (bijvoorbeeld draadloos of via ethernet of zo) wel aansluiten op je nieuwe Mac-mini en als “interface” gebruiken, lijkt mij

Bijdrager
    Bavinkel

Allen: dank voor jullie reacties!

Ik ben er wel uit, denk ik. Gewoon even kijken naar die drie kabels die digilb voorstelde en dan vooral afwegen of ik

het er wel voor over heb. Ik denk van niet…

Mijn ouwe mini doet het nog prima, maar die staat een verdieping lager mijn gedigitaliseerde ouwelullenelpees af te spelen.

En ik heb een Linux laptoppie waarmee ik ook kan digitaliseren (maar dan moet ik die bestanden converteren en overhevelen

naar de Mac. Gedoe!).

Het komt wel goed, denk ik zo. Nogmaals dank.

Johan

Bijdrager
    computer space

Of haal een nog oudere mac voor deze toepassing? Ze hadden al vrij vroeg gigabit ethernet, dus daarmee sluit je appeltje-eitje aan op de nieuwe Mini.

Denk aan aluminium powerbook, G4 toren, Lamp-iMac, Witte iMac, dat soort spul, genoeg in het sub 50€ segment. Heb je i.i.g. niet allemaal van die verloopjes die niet werken, met een beetje mazzel een leuk stijlicoon erbij, en zo te lezen is het ook nog goedkoper. Zeker met schermdeling hoef je niet eens fysiek op die extra mac te werken.

Zie pagina 27:

http://cdn1.grassvalley.com/unsecure/DL/ADVC300/documentation/ADVC-300_E.pdf

OSX 10.2 op een G3 volstaat. Dan kun je ook nog die gekleurde bolletje gebruiken, of een eMac, die zijn snel en voor een grijpstuiver te koop.

Ik neem aan dat je software ook niet meer werkt op je nieuwe Mini. Catalina en PPC software…. eeeek…..

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.